المپیک ژاپن سبزترین المپیک با مدال های طلای موبایلی

نوشته شده توسط البان

کمتر از دو سال به یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان به میزبانی ژاپن، المپیک ژاپن 2020 مانده است. ژاپنی ها که در بیشتر مسائل اخبارساز می شوند البته از جهت مثبت، این بار هم کارها و نقشه های جالبی برای المپیک 2020 کشیده اند.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

احتمالا می دانید که در هر گوشی موبایل و کلا در مدارات الکتریکی فلزات گران بهایی همچون طلا، نقره، نیکل و … به کار رفته. مقدار این فلزات در این مدارها خیلی زیاد نیستند، اما وقتی تعداد موبایل ها به حد زیادی بالا باشند، این فلزات قابل توجه می شوند. در دنیا شرکت های زیادی وجود دارند که مدارات الکتریکی و موبایل ها را جمع کرده و بازیافت می کنند و تجارت خوبی هم در این زمینه برای خودشان دست و پا کرده اند.

المپیک ژاپن اِلـبان

قهرمان ژیمناستیک ژاپن، کوهی اوچیمورا، دارنده سه مدال طلا در ادوار گذشته در این زمینه گفته: “مدالهای طلای المپیک ژاپن و پارالمپیک ژاپن از یاد و تحسین مردم ساخته خواهد شد که کاملا بازیافتی هستند. به نظر من پیغام مهمی در این کار برای نسل های آینده وجود دارد.”


یک مدال طلا 586گرم وزن دارد که از نقره با خلوص 99.9 درصد ساخته شده و با 6 گرم طلا روی این نقره خالص آبکاری می شود!


تقریبا یک سال و نیم پیش، مسئولین ژاپنی کمپینی راه انداختند و در آن از تمام مردم ژاپن خواستند تا گوشی های از کار افتاده شان را در اختیارشان قرار دهند. بدین منظور در نقاط زیادی از شهر، فضاهایی را برای سهولت کار مردم ایجاد کردند تا بتوانند به راحتی موبایل قدیمی و از کار افتاده خودشان را در راه این کمپین و هدف خوب اهدا کنند.

کمیته برگزار کننده مسابقات همراه با  شرکت اپراتوری NTT Docomo، بزرگترین اپراتور ژاپن و یک شرکت بازیافتی، تقریبا 8 تن گوشی از کار افتاده و قدیمی برای بازیافت جمع آوری کردند (این تعداد در مدت زمان کمی گردآوری شده است) و قرار است با این میلیون ها گوشی، 5000مدال طلای بازیهای المپیک و پارالمپیک را تهیه کنند.

البته این کار، کار تازه ای نیست و در ادوار گذشته هم استفاده از طلای بازیافتی این چنینی مرسوم بوده، اما المپیک ژاپن اولین بار است که می خواهد مدال های طلا تماما از طلای بازیافتی درست شده باشند. یک مدال طلا 586گرم وزن دارد که از نقره با خلوص 99.9 درصد ساخته شده و با 6 گرم طلا روی این نقره خالص آبکاری می شود!


مرتبط: مسابقات پرتاب موبایل


جالب است بدانید که ژاپن از لحاظ ذخایر طبیعی فلزات گران بها وضع خوبی ندارد و کلا معادن زیادی ندارد، اما طلا و نقره ای که از زباله های الکترونیکی خود بازیافت می کند به ترتیب معادل با 16 و 22درصد ذخایر جهان است!

اقدام جالب دیگر ژاپن برای این بازی ها استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر خواهد بود، پروژه ای که به صورت جدی در حال پیگیری آن هستند!

دیدگاهتان را بنویسید