نحوه تشخیص ویروسی شدن گوشی چیست؟

ویروسی شدن گوشی ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

امروزه استفاده از گوشی بسیار همه گیر شده و افراد استفاده هایی زیادی از آن می کنند. اغلب استفاده ها هم منوط هستند به اینترنت و اتصال به آن. دنیای اینترنت تقریبا دنیای ناامنی است و پر از ویروس های جورواجور! ویروس ها یا همان بدافزارها از طرق مختلفی ممکن است وارد گوشی شما شوند و باعث ویروسی شدن گوشی شما شوند. نصب اپ ها از منابع نامعتبر یا حتی معتبر، نقل و انتقال فایل، باز کردن لینکی که به شما ایمیل شده و … در این میان کاربران اندرویدی بیشتر در معرض خطر هستند، چرا که منابع دانلودی نرم افزاری آن ها بیشتر از سایر پلتفرم ها می باشد.

ویروسی شدن گوشی یکی از مشکلات نرم افزاری موبایل است که کاربران زیادی برای آن در سامانه تعمیرات موبایل البان ثبت درخواست کرده اند. برخی از اپلیکیشن های موبایل از دسته بدافزارها هستند.

 

مرتبط: بدافزار (ویروس) جودی

 

اما از کجا باید ویروسی شدن گوشی را تشخیص داد؟ برخی از بدافزارها به گونه ای هستند که علی الظاهر کاری نمی کنند اما درواقع دست به سرقت های بزرگی می زنند. در ادامه چند روش برای تشخیص ویروسی شدن گوشی را به شما آموزش خواهیم داد.

گاهی ویروس ها به صورت نمایش تبلیغات روی اپ های دیگر عمل می کنند. از طریق اپ هایی که در حالت کلی تبلیغات ندارند می توان برای تشخیص استفاده کرد. شبکه های اجتماعی یکی از این دسته اپ ها هستند و همینطور سایت آن ها! چنانچه در آن ها تبلیغاتی می دیدید، به احتمال خیلی زیاد گوشی شما ویروسی شده است. نرم افزار و سایت توئیتر یک مثال بسیار خوب برای این مدل تشخیص است.

مطلب مرتبط: بدافزار خطرناک xhelper

چنانچه باطری گوشی شما بدون دلیل خاصی و به طور ناگهانی خالی می شود، یا اینکه مصرف باطری شما به شکل چشمگیری افزایش یافته باشد، اینها نیز از نشانه های ویروسی شدن گوشی هستند. مدلی از ویروس ها هستند که دائما هارد گوشی را فعال نگه می دارند که این مسئله باعث کوتاه شدن طول عمر باطری و زود خالی کردن شارژ می شود.

ویروسی شدن گوشی ، اِلـبان

ویروسی شدن گوشی، اِلـبان

داغ شدن بیش از حد گوشی بدون دلیلی خاص. معمولا هنگام استفاده از اپ های گوشی، هنگام مکالمه و یا هنگام شارژ کردن گوشی، گوشی کمی داغ می شود که این امری طبیعی است. اما اگر گوشی شما بی دلیل داغ شود احتمال وجود یک بدافزار در آن زیاد خواهد بود. این ویروس ها سی پی یو گوشی را درگیر کرده و دائما از آن کار می کشند و در نتیجه باعث داغ شدن گوشی می شوند.

غیرفعال شدن بخش جستجو و منوی دسترسی سریع نیز می توانند از دیگر دلایل ویروسی شدن گوشی باشند.

قطع ناگهانی وای فای گوشی می تواند به معنای حضور ویروس در گوشی باشد. در گوشی های اندرویدی روشن شدن ناگهانی اینترنت خط می تواند به دلیل تنظیمات و اجازه دسترسی های داده شده به برخی نرم افزارها باشد، اما خاموش شدن آن و وای فای امری طبیعی نیست!

چنانچه حافظه و مموری گوشی شما اشباع و پر نشده است، اگر گوشی شما کند شده یا خیلی کند بوت می شود، این مسئله نیز می تواند به دلیل ویروسی شدن گوشی باشد. به غیر از کند شدن، هنگ کردن گوشی به صورت مداوم و کاهش سرعت عملکردی آن نیز مطرح هستند.

چنانچه برنامه ای را بدون آنکه دانلود کرده باشید در لیست اپ های گوشی خود دیدید، به وجود ویروس شک کنید!

این موارد را برای تشخیص ویروسدار شدن گوشی گفتیم، اما نکته مهم و شاید هم تکراری این است: پیشگیری بهتر و راحتتر از درمان است! در دانلود کردن ها بیشتر دقت کنید، مراقب باشید که هر اپی را از کجا دانلود می کنید، با چه کسانی فایل شیر می کنید، در ایمیل لینک های مشکوک را باز نکنید. اگر فایل یا برنامه ویروسی را یافتید، به سرعت آن را حذف کنید و اگر درحالت عادی قابل حذف شدن نبود، به حالت safe mode بروید و در آنجا آن را حذف نمایید.

چنانچه خدای ناکرده گوشی شما ویروسی شد و نتوانستید کاری انجام دهید، اصلا ناراحت و نگران نشوید. کافی است در سایت البان یک درخواست ثبت کنید و باقی کار را به تیم اِلـبان بسپارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید