پوشاندن وبکم لپ تاپ تا چه حد لازم است؟

پوشاندن وبکم ، البان
نوشته شده توسط البان

با توجه به زیاد و حرفه ای شدن هکرها، امنیت و حریم خصوصی افراد بیش از پیش در خطر است. برخی اقدامات همانند پوشاندن وبکم می تواند تا حدودی کاربران را در برابر این گونه تهدیدها محافظت کند. البان در ادامه بیشتر توضیح می دهد.

مطلب مرتبط: تعمیرات لپ تاپ

چرا باید اصلا نگران هک و حملات سایبری بود؟

حمله سایبری تنها به حمله به تاسیسات و زیرساخت یک کشور منوط نمی شود. تمام هک ها به نوعی یک حمله سایبری محسوب می شوند. هر بار که شخصی هک می شود، در واقع یک حمله سایبری اتفاق افتاده است.

شاید شنیدن آماری مختصر از تعداد حملات سایبری که در یک سال اتفاق می افتد برایتان جالب باشد:

  • تقریبا 53 درصد از ایمیل های ارسالی در سال 2018 اسپم بوده اند
  • در سال 2017 نزدیک به 19 میلیارد و 400 میلیون دلار به شرکت های امریکایی بر اثر حملات سایبری و باجگیری خسارت وارد شده است!
  • حداقل نیمی از کسب و کارهای کوچک در سال 2018 حداقل یک بار مورد حمله سایبری قرار گرفته اند.
  • در یک بازه سه ماهه در سال 2018، بیش از 765 میلیون حمله سایبری اتفاق افتاده است.

خلاصه همانطور که می بینید حملات سایبری به صورت خیلی وسیعی رخ می دهند و این آمار تنها مربوط به آمار رسمی ثبت شده هستند. چه بسیارند اکانت های هک شده اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و … که بعضا در این آمار نیامده اند. به نظر می رسد داشتن تدبیر برای مقابله با این حملات برای همه افرادی که از فضای مجازی و اینترنت استفاده می کنند لازم باشد.

پوشاندن وبکم ، البان

در سایت https://threatmap.checkpoint.com/ می توانید تا حدودی حملات سایبری در حال رخ دادن را به صورت زنده ببینید!

چرا پوشاندن وبکم لازم است؟

هکرها، باجگیران و کلا عوامل حملات سایبری از انواع روش ها به سیستم شما نفوذ می کنند. نصب یک اپلیکیشن نامطمئن، کلیک روی لینکی که از طریق ایمیل یا پیامک برایمان ارسال شده و … همگی راه های در دست گرفتن کنترل سیستم ما توسط هکرها هستند.

یکی از مواردی که هکرها تحت کنترل می گیرند دوربین لپ تاپ یا همان وبکم لپ تاپ است. با استفاده از این وبکم و تصاویر دریافتی انواع اقدامات نامناسب صورت می گیرد. تنها یک نفر در سال 2013 در امریکا، از 350 خانم به واسطه دسترسی به وبکم آنها و ذخیره عکس هایشان، توانست اخاذی و باجگیری کند که بعد از یافتن و محاکمه به 10 سال زندان محکوم شد.

پوشاندن وبکم ، البان

هکرها از طریق وبکم لپ تاپ شما علاوه بر اینکه به تصویر خودتان دست پیدا می کنند، از محیط اطرافتان نیز اطلاعات زیادی به دست می آورند. اطلاعاتی از منزل و وسایل داخلش، از محل کار، از افرادی که با آنها در ارتباطید و … هر کدام از این اطلاعات می تواند راهی برای باجگیری یا سرقت از شما باشند.

جالب است بدانید در تلویزیون های هوشمند، بعد از گزارشی مبنی بر هک دوربین های روی شان، دیگر خبری از دوربین نیست و در نسل های جدید، هر چقدر هم که تلویزیون هوشمند باشد، دیگر رویش دوربین وجود ندارد!

روش پوشاندن وبکم

برای پوشاندن وبکم کافی است یک تکه کاغذ روی آن بچسبانید. این امکان هم وجود دارد که کلا آن را به صورت فیزیکی از مدار خارج کنید، اما این کار توصیه نمی شود، چراکه اگر زمانی به آن نیاز داشته باشید، می تواند برایتان دردسر ساز شود.

در برخی بازارها، وسیله ای هم وجود دارد که روی وبکم می چسبد و به صورت کشویی می توانید روی آن را بپوشانید و یا باز کنید.

پوشاندن وبکم ، البان

بهتر است چسب روی خود دوربین قرار نگیرد، تا در صورت نیاز به استفاده مجدد از آن آثار چسب روی آن باقی نماند.

کلام آخر

فضای مجازی صد در صد جای ایمنی نیست. بهتر است به همه چی مشکوک باشید و اعتماد زیادی اصلا خوب نیست. ایمیل های ناآشنا، اسپم و عجیب را با احتیاط باز کنید. به ایمیل ارسال کننده دقت کنید و نه نام فرستنده. لینک های ناآشنا را اصلا باز نکنید. اپ ها و نرم افزارها را فقط از مبادی مطمئن نصب کنید. خلاصه خودتان باید مراقب حریم خصوصی تان باشید!

دیدگاهتان را بنویسید