رجیستر گوشی مسافر به چه طریقی انجام می شود؟

رجیستر گوشی مسافر
نوشته شده توسط البان

یکی از سوالاتی که کاربران از البان می پرسند بحث رجیستر گوشی مسافر هست و یا گوشی دست دومی که رجیستر نشده و فروشنده هم در دسترس نیست. در هر دوی این موارد درصورت تمایل به استفاده از گوشی باید آن را خودتان رجیستر کنید با پرداخت مبلغی به عنوان گمرکی برای گوشی. در انتهای پست می توانید آخرین تغییرات قانون رجیستر گوشی مسافر را بیابید.

طرح رجیستری موبایل طرحی بود که بعدی از کلی کش و قوس بلاخره در آبان و آذر ماه سال 96 آغاز کرد. کم کم رشد کرد و در اردیبهشت 97 تمامی برندها مشمول طرح رجیستری شدند. ما از طریق همین بلاگ و همینطور کانال تلگرامی مان همواره تلاش کردیم تا از اخرین اخبار و اطلاعیه ها در این زمینه شما را آگاه کنیم. از اول خرداد 98 نیز این قانون کمی تغییر کرده که حتما در انتهای مطلب آن را بخوانید.

اما حالا بحث رجیستر گوشی مسافر و گوشی های رجیستر نشده خیلی داغ هست و موضوعی است که هموطنان و مسافران را به دردسر می اندازد. در این رابطه اول یک توصیه داریم. اگر شما مسافر هستی و کمتر از یک ماه در ایران هستین، اصلا نگران نباشید، تا یک ماه می توانید بدون مشکلی از گوشی تان استفاده کنید. اما اگر قرار است بیشتر از یک ماه در ایران باشید و از گوشی استفاده کنید باز هم دو حالت وجود دارد که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

روند رجیستر گوشی مسافر

شرایط گفته شده در این بخش براساس قوانین اولیه است. در انتهای این پست، به روز رسانی اخبار مربوط به رجیستری گوشی مسافر قرار داده شده است. حتما آن را هم مطالعه کنید.

برای رجیستر کردن گوشی رجیستر نشده بایستی به گمرک مراجعه کنید و اظهارنامه گمرکی پر نمایید و گوشی را رجیستر کنید. خوشبختانه سایتی به این منظور راه اندازی شده که دیگر مجبور نیستید برای رجیستر کردن گوشی جایی بروید. برای مسافران هم که وقتی وارد می شوند در همان واحد گمرک داخل فرودگاه هم می توانند اقدام کنند یا اینکه از طریق سایت.

رجیستر گوشی مسافر اِلـبان

اما، اگر گوشی را از داخل تهیه کرده اید، قبل از 14 آذر 96 اصلا نباید برایش مشکلی پیش بیاید اگر همان موقع استفاده کرده باشید و یا اگر بعد از 14 آذر 96 و با ادعای فروشنده مبنی بر رجیستر بودن گوشی، باید بروید و از فروشنده حقتان را بگیرید. همانطور که در پستی دیگر هم گفته ایم، باید یا گوشی را برایتان رجیستر کند، یا یک گوشی معادل و رجیستر شده بدهد و یا مبلغ به روز برای گوشی را به شما عودت دهد.


مرتبط: شناسه گوشی را چگونه بیابیم و در طرح رجیستری کنترل کنیم؟


درمورد سایت گمرکی که گفتیم، شما برای رجیستر گوشی مسافر یا هر گوشی رجیستر نشده دیگر، می توانید به سایت گمرک به نشانی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0 بروید، شناسه گوشی را از روش های توضیح داده شده در قبل وارد نمایید و بقیه مراحل را ادامه دهید تا گوشی خود را رجیستر کنید. مبلغ 16درصد از قیمت گوشی، قیمتی که در سامانه هست را نیز باید پرداخت نمایید. وقتی از طریق سایت اقدام می کنید لازم هست که یک شماره هم ارائه دهید تا با دریافت کد از طریق پیامک احراز هویت کنید، اما اگر حضورا به دفاتر گمرک بروید دیگر نیازی به شماره نخواهید داشت.

Passenger-Registery-2-Elbaan

نکته مهم: برای این کار نیاز به یک پاسپورت دارید که از ورود آن به ایران و خوردن مُهر ورودی، کمتر از 30 روز گذشته باشد. با هر پاسپورت می توانید حداکثر دو گوشی را رجیستر نمایید و بیشتر از آن مشمول حالت بازرگانی می شود!

اگر شما مسافری هستین که بیش از 30 روز قصد ماندن در ایران را دارید و یا ممکن است در روزهای آینده نیز به ایران بازگردید و در مجموع بیشتر از 30 روز در ایران خواهید ماند، اگر هزینه رجیستر گوشی مسافر برایتان زیاد است، می توانید یک گوشی معمولی از داخل تهیه کنید (با احتیاط فراوان در رجیستر بودن گوشی) و از گوشی دیگر خود برای کارهای اینترنتی استفاده کنید. البته که باید همواره دو گوشی را همراه داشته باشید.

اگر بیش از 30 روز از آمدنتان گذشت و گوشی را رجیستر نکردید، دیگر نمی توانید با پاسپورت خودتان این کار را انجام دهید. باید دوستی پیدا کنید که زیر 30 روز به ایران وارد شده باشد، با پاسپورت او گوشی را رجیستر کنید و بعد از شماره او به شماره خودتان انتقال مالکیت دهید. راه دومی هم هست که دیگر نیازی به انتقال مالکیت نداشته باشید، بعد از ثبت نام در سایت گمرک به نام فرد صاحب پاسپورت و پرداخت حق گمرکی خواسته شده در سایت، کد همتایی که ارسال می شود را می توانید با هر سیم کارت دیگری رجیستر کنید و لازم نیست که حتما با سیم کارت صاحب پاسپورت این کار صورت گیرد، اما گاهی پیغام خطا داده می شود که در این صورت مجبور هستید با سیم کارت صاحب پاسپورت اقدام کنید و بعدا انتقال مالکیت بدهید.

قانون جدیدی که خیلی دوام نیاورد

در بیانیه از طرف رئیس اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی کشور آمده بود که علاوه بر مدارک مورد نیاز در گذشته از این پس نیاز هست که بلیط برگشت مسافر هم به عنوان مدارک شخص صاحب گوشی ارائه شود. آقای محبی نیز افزوده که طرح ورود محدود گوشی تنها برای افراد کثیرالسفر مطرح است و این باید از گذشته اجرا می شده است. این طرح جدید از 8 اسفند کلید خورده است. اما بعد از گذشت چند روز مجدد همه چیز به روال گذشته برگشت و همچنان با همان پاسپورت رجیستری گوشی انجام می‌شود.

درصورت بروز هرگونه مشکلی عزیزان بایستی با سامانه همتا با شماره 096366 تماس بگیرند

شرایط جدید

1398/3/1 – از تاریخ 1 خرداد 1398 فقط خود مسافر می تواند گوشی را رجیستر کند. سامانه گمرک و نیروی انتظامی با یکدیگر لینک شده و نحوه کار متفاوت خواهد بود. هرگز گوشی را رجیستر نشده خریداری نکنید چرا که دیگر نمی توانید آن را خودتان رجیستر کنید!

1398/7/23 – با توجه به سو استفاده هایی که از طرح واردات گوشی مسافرتی شد، قانون واردات و رجیستر گوشی مسافر تغییر کرد. در قانون جدید، معافیت مالیاتی 80دلاری گوشی های مسافری برداشته شد و مالیات و عوارض واردات گوشی که باید در سامانه گمرک پرداخت شود، از 16 درصد به 26 درصد تغییر می کند.

تغییر قابل توجه در امر رجیستر گوشی مسافر تغییر مبنای محاسبه ارز در پرداخت گمرکی گوشی است که از این پس به جای ارز 4200 تومانی، ارز سنایی ملاک خواهد بود که این خود تقریبا به معنای 3 برابر شدن این هزینه است!

1399/6/25 – از ابتدای مهرماه 1399 رجیستری گوشی مسافر باید به صورت حضوری، بعد از احراز هویت و در هنگام ورود به کشور انجام شود. احتمالا مهلت سه ماهه دیگر برقرار نباشد!

1399/10/1 – از اول دی ماه سال 1399 مسافران باید در هنگام ورود و قبل از ترک سالن مسافری، گوشی خود را در گمرک اظهار کنند. بدین ترتیب اطلاعات به وسیله بارکدخوان ثبت می شوند و مسافر تنها یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سامانه EPL کار رجیستری گوشی خود را تمام کنند. اگر در ورود اظهار نکنند و یا تا قبل از یک ماه در سامانه اقدام نکنند کاری نمی توان کرد!

2 دیدگاه

  • بعد از سی روز آیا تعمیر کاران گوشی های موبایل می‌توانند برای ریجستری گوشی کاری انجام دهند

    • سلام
      برخی از تعمیرکاران یک سری برد رجیستر شده دارند. روی گوشی شما به عنوان تعویض برد از آن بوردها انتقال مالکیت می زنند. تا کار انجام نشده هزینه ای نپردازید

دیدگاهتان را بنویسید