اینترنت نسل 5 (5G) چیست؟

اینترنت نسل 5 (5G)
نوشته شده توسط البان

روز به روز سرعت اینترنت و نیاز مردم به این سرعت بالاتر رو به افزایش هست. درحالیکه نسل 4.5 از سرعت بالایی برخوردار هست اما همچنان برای بهره گیری از اینترنت بهتر و استفاده راحتتر از اینترنت و به خصوص تلویزیون های اینترنتی به سرعت های بالاتری نیاز هست. اینترنت نسل 5 (5G) نسلی خواهد بود که با سرعت بالای خود علاوه بر رفع تشنگی سیری ناپذیر سرعت بیشتر کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز خواهد داشت.

مطلب مرتبط: اینترنت گوشی موبایل و تکات مهم استفاده از آن

 

مرتبط: اینترنت نسل 4.5

 

آخرین نسل اینتنرت، اینترنت LTE Advanced Pro بر اساس MIMO هست. به معنای چندین ورودی و چندین خروجی. بدین ترتیب برای دستیابی به سرعت های بالا از چندین عرض باند استفاده می شود که سرعت همگی آن ها بالا بوده و جمع آنها سرعت بسیار بالاتری را نتیجه خواهد داد. در اینترنت نسل 5 علاوه بر سیستم ذکر شده، از امواج مایکرویو میلیمتری استفاده شده است.

اینترنت نسل 5 (5G)

در امواج الکترومغناطیس فرکانس بالاتر به معنای نرخ داده بیشتر و همینطور طول موج پایینتر می باشد. طول موج میلیمتری (millimeter wave) معادل با فرکانس 30 تا 300 گیگاهرتزی می باشد.

Image result for mimo 5G

استاندارد اینترنت نسل 5 (5G) به تازگی توسط سازمان استاندارد مخابراتی ITU-T منتشر شده و وقتی چنین می شود شرکت های مخابراتی قوی در صدد ایجاد بسترهای لازم جهت رسیدن به پارامترهای تعریف شده در استاندارد مربوطه هستند.

اینترنت نسل 5 (5G)

با استاندارد شدن این تکنولوژی عرض باند مورد استفاده از آن نیز تعیین می شود و این تکنولوژی از مرحله آزمایشگاهی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

اولین بار شرکت ZTE یک گوشی با قابلیت اینترنت نسل 5 را معرفی کرد، البته در آن زمان هنوز استانداردهای این نسل بیان نشده بودند و این حرکت تنها به منزله قدرت نمایی و درصدر اخبار قرار گرفتن بوده. در حال حاضر شرکت های زیادی در سراسر دنیا به دنبال رسیدن به این تکنولوژی هستند. در ایران نیز اپراتورها با همکاری شرکت های مخابراتی خارجی، که پس از برجام توانسته اند بدون نگرانی از تحریم ها، آشکارانه همکاری کنند، بدنبال رسیدن به این فناوری هستند.

اما اینترنت نسل 5 (5G) فقط به معنای اینترنت سریع نیست و کاربردهای بسیار زیاد دیگری هم دارد. یکی از بزرگترین زمینه های این اینترنت، اینترنت اشیا می باشد. و هر چه در زیر چتر این موضوع می گنجد، پزشکی از راه دور، ماشینهای خودران و … علاوه بر اینترنت اشیا در زمینه های بسیار زیاد دیگری نیز کاربرد دارد که به مرور زمان به آنها خواهیم پرداخت.

در حال حاضر کارها در مرحله تحقیقات و آزمایشگاهی است و پیش بینی می شود که تا سال 2019-2020 این نسل اینترنت به بازار راه پیدا کند. هنوز تنها گوشی شرکت ZTE از آن پشتیبانی می کند و خبری از سایر برندها برای پشتیبانی از آن نشده است.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید