با چند اقدام ساده مانع هک شدن وای فای خود شوید

هک شدن وای فای ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

با توجه به نیاز امروزه اکثر افراد، استفاده از اینترنت و دسترسی به آن یکی از مهمترین مسائل می باشد. یکی از راه های دسترسی به اینترنت وای فای خانگی است. این سیستم یک سیستم همه گیر شده به طوری که هنگام اتصال به وای فای، زمانی که وارد تنظیمات می شوید، با تعداد زیادی SSID یا همان نام های وای فای های اطرافتان مواجه می شوید. که وای فای شما نیز یکی از آنهاست. این در دسترس بودن خطر هک شدن وای فای شما را در پی دارد. در این پست چند راه ساده و عملی برای جلوگیری از هک شدن وای فای منزلتان آموزش خواهیم داد.

مطلب مرتبط: اینترنت گوشی موبایل و تکات مهم استفاده از آن

ابتدای کار

در ابتدای کار باید وارد تنظیمات مودم خود شوید. برای این کار در صورتی که نمی خواهید رمز وای فای را دهید می توانید از طریق شبکه وای فای و با موبایل، تبلت یا لپتاپتان این کار را انجام دهید. اما چنانچه می خواهید رمز وای فای را عوض کنید حتما نیاز به یک لپتاپ و یک کابل شبکه دارید تا از طریق کابل لپتاپ را به مودم متصل نمایید.

Image result for modem settings

تنظیمات مودم، اِلـبان

خلاصه با توجه به اقدام مورد نظرتان به یکی از روش های بالا باید اول به مودم متصل شوید و بعد در دستگاه متصلتان یک مرورگر اینترنتی باز کنید. آدرس آی پی اکثر مودم ها 192.168.0.1 یا 192.168.1.1 یا 192.168.1.254 است. البته در برخی مودم ها هم آدرس آی پی و نام کاربری و رمز عبور آن نیز رویش نوشته شده. نام کاربری و رمز عبور اکثر مودم ها به صورت پیشفرض admin می باشد که توصیه اکید داریم اولین کاری که می کنید این است که این رمز را تغییر دهید!

بررسی مودم

وقتی به مودم وصل و وارد بخش مدیریت آن شدید می توانید دستگاه های متصل به مودم را در بخش Attached Devices یا Device List ببینید. در اینجا معمولا دستگاه های متصل با شماره آی پی یا مک آدرسشان نشان داده می شوند. اگر دیدید که تعداد دستگاه های متصل با واقعیت جور در نمی آیند، احتمالا یک مهمان ناخوانده در همسایگی شما دارد از اینترنتتان سواستفاده می کند! می توانید از طریق گزینه های delete، remove یا block دستگاه ناشناخته را بیرون بیندازید.

تنظیمات امنیتی

1- برای نوع رمزگذاری خود از استاندارد رمزگذاری WPA2 تا خطر هک شدن وای فای شما کاهش یابد. معمولا حالت پیش فرض WEP می باشد که یک استاندارد نسبتا قدیمی است و به راحتی قابل هک شدن است.

2- SSID یا همان وای فای خود را مخفی (hidden) کنید. وقتی این کار را بکنید، دیگر دستگاه های اطراف نمی توانند وای فای شما را پیدا کنند تا بخواهند مبادرت به هک کردنش نمایند. نامی هم انتخاب کنید که به راحتی توسط دیگران قابل حدس نباشد. البته کسانی که بلد هستند این گونه وای فای ها را هم پیدا می کنند، اما حرفه ای تر ها!

3- WPS را خاموش نمایید. WPS یا WiFi Protected Setup یک پین کد یا عدد هشت رقمی است که هنگام اتصال دستگاه جدید به وای فای به کار می آید و دستگاه و مودم با رد و بدل کردن این پین کدها، بهم متصل می شوند. همین پین کدها می توانند دریچه ای برای نفوذ و هک شدن وای فای شما باشند.

4- حتی الامکان از رمز عبورهای پیچیده تر استفاده نمایید. طولانی باشد و کرکترهای غیر حرفی هم در آن موجود باشند ($، %، & و …)

5- مک آدرس ها را فیلتر نمایید. هر دستگاهی که بخواهد به اینترنت وصل شود یک آی پی و یک مک آدرس دارد. این مک آدرس منحصر به هر دستگاه است و به نوعی شناسه آن دستگاه در اینترنت است. معمولا این آدرس در بخش تنظیمات هر دستگاه در بخش اطلاعات مربوط به آن دستگاه یافت می شود. عبارتی 12 کارکتری است که هر دو کارکتر با یک : از هم جدا می شوند. در بخش مدیریت مودم تعیین کنید که چه مک آدرس هایی می توانند به مودم شما متصل شوند. بنابراین هر مک آدرسی خارج از این لیست نمی تواند به مودم شما وصل شود و اگر بخواهید دستگاه مهمانتان را به مودم متصل کنید باید مک آدرس دستگاهش را وارد نمایید.

هک شدن وای فای

مک آدرس، اِلـبان

امید است با رعایت این نکات وای فای خود را ایمن کنید. برای راحتی کار می توانید به ترتیب اولیتی که برایتان مطالب را آورده ایم شروع کنید. از مورد یک شروع کنید و اگر هک نشدید، لازم نیست که موارد بعدی را اجرا کنید و خود را به دردسر بیاندازید!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید