اقدامات لازم که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید

سرقت گوشی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

این روزها گزارش های زیادی مبنی بر سرقت گوشی به گوش می رسد. متاسفانه گاهی هم این سرقت ها با رفتارهای وحشیانه ای همراه هستند که موجب ناراحتی و آزار صاحب گوشی می شود. از آنجا که گوشی ها دیگر تنها وسیله ای برای مکالمه و پیامک نیستند و معمولا دنیایی از اطلاعات خصوصی و غیرخصوصی در آنها وجود دارد، سرقت شدن آن نیز می تواند مشکلات بسیار زیادی به بار بیاورد.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

تماس ها و درخواست های زیادی در سامانه البان ثبت می شوند که گوشی کاربر سرقت شده و نمی داند چه کار باید بکند. به همین دلیل موارد مهم را برایتان شرح خواهیم داد.

شیوه های جدید رمزگذاری گوشی ها، از جمله اسکن چشم، اثر انگشت و یا اسکن چهره تا حدودی جلوی جولان دادن سارقین را گرفته، اما همچنان سرقت گوشی یکی از بالاترین آمارهای سرقت را به خود تخصیص داده است.

اما اگر گوشی ما به سرقت رفت باید چکارهایی کنیم؟ پس از سرقت گوشی اگر در اطرافتان دفتر کلانتری یا اداره آگاهی هست، بلافاصله به آنجا مراجعه کنید و این سرقت را گزارش دهید. البته اگر اطلاعات داخل گوشی برایتان مهم تر هستند تا خود گوشی بهتر است در اولین فرصت خود را به اینترنت برسانید! برای سوزاندن سیم کارت خود نیز اقدام کنید. بلافاصله با اپراتور خود تماس بگیرید و به جهت سوزاندن سیم کارت اقدام نمایید.

Image result for cell phone robbery

اما در اینترنت چکار باید بکنیم؟ در پست های قبل تر راجع به نحوه یافتن گوشی های اندروید و آیفون کامل توضیح داده ایم. اینکه به وسیله Android Device Manager در گوشی ها اندروید و Find iPhone در گوشی های آیفون می توانید از راه دور چه کنترل هایی روی گوشی خود داشته باشید. اگر گوشی شما به اینترنت وصل بوده، بلافاصله با گوگل یا آی کلاد گوشی خود را با استفاده از اکانت جیمیلی که روی گوشی ست کرده اید و اپل آیدی پیدا کنید. می توانید ببینید که گوشی شما کجا هست. اگر امید دارید که گوشی را پیدا کنید، رمزی جدید از همین طریق روی آن قرار دهید و اگر امیدی ندارید می توانید با زدن یک گزینه تمام اطلاعات گوشی را پاک نمایید!

کار دیگری که باید پس از سرقت گوشی در اینترنت انجام دهید این است که رمز تمامی اکانت هایی که روی گوشی خود ست کرده اید را عوض کنید. مخصوصا رمز اپل آیدی یا جیمیلی که روی گوشی آیفون یا اندرویدی خود ست کرده اید. تمام ایمیل ها، اکانت های داخل نرم افزارهای مختلف همچون اینستاگرام و … و همینطور با آموزشی که قبلا گذاشته ایم، اکانت تلگرامی خود را از روی گوشی پاک نمایید.

Related image

گوشی های سرقتی عاقبت خیلی خوشی هم ندارند! اگر آیفون باشند، تا زمانی که رمز اپل آیدی ست شده روی گوشی را نداشته باشند، عملا هیچ کاری نمی توانند با گوشی انجام دهند و دست آخر تنها می توانند قطعات آن را به صورت جداگانه به فروش برسانند (که اصلا ارزش چندانی ندارند). در گوشی های اندرویدی هم تا حدودی داستان از همین قرار است و جالب تر اینکه حتی گاهی قطعات این گوشی ها هم دیگر بدرد نمی خورند چون بدون آسیب دیدن نمی توان آنها را باز کرد!

امیدواریم روزی برسد که دیگر هیچ کسی نگران سرقت گوشی خود نباشد و امنیت و اعتماد همه جا را فرا گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید