سرعت سنج ماشین صحیح می‌گوید یا جی پی اس و نقشه‌ها؟

سرعت سنج ماشین ، البان
نوشته شده توسط البان

حتما بارها شده که مثلا با ویز حرکت می کنید و می بینید که عددی که ویز به عنوان سرعت ماشینتان نشان می دهد با عدد سرعت سنج ماشین متفاوت هست و ویز عدد کمتری نشان می دهد. فکر می کنید که کدام عدد صحیح تر هست؟ البان در این پست در این رابطه برایتان شرح خواهد داد.

عملکرد سرعت سنج ماشین چگونه است؟

سرعت سنج ماشین به دو صورت هستند، مکانیکی و الکتریکی. در ماشین های قدیمی سرعت سنج معمولا مکانیکی است و در ماشین های امروزی و پیشرفته به صورت الکتریکی شده است. در ادامه برایتان طرز کار هر دو را می گوییم تا بعد بتوانیم با سیستم سرعت سنجی جی پی اس مقایسه کرده و بگوییم که کدامیک دقیق تر است.

نحوه عملکرد سرعت سنج مکانیکی ماشین

یک سرعت سنج مکانیکی از چند بخش کابل، آهنربا، صفحه، فنر و نشانگر سرعت تشکیل شده است. یک سر کابل به چرخ ها متصل بوده و سر دیگر آن به یک آهنربا وصل است. با حرکت ماشین چرخش چرخ ها به کابل اعمال شده و باعث می شود آهنربا نیز بچرخد.

سرعت سنج ماشین ، البان

قانونی در علم فیزیک وجود دارد که آهنربای دوار از خود یک میدان ایجاد می کند. این میدان باعث القا شدن جریان روی صفحه فلزی مقابل آهنربا می شود. آهنربا و صفحه اتصالی با هم ندارند. این جریان های دوار القا شده به صفحه باعث چرخش انتقال دهنده متصل به آن می شوند. در واقع صفحه کمی می چرخد که باعث می شود میله متصل به آن هم بچرخد. این میله به نشانگر سرعت وصل است و میزان سرعت نمایش داده می شود.

در میان راه یک آهنربا نیز وجود دارد که باعث می شود نشانگر به وضعیت قبلی خود برگردد تا در صورت ثابت شدن و کم شدن سرعت نشانگر نیز از این حرکت تبعیت کند و با توجه به اینکه نیروهای وارده در سرعت ثابت، ثابت هستند، نشانگر دائما دور خودش نمی چرخد و سختی فنر به شکلی است که نشانگر روی سرعت حرکت ثابت می ماند.

نحوه عملکرد سرعت سنج الکتریکی ماشین

عملکرد مشابه به حالت مکانیکی بوده و حتی ساده تر. این بار آهنربا با شفت دوار در ارتباط هست. چرخش و القای الکترومغناطیسی باعث ایجاد پالس هایی می شود. این پالس ها به یک سیستم مبدل ارسال می شوند و سرعت براساس تعداد پالس سنجیده می شود.

سرعت سنج ماشین ، البان

این مبدل الکتریکی سرعت را می سنجد و روی صفحه نمایش نشان می دهد.

در سرعت سنج های ماشین، طراحی خواسته شده از سوی سازمان استاندارد به گونه ای است که سرعت از آنچه واقعا هست بیشتر نمایش داده شود. یعنی اگر ماشین شما سرعت 80 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد، سرعت شما ممکن است 75 یا 70 کیلومتر بر ساعت باشد. این اختلاف یک عدد ثابت نیست و در سرعت های مختلف متفاوت هست.

مطلب مرتبط: حسگر اثر انگشت در گوشی های موبایل چگونه کار می کند؟ 

نحوه عملکرد جی پی اس برای سنجش سرعت حرکت

جی پی اس سرعت را به صورت آنچه برای همه ما تعریف شده است محاسبه می کند. جابجایی به زمان جابجایی برابر با سرعت می شود. جی پی اس از روی اختلاف مکانی در زمان سرعت حرکت را می سنجد.

سرعت سنج ماشین ، البان

موقعیت مکانی شما از طریق سه ماهواره رصد و تعیین می شود. وقتی که جابجا می شود، با توجه به مدت زمانی که طول می کشد سرعت شما سنجش می شود. معنی این موضوع این هست که به نوعی سرعت نمایشی شما سرعت لحظه ای نیست و مربوط به میانگین سرعت شما در آن جابجایی هست.

سرعت سنج ماشین دقیق تر است یا جی پی اس؟

حالا که با نحوه کارکرد هر دو سرعت سنج آشنا شدید شما خودتان چه فکر می کنید؟ احتمالا به دلیل موضوع استاندارد می گویید که سرعت سنج ماشین دقیق نیست و جی پی است دقیق تر هست. هم جواب شما درست هست و هم صحیح نیست!

ارتباط شما با ماهواره های جی پی اس از طریق امواج مایکروویو هست. این امواج در برخورد با درختان و در جاهای مسقف به گوشی شما نمی رسند. در چنین فضاهایی تخمین درستی هم از موقعیت مکانی شما نشان داده نمی شود. ضمنا اگر در یک جاده پر پیچ و خم هم باشید، اختلاف موقعیت مکانی شما توسط ماهواره ها کمتر سنجیده می شود و به صورت یک خط صاف برآیند حرکتی شما دیده می شود.

اما اگر در یک جاده هموار بیابانی و بدون پیچ حرکت می کنید، جی پی اس موبایلتان سرعت دقیقی به شما نشان می دهد، اینجاست که می تواند اختلاف سرعت واقعی تان را با عدد سرعت سنج ماشین نشان دهد.

سیستم دوربین های پلیس هم براساس عملکرد لیدار و رادار هست و از هر دو سیستم ذکر شده دقیق تر هست. حرکت با سرعتی مطمئن، خیلی بهتر از ریسک جریمه شدن هست. مراقب باشید و در حین رانندگی اصلا از گوشی خود استفاده نکنید.

در صورتیکه علاقه بیشتری به آشنایی با انواع حسگرها و سنسورهای گوشی های موبایل و نحوه انجام تعمیر آنها دارید می توانید به مقاله ای که لینک شده است مراجعه نمایید. ما در مرکز تعمیرات موبایل البان انواع خدمات تعمیرات موبایل را به صورت حرفه ای و تخصصی انجام می دهیم، برای ارتباط با ما می توانید و رفع مشکل گوشی خود می توانید از طریق ابزاری که در پایین همین صفحه قرار داده شده است به ثبت درخواست اقدام نمایید تا در اولین فرصت کارشناسان البان با شما تماس گرفته و مشاوره های لازم را ارائه نمایند. 

1 دیدگاه

  • مطالب مربوط به تکنولوژی به خصوص فناوری های مربوط به خودرو بسیار عالی هستند

دیدگاهتان را بنویسید