غیرفعال شدن اپ های اپل مربوط به تحریم است یا دلیل دیگری دارد؟

غیرفعال شدن اپ های اپل
نوشته شده توسط البان

اگر شما هم گوشی آیفون دارید، حتما این روزها متوجه غیرفعال شدن اپ های اپل و پیامک های شرکت های مختلف برای نصب برنامه هایشان از طرق دیگر شده اید. به نوعی این موضوع در شاخه فناتحریم (تحریم فناوری) قرار می گیرد که البته ریشه در تحریم های بانکی و مالی ایران دارد. در ادامه بیشتر برایتان شرح خواهیم داد.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

غیرفعال شدن اپ های اپل

دلیل غیرفعال شدن اپ های اپل چیست؟

اگر توجه کرده باشید، اپ هایی بسته شده اند که در آنها تراکنش مالی هم صورت می گرفته است. آیفون در این رابطه سیاست هایی دارد که اپ ها برای داشتن تراکنش های مالی باید یک سری قوانین اپل را پاس کنند و همچنین به خود شرکت اپل هم باید مبالغی را پرداخت کنند. اما اپ های ایرانی هیچ یک از این موارد را نمی توانند تامین کنند و بنابراین آنها را حتی در اپ استور اپل هم نمی بینید. از طرفی قوانین بین المللی هم در این قوانین وجود دارد و یکی از آنها رصد و پیگیری تراکنش های مالی است که در ایران این امکان وجود ندارد.

شرکت اپل خیلی دوست ندارد کاربرانش از اپ های غیر رسمی و تایید نشده از مبادی مختلف استفاده کنند. و به برخی تحت شرایطی اجازه داده که البته نباید با قوانین بین المللی در تضاد باشند. اپ های ایرانی تا به حال این کار غیر قانونی از دیدگاه اپل را انجام داده اند و حالا شرکت اپل به تازگی با توجه به مقاله یک کارمند شبکه من و تو در رابطه با این اپ ها، سختگیری اش را بیشتر کرده و تمام این اپ ها را مسدود کرد.

با توجه تحریم های مالی، در گذشته اپ استور تعداد زیادی اپ ایرانی را از اپل استور پاک کرد و ایرانی ها مجبور به راه های جایگزین شدند.

اپ های اپل بیرون از اپ استور

اپ های اپل دو طریق برای انتشار داشته اند، یکی اپ استور و دیگری استفاده از گواهی نامه های سازمانی (Enterprise). مدل اول که معلوم هست و نیازی به توضیح زیادی ندارد، اما گواهی نامه های اینترپرایز کمی نیاز به توضیحات دارد.

اپ ها برای ورود به اپل استور باید از تعداد زیادی فیلتر و شرایط عبور کند. برخی سازمان ها می خواهند اپ هایی درون سازمانی داشته باشند و بنابراین لازم نیست از این همه فیلتر عبور کنند. به این سازمان ها گواهی اینترپرایز داده می شود تا تحت شرایطی بتوانند اپ ها را ایجاد و در اختیار کاربرانشان قرار دهند. اما با این حال باز هم برای برخی سرویس ها نیاز به تاییدیه دارند.

غیرفعال شدن اپ های اپل

اپهای ایرانی در گذشته می توانستند از طریق این گواهی های اینترپرایز به صورت غیر رسمی اپ ها را منتشر کنند و کاربران از آنها استفاده کنند. با مقاله ای که اخیرا یکی از کارمندان شبکه ماهواره ای من و تو در خصوص اپ های ایرانی این چنینی منتشر کرد، فشار ها بر شرکت اپل زیاد شد. این موضوع به غیرفعال شدن اپ های اپل که در آنها تراکنش مالی صورت می گرفته منجر شد. گواهی برخی از شرکت ها نیز در همین راستا باطل شده و تمام اپ های وابسته به آنها نیز غیرفعال شده اند!

چاره کار چیست؟

حال با توجه به غیرفعال شدن اپ های اپل چکار باید کرد؟ بسیار از شرکت ها از طرق دیگری به کاربرانشان اطلاع رسانی کرده اند تا اپ جدیدشان را نصب کنند و یا از نسخه وب سرویس هایشان استفاده کنند. خیلی معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد اما این موضوع و مشکل می تواند حتی برای کاربران اندرویدی هم رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید