بلوتوث گوشی و تمام مسائل پیرامون آن

بلوتوث گوشی | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

قبل از آن که کسی از وای فای و اتصالات مختلف با آن صحبت کند، همه با بلوتوث گوشی کار می کردند. با بلوتوث اطلاعات جابجا می کردند، به هم وصل می شدند و … اما الان کاربرد بلوتوث کمی محدودتر شده اما همچنان برای بسیاری از کاربردها لازم است.

در این مقاله می خواهیم در رابطه با انواع مسائل پیرامون بلوتوث و خراب شدن آن و نیاز تعمیر گوشی مطالبی برایتان بگوییم.

فناوری بلوتوث گوشی چگونه است؟

شاید برایتان جالب باشد که بلوتوث در واقع نام یک استاندارد بوده و حالا به خود فناوری اتلاق می شود. بلوتوث یک استاندارد برای فناوری بی سیم با برد کوتاه است که برای ارسال اطلاعات بین ادوات ثابت و متحرک در باند فرکانسی 2 تا 2.4 گیگاهرتز به کار می رود.

بلوتوث در کنار اینفرارد اولین فناوری های ارتباطات بی سیم بودند که باعث می شد افراد بتوانند بدون نیاز به سیم و کابل بین دستگاه ها اطلاعات رد و بدل کنند. اینفرارد برد بسیار کوتاهی  داشت و باید دو دستگاه در یک خط دید می بودند، اما بلوتوث امکان تحرک و جابجایی را ایجاد کرد.

بلوتوث گوشی | تعمیرات موبایل البان

فناوری بلوتوث در راستای اتصالات بیشتر و توان مصرفی کمتر پیشرفت کرده و می کند. در بلوتوث 5.2 آخرین نسخه بلوتوث است که در بسیاری از گوشی های جدید نیز استفاده می شود.

هر چه نسخه بلوتوث جدیدتر باشد، امکان اتصال سریع تر، ارسال داده بیشتر، اتصال به چند دستگاه و مصرف توان کمتر را خواهد داشت.

در بلوتوث دو دستگاه اول باید با یکدیگر به اصطلاح جفت یا pair شوند. در این حالت یکی از 79 کانال از باند فرکانسی را انتخاب می کنند و در این کانال با یکدیگر در ارتباط هستند و اطلاعات جابجا می کنند.

توان و محدوده فرکانسی بلوتوث نیز به گونه ای است که آسیب آن از سایر امواج الکترومغناطیسی کمتر است، اما به هر حال بدون ضرر نیست. توانش محدود به 2.5میلی وات و نهایت برد نامی آن ده متر است.

انواع کاربرد بلوتوث گوشی چه هستند؟

با توجه به اینکه ما در حوزه تعمیر گوشی و لپ تاپ کار می کنیم، در ادامه انواع کاربردهای بلوتوث گوشی را برایتان بیان می کنیم و تا حدی اینکه در هر مورد چگونه می توانید از این قابلیت استفاده کنید نیز برایتان خواهیم گفت.

اتصال گوشی به دستگاه پخش ماشین

شاید یکی از مهم ترین عوامل تصادفات و حوادث رانندگی مربوط به استفاده راننده از گوشی موبایل باشد. یکی از موارد صحبت کردن با موبایل است که باعث می شود یکی از دستان راننده نیز بند شود و سرعت عملکرد و عکس العمل او کاهش پیدا می کند.

در ماشین های جدیدتر با دستگاه های پخش جدیدتر، قابلیت بلوتوث اضافه شده است. البته که این موضوع باعث نمی شود که حواس راننده پرت نشود، اما باز خیلی بهتر از زمانی است که گوشی در دست نگه داشته می شود.

مطلب مرتبط: اتصال گوشی به ضبط ماشین با بلوتوث

برای ماشین هایی هم که دستگاه پخش بلوتوث دار ندارند، می توانید یک مبدل بلوتوثی تهیه کنید و علاوه بر مکالمه، می توانید آهنگ و پادکست و … را نیز از بلندگوی ماشین گوش دهید.

برای اینکار ابتدا روی دستگاه پخش ماشین بلوتوث را فعال کنید و سپس بلوتوث گوشی را روشن کنید و دستگاه پخش را انتخاب کنید. معمولا یک پین کد لازم است که در دفترچه ماشین نوشته (عمدتا یکی از کدهای 0000 یا 1111 یا 1234 است)

بلوتوث گوشی | تعمیرات موبایل البان

در دفعات بعدی با روشن بودن بلوتوث گوشی، خودبه خود این اتصال برقرار می شود.

اتصال دو گوشی به یکدیگر

اگر چه نرم افزارهایی مانند share it و zapya کار نقل و انتقال فایل های حجیم را ساده کرده اند، اما باز هم گاهی بلوتوث گوشی راهکار ساده تر و دم دست تری است. دو گوشی اندرویدی یا آیفونی به راحتی می توانند با بلوتوث به یکدیگر وصل شده و بعد تبادل اطلاعات کنند.

در دو گوشی اندروید باید بلوتوث هر دو دستگاه روشن باشد، با توجه به نام گذاری هر دستگاه، یکدیگر را انتخاب کنند. گاهی یک عددی گفته می شود که باید با یکدیگر وارد کنند تا دو دستگاه به اصطلاح جفت یا pair شوند. سپس انتقال اطلاعات آغاز خواهد شد.

در آیفون بلوتوث تنها نمی تواند اطلاعات جابجا کند. آیفون از فناوری و امکان دیگری به نام AirDrop بهره می برد که در ابتدا با بلوتوث دو دستگاه به یگدیگر وصل می شوند، سپس با وای فای که سرعت بیشتری هم دارد اطلاعات جابجا می شوند.

اتصال گوشی به سیستم صوتی خانگی با بلوتوث

حال اگر در خانه هم یک دستگاه پخش صوتی یا سینمای خانگی دارید، می توانید به راحتی موسیقی داخل گوشی را با آنها گوش کنید و صدای بلند و با کیفیتی را تجربه کنید.

در دستگاه پخش خانگی نیز کار مانند بلوتوث ماشین است، در منوی دستگاه بخش بلوتوث را فعال کنید و سپس بلوتوث گوشی را فعال کنید، دستگاه را انتخاب کنید. گاهی اوقات دستگاه های پخش هم پین کد دارند که در دفترچه دستگاه می نویسد، اگر دفترچه را هم گم کرده اید می توانید در اینترنت برایش جستجو کنید.

در دفعات بعدی دیگر نیازی به وارد کردن پین کد ندارید و به راحتی گوشی به دستگاه وصل می شود.

اتصال گوشی به تلویزیون با بلوتوث

یکی دیگر از کاربردهای زیاد بلوتوث گوشی، اتصال گوشی به تلویزیون است. با این کار علاوه بر صوت می توانید تصویر را هم داشته باشید. این کار با وای فای و نرم افزارهای مختلف ممکن است. اما اگر گوشی و تلویزیون شما هر دو سامسونگ باشند با استفاده از قابلیت screen mirroring به راحتی می توانید تمام تصویر گوشی را روی تلویزیون بیندازید.

به این ترتیب انگار یک موبایل با صفحه نمایش چند ده اینچی دارید و این کار برای تماشای انواع فیلم بسیار جذاب و توصیه شده است.

اتصال هندزفری با بلوتوث گوشی

دستگاه های کوچکی که وقتی سیم دارند، دائم باید ناراحت قطع شدن و گره خوردن سیم آنها باشید. بله داریم در مورد انواع هندزفری صحبت می کنیم. هندزفری یا سیم دارد یا بدون سیم است.

در نوع سیم دار قطع شدن سیم یکی از بزرگترین مشکلات کاربران است. بعد از آن باز کردن گره و اینکه سیم را از کجا رد کنند که مزاحم کاراییشان نشود همگی اذیت کننده می شوند.

بلوتوث گوشی | تعمیرات موبایل البان

اما هندزفری های بی سیم کار را بسیار ساده کردند. اولین مزین آنها این است که از امواج مخابراتی دور می شوید. درست است که بلوتوث گوشی هم امواج خودش را دارد، اما در مقایسه با امواج مخابراتی بسیار ضعیف تر و کم خطرتر هست.

هر هندزفری مدل اتصال خودش را دارد که باید با توجه به توضیحات دفترچه راهنما و جعبه آنها متصل شوید.

اتصال ماوس به گوشی با بلوتوث

شاید این عنوان برایتان تعجب آور باشد، اما حقیقت است. در گوشی های به روز شده شما می توانید از طریق بلوتوث گوشی ماوسی که آن هم قابلیت اتصال بلوتوثی دارد را وصل کنید.

استفاده از ماوس برای کار کردن با گوشی یک تجربه جالبی است که اگر به هر دو وسیله دسترسی دارید حتما توصیه داریم که آن را امتحان کنید.

اتصال لپ تاپ به تلویزیون

در تلویزیون های جدید که امکان اتصال دستگاه های دیگر با بلوتوث را دارند، علاوه بر گوشی می توانید لپ تاپ را نیز به تلویزیون وصل کنید. هم تصویر و هم صدا منتقل می شوند و انگار به جای مانیتور از تلویزیون استفاده می کنید.

این کار برای دیدن فیلم کار خوبی است و دیگر لازم نیست از انواع کابل های HDMI و … استفاده کنید.

کار نکردن بلوتوث چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

گاهی کاربران از مشکلاتی در اتصال بلوتوث خود به گوشی دیگر یا به دستگاهی دیگر شکایت می کنند. بلوتوث قطعه ای از گوشی است که کمتر آسیب می بیند و عمدتا با بازی کردن با تنظیمات می توان مشکل را حل کرد. اما باز هم ممکن است که آسیب دیده باشد که در بخش بعدی در رابطه با بلوتوث خراب شده و تعمیر آن به شما خواهیم گفت.

مخفی نبودن گوشی 

در حالت پیشفرض بلوتوث گوشی به گونه ای است که گوشی قابل دیده شدن توسط سایر دستگاه ها نباشد. به نوعی مخفی است تا از اتصالات ناخواسته پیشگیری شود. در منوی تنظیمات بلوتوث که بروید گزینه ای وجود دارد که باید فعال باشد تا دیگران بتوانند شما را ببینند.

تعداد زیاد اتصالات

وقتی دستگاه شما با بلوتوث به دستگاه دیگری وصل است، گاهی امکان اتصال به دستگاه سوم وجود ندارد. البته که با پیشرفت فناوری این موضوع نیز ممکن شده است، اما در حالت کلی همیشه نمی توان همزمان به چند دستگاه وصل شد.

بلوتوث گوشی | تعمیرات موبایل البان

نوع دیگری از تعداد زیاد اتصالات برای هنگامی است که کلا گوشی شما به دستگاه های متنوع زیادی وصل شده باشد. وقتی در منوی تنظیمات بلوتوث گوشی می روید، می بینید که لیست بلند بالایی از انواع دستگاه ها وجود دارد.

گاهی هم هم نام بودن این دستگاه ها امکان اتصال به دستگاه دیگر را از شما می گیرد. دقت داشته باشید و دستگاه هایی که نیاز ندارد را از لیست حذف کنید.

چگونه می توانیم بلوتوث گوشی را در البان تعمیر کنیم؟

حالا اگر بلوتوث دستگاه تان خراب شد چه باید بکنید؟ بلوتوث گوشی و وای فای آن معمولا در یک مدار هستند و معمولا با همدیگر آسیب می بینند.

اگر با بلوتوث مشکل داشتین، به راحتی با یک ثبت درخواست رایگان در سامانه تعمیرات موبایل البان می توانید فرآیند حل مشکل خود را آغاز نمایید.

وارد سامانه به نشانی www.elbaan.com می شوید و با چند کلیک ساده یک درخواست رایگان ثبت می کنید. کارشناسان البان با شما تماس گرفته و راهنماییتان خواهند کرد. در صورتی که گوشی نیاز به تعمیر داشته باشد برای تعمیر گوشی با شما هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

اما می توانید از طریق ارسال پیام (دایرکت) در اینستاگرام هم برای مشکل خود سوال بپرسید و به صورت کاملا رایگان راهنمایی شوید. کافی است البان را در اینستاگرام فالو کنید.

پیج البان در اینستاگرام: https://www.instagram.com/elbaancom/

8 دیدگاه

  • سلام وقت
    بخیر من یک هدست بولوتوثی دارم فقط به گوشیم وصل نمیشه یعنی به همه دستگاه های دیگر متصل میشود اگه راهنماییم کنید که مشکل از کجاست ممنون میشم??

    • سلام
      باید دید که مشکل از کجاست، و نمی توان به صورت کلی مطلبی را گفت
      اما اولا هدست نباید به جای دیگری وصل باشد، یعنی همزمان نمی تواند به دو دستگاه وصل باشد
      ولی برای بررسی بیشتر به پیج اینستاگرام البان بروید و سوال خود را از طریق دایرکت بپرسید تا کارشناسان راهنماییتان کنند
      https://www.instagram.com/elbaancom/

  • سلام
    بلوتوث هر نوع گوشي اي رو تعمير مي كنيد ؟ گوشي آيفونم امكان اتصال با بلوتوث نداره و تمام موارد رو امتحان كردم

    • سلام
      باید بررسی بشود، ممکن است نیاز به تعمیرات نداشته باشد و مشکل نرم افزاری باشد
      لطفا سوال و مشکل خود را از طریق دایرکت اینستاگرام پیج البان به نشانی https://www.instagram.com/elbaancom/ بپرسید تا کارشناسان جهت رفع مشکل راهنماییتان کنند

  • سلام، ممنون از مطلب خوبتون.
    بلوتوث گوشی‌مون اگه روشن باشه باتری خیلی خالی می‌شه؟ اشکال نداره اگه بلوتوث همیشه روشن بمونه؟

    • سلام
      خواهش می کنم
      بله، قطعا مصرف خواهد داشت ضمن اینکه ممکنه دیگران بتونن به شما وصل بشن و به نوعی شما رو هک کنند، یه پیام در گوشی تون بیاد و گزینه اشتباه بزنید. وقتی کاری باهاش ندارید، خاموشش کنید

دیدگاهتان را بنویسید