قبل از سرقت گوشی یا گم شدنش چه باید کرد و پس از آن چطور؟

قبل از سرقت گوشی ، البان
نوشته شده توسط البان

گزارش های سرقت تلفن همراه متاسفانه حاکی از آمار بالای این پدیده است. با توجه به شرایط اقتصادی، این حادثه زیاد رخ می دهد. البان برایتان توضیح می دهد که قبل از سرقت گوشی و بعد از آن چه اقداماتی باید انجام دهید.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

اقدامات لازم قبل از سرقت گوشی کدام هستند؟

اقداماتی لازم است انجام دهید، تا در صورت مفقود یا دزدیده شدن گوشی تان بتوانید تا جای ممکن به آن دسترسی داشته باشید و از راه دور کنترلی روی آن داشته باشید.

کنترل از راه دور گوشی

هم گوشی های آیفون از طریق Find my iPhone و هم گوشی های اندروید از طریق جیمیل قابلیت کنترل از راه دور را دارند. حتما با این امکانات آشنا شوید و یک بار که می دانید گوشی تان کجاست آن ها را امتحان کنید.

Find iPhone , Elbaan

البان آموزش های کاملی در رابطه با یافتن گوشی آیفون و همچنین یافتن گوشی اندروید در گذشته نوشته و توصیه داریم تا با توجه به نوع گوشی خود، آنها را مطالعه بفرمایید.

 Android Device Manager- DigiDoki

فعالسازی و استفاده از رمزهای قوی

حتما برای ورود به گوشی خود رمز آن را فعال کنید. سعی داشته باشید تا رمزتان خیلی ساده نباشد و حتما یک رقم در آن تکرار شود.

اگر از مدل پترن استفاده می کنید، یک خط را به صورت رفت و برگشت تکرار کنید. (با توجه به وارد کردن رمز به دفعات، ممکن است اثراتی روی صفحه نمایش شما ایجاد شود که دیگران راحت بتوانند رمز شما را حدس بزنند)

قبل از سرقت گوشی ، البان

انواع شیوه های حسگر اثر انگشت و فیس آیدی و … هم که به نوبه خودشان اهمیت دارند.

مخفی کردن اعلان‌ها

اگر در صورتی که خدای ناکرده گوشی تان دست کسی بیفتد، دوست ندارید او پیامک ها و سایر اعلان های شما را در حالت قفل ببیند، باید که در تنظیمات گوشی این گزینه را غیرفعال کنید.

برای گوشی های آیفون به ترتیب وارد تنظیمات (Settings)، اعلان ها (Notifications) و بعد نشان دادن پیش نمایش (Show Previews) شوید و هر مدلی که می خواهید تغییرش دهید.

در گوشی های اندروید نیز در تنظیمات بخش صدا و اعلانات (Sound & Notifications) را یافته و برای حالت قفل بودن صفحه نمایش هر یک از حالات را که می خواهید انتخاب کنید.

پشتیبان گیری

از دیگر اقدامات قبل از سرقت گوشی این است که مرتب از گوشی خود پشتیبان گیری کنید. مخصوصا از روی عکسهای خود و سعی کنید عکس های خصوصی تر را روی گوشی خود نگه ندارید.

می توانید حالت پشتیبان گیری روی کلاد را فعال کنید، یا به یک رایانه وصل کرده و تمام اطلاعات را پیاده کنید.

اقدامات پس از مفقود یا سرقت شدن گوشی

حال اگر خدای ناکرده گوشی شما گم شد و یا آن را دزدیدند، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تماس بگیرید: اولین اقدام این است که مطمئن شوید گوشی شما به سرقت رفته و یا گم شده است. اگر بدون حادثه گوشی پیش تان نیست، امکان مفقود شدن آن نیز هست. با گوشی خود تماس بگیرید، شاید به راحتی آن را پیدا کنید.
  • گوشی خود را رصد کنید: با استفاده از شیوه های گفته شده برای آیفون و گوشی های اندروید، سعی کنید محل گوشی خود را بیابید. اگر نگران هستید، حتی می توانید از راه دور اطلاعات روی گوشی خود را هم به صورت کامل پاک کنید. و یا رمز قفلش را هم عوض کنید.
  • پاک کردن اکانت ها: برای هر اپی که روی گوشی خود دارید، روشی وجود دارد که می توانید آن حساب کاربری روی گوشی را از بین ببرید. از طریق ورود به اکانت خود با دستگاه های دیگر، بلافاصله آن ها را رصد کرده و از روی گوشی خود پاکشان نمایید. (برای واتساپ همین که روی یک گوشی دیگر با سیم کارت خودتان وارد شوید، از روی گوشی قبلی پاک خواهد شد!)
  • تماس با اپراتور: با اپراتور خود تماس بگیرید و یا به یکی از واحدهای امور مشترکین آنها مراجعه نمایید. اگر لازم شد، همانجا سیم کارت خود را سوزانده و یکی دیگر بگیرید.
  • مراجعه به مراجع قضایی: با در دست داشتن جعبه گوشی و مدارک شناسایی به یک کلانتری مراجعه کنید.

کلام آخر

امیدواریم که هرگز اتفاق تلخی همچون گم کردن و یا دزدی برایتان رخ ندهد. اما وظیفه همگی ما این هست که از قبل برای شرایط گوناگون خود را آماده کرده باشیم. اقدامات گفته شده برای قبل از سرقت گوشی را حتما انجام دهید و چنانچه در هر زمینه ای سوالی برایتان ایجاد شد، می توانید از واحد مشاوره رایگان البان و از طریق سامانه تعمیرات البان به نشانی www.elbaan.com مشاوره و راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید