بوی بد و زلزله تا چه حد می توانند به هم مرتبط باشند؟

بوی بد و زلزله دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

با توجه به شایعاتی که پس از منتشر شدن بوی بد در تهران فراگیر شده است، بر آن شدیم تا در این رابطه برایتان شرح دهیم و رابطه بین بوی بد و زلزله را بیان کنیم. شاید از اینکه مطلبی غیر موبایلی مطرح می کنیم تعجب کنید، اما به دلیل تکثیر زیاد این مطلب در فضای مجازی برآن شدیم تا اطلاع رسانی کنیم.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

در زندگی با موبایل اخبار خیلی زود می چرخند و بعضا متاسفانه اخبار به صورت صحیح نیز منتشر نمی شوند. باید مراقب بود و هر مطلبی را فوروارد و برای دیگران نفرستیم.

آیا بوی بد و زلزله با هم رابطه علمی دارند؟

در سال 2014 خانمی در اوکلوهاما ادعا کرد که با توجه به اینکه زلزله های سهمگینی را تجربه کرده است، به این تجربه رسیده که می توان از روی بوی بد (چیزی شبیه به تخم مرغ گندیده و یا گوگرد) احتمالا وقوع زلزله را پیش بینی کرد.

در کتاب های علمی زیادی نیز این ارتباط بوی بد و زلزله آمده است. اینکه وقتی زلزله می خواهد رخ دهد، به دلیل تکان خوردن گسل ها و آزاد شدن انرژی داخلی زمین، این آزاد شدن همراه با خارج شدن بوهایی نظیر بوی گوگرد از داخل زمین می تواند باشد.

برخی از پژوهشگران هم بر این باور هستند که علتی که حیواناتی همچون سگ می توانند لحظاتی پیش از وقوع زلزله آن را پیش بینی کنند، همین حس قوی بویایی آنهاست و این بوی بدی که از زمین خارج می شود.

بوی بد و زلزله اِلـبان

در تهران چه گذشت؟

در هفته گذشته، در تهران گزارشاتی از استشمام بوی بسیار بد منتشر شد. مردم از نقاط مختلف شهر در مورد بوی بدی که در تهران می آمد می گفتند و فضای مجازی پر شد از حدس و گمان ها. در این میان مسئولین هم سعی در یافتن منشا بو داشتند و فضای مجازی مرتب انواع اخبار را در این رابطه منتشر می کرد که بعضا واقعیت هم نداشتند.

مطلب مرتبط: تمام لرزه ها را در گوشی خود ببینید

با توجه به آنچه در رابطه با زاویه علمی بحث گفتیم، بوی بد در لحظه ای که زلزله می خواهد بیاید (یا چند ثانیه قبل از آن) طبیعی است و اگر بوی بدی به این صورت احساس شد می توان نتیجه گرفت که زلزله در حال وقوع است. اما بوی بد و زلزله تنها روابط این معما نیستند. قطعا با حرکت گسل ها و آزاد شدن گازها لرزش های زیادی توسط لرزه نگارها ثبت خواهند شد، که در این مورد در تهران خبری نبود.

به نقل از دبیرکارگروه ملی زلزله نیز بوی بد و زلزله رابطه دارند، اما بوی بد تهران ربطی به زلزله نداشته است. در مورد فعال شدن آتشفشان دماوند هم به دلیل جهت بادهای تهران این موضوع منتفی است.

عوامل گوناگونی برای منشا بوی بد تهران عنوان شده که قوی ترین آنها، گازهای آزاد شده در حفاری مربوط به ساختمان پلاسکو، مواد شیمیایی مربوط به بودار کردن گاز مصرفی منازل، زباله ها و واحد های دامپروری سمت غرب تهران می توان نام برد.

اگر قرار بود این بوی بد نشان دهنده زلزله باشد، تنها لحظاتی بعد از اتنشار آن زلزله رخ می داد. اما درکل خوب است که در تهران آمادگی های لازم برای کمتر خسارت دیدن در برابر زلزله را در خود ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید