لپ تاپ خاموش | دلایل و راهکارهای احتمالی آن

لپ تاپ خاموش | تعمیرات لپ تاپ البان
نوشته شده توسط البان

خاموش شدن لپ تاپ و در واقع لپ تاپ خاموش می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما به هر حال هرچه که باشد، واقعا آزار دهنده بوده و باید مشکل برطرف شود تا بتوانیم از لپ تاپ استفاده کنیم.

در این مقاله سعی داریم در رابطه با انواع دلایل خاموشی لپ تاپ و راهکارهای آن مطالبی بیان کنیم، اگر باز هم سوالی در ذهنتان باقی ماند، در انتها روش های رسیدن به پاسخ را برایتان خواهیم گفت.

روشن نشدن لپ تاپ یکی از دلایلی است که عده زیادی برای تعمیرات لپ تاپ خود به البان مراجعه می کنند.

انواع دلایل برای لپ تاپ خاموش چه می تواند باشد؟

لپ تاپ خاموش و روشن نشدن لپ تاپ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که عمدتا سخت افزاری هستند و به ندرت به دلایل نرم افزاری این اتفاق می افتد. در ادامه در رابطه با این مشکلات برایتان خواهیم گفت و سوالاتی مطرح خواهیم کرد که معمولا تعمیرکاران باید از شما سوال کنند و تعمیرکاران البان هم در مشاوره رایگان اولیه از شما خواهند پرسید.

روشن نشدن لپ تاپ با بالا نیامدن چه تفاوتی دارند؟

خیلی مهم است که اول متوجه شوید که لپ تاپ شما روشن نمی شود یا آنکه بالا نمی آید. بالا نیامدن لپ تاپ یعنی اینکه وارد محیط ویندوز یا لینوکس یا مک یا هر سیستم عامل دیگری نمی شوید. به نوعی در مرحله ای گیر می کند و یا به هر دلیل دیگری نمی توانید وارد محیط کاربری و استفاده از لپ تاپ شوید.

این مورد با اینکه لپ تاپ روشن نمی شود بسیار متفاوت است. در حالت بالا نیامدن، عمدتا شما یک تصاویری در ابتدای کار می بینید. پردازنده و هارد کار می کنند ولی به هر دلیلی ویندوز بالا نمی آید.

روشن نشدن لپ تاپ یا همان لپ تاپ خاموش حالتی است که وقتی دکمه پاور (خاموش/روشن) را فشار می دهید، حداکثر برای چند ثانیه روشن می شود و سپس مجدد خاموش می شود. چراغ های مربوط به پردازش و هارد اصلا چشمک نمی زنند، صدای بوقی شنیده نمی شود و خلاصه هیچ تصویری مشاهده نمی شود و نهایتا یک چشمک کوچک روی صفحه نمایش.

مشکل ویندوز برای بالا نیامدن سیستم عامل

گاهی اوقات ممکن است که ویندوز شما و برخی فایل های مهم آن دچار مشکل شده باشند که سیستم شما بالا نمی آیند. این حالت در واقع یک مشکل نرم افزاری است. باید که از نو ویندوز را نصب کنید و معمولا مشکل اینگونه حل می شود.

خیلی از اوقات در چنین حالتی خود ویندوز باقی مانده می گوید که علت بالا نیامدن نبودن یا پیدا نشدن برخی از فایل ها است. حال شما باید که ویندوز دستگاهتان را از نو نصب کنید.

البته خیلی از اوقات گزینه repair نیز جوابگو است اما نه همیشه، در این حالت شما ویندوز قبلی را تصحیح می کنید و آن را حذف نمی کنید. در این حالت هیچ یک از اطلاعات شما از دست نمی روند.

لپ تاپ خاموش | تعمیرات لپ تاپ البان

اما اگر مجبور به پاک کردن و نصب مجدد ویندوز شوید در این حالت تمام اطلاعات شما هم پاک خواهند شد. اطلاعاتی که در درایو سی یا همان درایو مخصوص ویندوز هستند پاک خواهند شد (هر چه روی دسکتاپ باشد و هرچه در بخش دانلودها و … هستند همگی پاک می شوند.)

البته اگر اطلاعات خیلی مهمی در درایو سی دارید، دو راهکار دارید:

  • راهکار اول: راهکار اول این است که هارد را از سیستم خارج کنید و با یک تبدیل هارد را به صورت اکسترنال به یک سیستم دیگر وصل کنید و اطلاعاتتان را بردارید.
  • راهکار دوم: ویندوز را نصب کنید و سپس با استفاده از یک نرم افزار ریکاوری، سعی به بازیابی اطلاعات کنید.

راهکار دوم ساده تر است اما راهکار اول مطمئن تر خواهد بود. انتخاب با خودتان و میزان اهمیت اطلاعاتتان است.

روشن نشدن لپ تاپ به دلیل خرابی پردازنده ها

وقتی سی پی یو یا رم ها خراب شوند یا اتصالشان دچار مشکل شود، لپ تاپ نمی تواند پردازش های لازم را انجام دهد تا روشن شده و بالا بیاید. در این حالت باید که قطعات مهم پردازشی مانند سی پی یو و رم را بررسی کنید.

بررسی این موارد معمولا از عهده خود کاربران معمولی ساخته نیست و تعمیرکاران باید این کار را انجام دهند.

خاموشی لپ تاپ با مشکل صفحه نمایش

اگر احساس می کنید که همه گام های بالا آمدن لپ تاپ سپری می شوند ولی تصویر دیده نمی شود، یکی از گزینه های احتمالی این است که صفحه نمایش آسیب دیده است.

در این حالت باید که یک مانیتور را بردارید و از لپ تاپ خروجی تصویر بگیرید. اگر تصویر اوکی بود، یعنی که احتمالا مشکلی برای صفحه نمایش پیش آمده است.

لپ تاپ خاموش | تعمیرات لپ تاپ البان

کار دیگری که خوب است انجام دهید این است که ترکیب دکمه های ویندوز و حرف P را بزنید شاید تصویر برگردد. این ترکیب برای این است که تصویر صفحه نمایش لپ تاپ شما روی یک دستگاه دیگر بیفتد و به اصطلاح پروجکت کند. یک حالت این است که تصویر روی مانیتور شما دیده نشود و فقط روی صفحه بیرونی بخورد.

لپ تاپ خاموش و خرابی چیپ گرافیک

گاهی ممکن است لپ تاپ بالا هم بیاید، یعنی همه کارهایی که باید انجام شود، انجام گیرد، صدای بوق شنیده شود و هارد و پردازنده ها کار خودشان را به درستی انجام دهند، اما هر کاری می کنید تصویری دیده نمی شود، نه روی خود صفحه نمایش و نه روی یک مانیتور خارجی.

در این حالت ممکن است چیپ گرافیک لپ تاپ آسیب دیده باشد که تعمیرکاران باید آن را بررسی کنند.

خرابی باتری و روشن نشدن لپ تاپ

شاید عجیب به نظر برسد ولی واقعیت دارد، خراب شدن باتری گاها می تواند عامل لپ تاپ خاموش باشد. یعنی باتری خراب است و تمام جریان را به خودش می کشد، حتی وقتی که لپ تاپ به شارژر و برق وصل است.

در این حالت اگر باتری لپ تاپ اکسترنال یا خارجی است آن را خارج کنید و سعی کنید لپ تاپ را به کمک شارژر روشن کنید. اگر لپ تاپ به راحتی روشن شد، آن موقع متوجه خرابی باتری خواهید شد. البته که راهکارهای زیادی هم وجود دارند که سلامت باتری سنجیده شوند که در پست های مربوطه راجع به آنها خواهیم گفت.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما بیش از اندازه داغ شود، یعنی یا فن لپ تاپ شما به درستی کار نکند، یا شرایط استفاده شما بد باشد یا هر دلیل دیگری وجود داشته باشد، چنانچه لپ تاپ به کارش ادامه دهد، پردازنده اصلی یعنی CPU خواهد سوخت. معمولا لپ تاپ برای پیشگیری از این موضوع خاموش می شود.

در نسخه های قدیمی پردازنده های شرکت AMD این مشکل وجود داشت و سیستم آنقدر به کار کردن ادامه می داد تا به صورت کامل می سوخت.

در این حالت باید به دنبال دلیل داغ شدن زیاد لپ تاپ باشید و مشکل آن را برطرف کنید. صدای فن لپ تاپ می تواند یک راهنمای خوب برای این موضوع باشد. اگر خیلی زیاد باشد و یا خراب باشد باید حواستان را بیشتر جمع کنید.

بلو پیج یا صفحه آبی و خاموشی لپ تاپ

گاهی اوقات لپ تاپ روشن است و در حال کار، اما ناگهان یک صفحه آبی رنگ با کلی نوشته ظاهر می شود و بعد از آن لپ تاپ خاموش می شود. عمدتا در این صفحه آبی که به بلو پیج یا blue page معروف است، کدی به عنوان دلیل خرابی نمایان می شود.

این کد را باید سرچ کنید و از طریق سرچ متوجه می شوید که دلیل ایجاد مشکل چیست.

لپ تاپ خاموش | تعمیرات لپ تاپ البان

مشکلاتی که باعث نمایان شدن بلوپیج می شوند عمدتا از هارد، رم، سی پی یو و یا ناهمخوانی نسخه ویندوز با سخت افزار دستگاه شماست. در برخی موارد می توان مشکل را به صورت نرم افزاری برطرف کرد و در برخی دیگر لازم به کارهای سخت افزاری است. که در ادامه در رابطه با آنها برایتان مطالبی خواهیم گفت.

راهکارهای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ چه هستند؟

اگر مشکل لپ تاپ خاموش شما نرم افزاری باشد، همانطور که قبلا هم گفتیم با نصب مجدد ویندوز در اکثر موارد برطرف خواهد شد و نیاز به کارهای اضافه نیست. فقط توجه داشته باشید که با نصب مجدد ویندوز، اطلاعات شما در درایو اصلی یا معمولا درایو C پاک خواهند شد. یعنی هرچه که روی دسکتاپ و در بخش دانلودها و … دارید پاک خواهد شد.

اما در حالت سخت افزاری بسته به نوع خرابی باید کارهای مختلفی انجام شود که معمولا افراد خودشان نمی توانند این کارها را انجام دهند. بنابراین برای مشکلات سخت افزاری که باعث لپ تاپ خاموش می شوند باید راهکار اصلی زیر را انجام دهید:

  • وارد سامانه تعمیرات البان به نشانی www.elbaan.com شوید.
  • یک درخواست رایگان برای مشکل لپ تاپ تان ثبت کنید.
  • کارشناسان البان با شما تماس خواهند گرفت. اگر قبلا مطالب بالا را امتحان کرده باشید، خیلی راحت می توانید دلیل خاموشی لپ تاپ خود را بیان کنید، اما اگر هم نتوانستین اصلا نگران نباشید. کارشناسان البان سوالاتی از شما خواهند پرسید تا بتوانید باهم به جمع بندی خوبی برسید.
  • اگر نیاز باشد، از شما خواسته می شود لپ تاپ را به واحد تعمیرات لپ تاپ البان ارسال کنید.
  • کارشناسان روی لپ تاپ شما کار خواهند کرد. هنگامی که مشکل به صورت قطعی معلوم شد، اگر بیشتر از 500هزار تومان هزینه داشته باشد، با شما برای انجام دادن یا ندادن آن صحبت خواهند کرد.
  • اگر مشکل به صورتی باشد که قابل بازگشت باشد، در مورد آن هم به شما خواهند گفت و تصمیم را برعهده خودتان خواهند گذاشت.
  • در صورت موافقت شما، کار تعمیرات لپ تاپ شما آغاز خواهد شد.
  • بعد از اتمام کار تعمیرات، لپ تاپ به همراه فاکتور و یک ماه گارانتی خدمات البان برای شما ارسال خواهد شد.

اما اگر خواستین سوالاتی بپرسین می توانید پایین همین پست به صورت سوال کامنت بگذارید و یا در پیج البان در اینستاگرام سوالات خود را از طریق دایرکت مطرح کنید. کارشناسان البان در حد امکان شما را راهنمایی خواهند کرد.

پیج البان در اینستاگرام: elbaancom@

دیدگاهتان را بنویسید