iOS 16 – ویژگی ها و دریافت کنندگان آن

iOS 16 | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

اپل سیستم عامل iOS 16 برای آیفون را در کنفرانس جهانی توسعه ‌دهندگان اپل 2022 معرفی کرد. طبق معمول، این به‌روز رسانی رایگان بوده و انتظار می‌رود تا اواخر سپتامبر 2022 منتشر شود. iOS 16 مملو از ترفندهایی است که انتظار می‌رود نحوه استفاده از آیفون را برای کاربران خود آسان‌تر کند.

مطلب مرتبط: به روز رسانی آیفون و مشکلات احتمالی آن

iOS 16 چه امکاناتی به گوشی آیفون اضافه خواهد کرد؟

در ادامه امکاناتی که در کنفرانس معرفی شدند، بیان خواهد شد و ممکن است با آنچه که واقعا ارائه خواهد شد کمی متفاوت باشد که معمولا به مرور در نسخه های بعدی این امکانات اضافه خواهند شد.

صفحه قفل پویاتر

از تغییراتی که اپل روی صفحات قفل خود انجام داده، مدتی می‌گذرد، اما iOS 16 این رویه را تغییر خواهد داد. این به‌روز رسانی به شما امکان می‌دهد رنگ و فونت‌ها را سفارشی کرده و حتی به شما اجازه قرار و تغییر دادن ویجت‌ها را می‌دهد. در iOS 16، صفحه قفل بیشتر شبیه یک صفحه ساعت اپل است تا یک صفحه قفل ثابت قدیمی.

اپل حتی یک گالری قفل صفحه را نیز اضافه خواهد کرد که دارای طرح هایی برای الهام گرفتن یا دانلود است. مانند صفحه یک اپل واچ، می‌توانید با زدن یک ضربه روی صفحه و نگه‌داشتن انگشت‌تان، و سپس کشیدن انگشت روی صفحه، بین صفحه‌های قفل مختلف جابه‌جا شوید. علاوه بر فونت‌ها، یک افکت عکس چند لایه جدید و عکس‌های پیشنهادی نیز اضافه می‌شود، یا می‌توانید مجموعه‌ای از عکس‌ها را انتخاب کنید تا به‌طور خودکار در طول روز بر روی صفحه‌تان جابجا شوند. در این مورد شما حتی می‌توانید استایل‌هایی را اعمال کنید تا عکس‌ها با سبک انتخابی شما برروی صفحه حرکت کنند.

ویجت‌ها کمی شبیه Watch Face بوده و شامل اطلاعاتی مانند حلقه‌های فعالیت ساعت، شرایط آب و هوا، ساعت جهانی، سطح باتری لوازم جانبی مانند ایرپاد، هشدار‌هایی که تنظیم کرده‌اید و غیره می‌شوند. حتی یک کیت ویجت رابط برنامه نویسی کاربردی ( API) وجود دارد که برنامه‌های شخص ثالث می‌توانند از آن برای قرار دادن اطلاعات در صفحه قفل شما استفاده کنند.

یک ویژگی جدید با نام “فعالیت‌های زنده” (Live Activities) نیز اضافه می‌شود. این ویژگی اعلان‌های مهم را در صفحه پین می‌کند. با استفاده از این ویژگی می‌توانید رویدادهای زنده مانند مسابقات ورزشی یا ویدیوهای تمرینات ورزشی‌تان را به سادگی با بلند کردن دستگاه خود دنبال کنید. این ویژگی همچنین همراه با یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای توسعه دهندگان نیز وجود دارد. به طور کلی اعلان‌ها با متن پررنگ و تصاویر بهتر نمایش داده شده و صفحه در حال پخش تمام صفحه را فرا می‌گیرد.

در نهایت، می‌توانید نحوه نمایش اعلان‌ها را در صفحه قفل خود نیز تغییر دهید. نه تنها انیمیشن‌های جدیدی برای جذاب‌تر کردن صفحه قفل از نظر بصری وجود دارد، بلکه می‌توانید از بین نماهای مختلف فهرست یکی را به دلخواه انتخاب کرده و زمینه را در لحظه تغییر دهید. همه این ویژگی‌ها روشی جذاب‌تر برای تعامل با آیفون‌تان بدون کشیدن انگشت روی صفحه اصلی را ایجاد می‌کنند.

قدرتمندتر شدن ویژگی فوکوس

فوکوس این امکان را به شما می‌دهد تا با بی‌صدا کردن اعلان‌ها، سایلنت کردن برنامه‌هایی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند و اطلاع‌ رسانی به مخاطبین‌تان که اعلان‌ها را در برنامه‌هایی مانند تلگرام یا واتس آپ سایلنت کرده‌اید، عوامل حواس ‌پرتی را حذف کنید. iOS 16 این مجموعه ویژگی‌ها را با پیوند دادن صفحه قفل به فوکوس شما گسترش داده و به شما اجازه می‌دهد صفحه‌های قفل خاصی (از جمله طرح، ویجت و سبک‌ها) را هنگامی که حالت‌های فوکوس فعال هستند، مشاهده کنید.

این عملکرد به صفحه اصلی منتقل شده و به شما امکان می‌دهد برنامه‌های خاصی را مخفی کرده و یا از ویجت‌های خاصی استفاده کنید که برای هر حالت فوکوس تنظیم شده مفید هستند. فیلترهای فوکوس به شما اجازه می‌دهند روی برنامه‌هایی مانند سافاری و تقویم «مرز» تعیین کنید، که به‌طور خودکار گروه‌های خاصی را یادآور شده و یا با توجه به کاری که انجام می‌دهید، رویدادهای خاصی را پنهان می‌کند.

توسعه دهندگان شخص ثالث به رابط برنامه نویسی کاربردی (API) فیلتر فوکوس جدید دسترسی پیدا می‌کنند که به آنها امکان می دهد برخی از این ویژگی‌های پیچیده تر را در برنامه‌های خود نیز ایجاد کنند. همچنین می‌توانید حالت‌های فوکوس را در iOS 16 برنامه‌ریزی کنید، که به شما امکان می‌دهد کارهایی مانند فعال کردن فوکوس کاری خود بین ساعات خاص یا زمانی که در یک مکان خاص هستید را انجام دهید.

ویژگی‌های پیامک‌های جدید

کاربران iOS 16 می‌توانند هنگام چت کردن با سایر کاربران اپل از طریق پلتفرم iMessage، در عرض 15 دقیقه پس از ارسال پیامی را ویرایش یا لغو ارسال کرده و در عرض 30 روز پس از حذف، پیام‌های حذف شده را بازیابی کنند. همچنین می‌توانید هر پیامی (از جمله پیامک) را به‌عنوان خوانده ‌نشده علامت‌گذاری کنید؛ ویژگی ای که مدت‌ها به تعویق افتاده بود.

اپل همچنین ویژگی SharePlay خود را به پیام‌ها گسترش داده و به شما امکان می‌دهد برای فعالیت‌های همگام‌سازی شده مانند تماشای فیلم، ورزش یا گوش دادن به موسیقی دعوت‌نامه ارسال کنید. همچنین می‌توانید دعوت‌هایی را برای همکاری در پروژه‌هایی مانند اسناد، فایل‌ها و یا یادداشت‌های اپل با گروه‌هایی از افراد در مکالمات پیام‌ها ارسال کنید، و به‌روز رسانی‌های همکاری به‌طور خودکار در گروه ارسال خواهند شد.

کلیدهای عبور جایگزین (برخی از) رمزهای عبور می شوند

کلیدهای عبور نشانی از گامی هیجان انگیز به سوی آینده‌ای بدون رمز عبور است. اپل این ویژگی را در iOS 16 پس از یک دوره آزمایش بتای کوتاه عرضه می‌کند. این فناوری از ورود بیومتریک از طریق شناسایی چهره یا اثرانگشت برای جایگزینی کامل رمزهای عبور با رمزنگاری کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده می‌کند.

برخلاف رمزهای عبور، کلیدهای عبور در برابر حملات فیشینگ بسیار مقاوم بوده و از آنجایی که برای دستگاه شما منحصر به فرد هستند، در برابر ناامنی‌های ناشی از وب سایت‌های خطرناک در امان هستند. آنها از طریق iCloud همگام سازی شده و بدون نیاز به به خاطر سپردن رمز عبور یا استفاده از مدیریت رمز عبور، یک راه ساده برای ورود به سیستم ارائه می‌دهند. اپل برای پیاده سازی این ویژگی با گوگل و مایکروسافت نیز همکاری نزدیکی داشته است.

برنامه Maps قابلیت سفرهای چند توقفی را دریافت می‌کند

با iOS 16، اکنون می‌توانید چندین توقف به سفرهایی که با برنامه مپ اپل انجام می‌دهید اضافه کنید؛ همچنین قابلیت برنامه‌ریزی این سفرها در مک خود و همگام‌سازی آن با آیفون نیز درنظر گرفته شده است.

همچنین می‌توانید کارت‌های حمل‌ونقلی که به کیف پول خود اضافه کرده‌اید را درست در داخل Maps ببینید و در صورت نیاز آن‌ها را شارژ کنید. همچنین با تخمین هزینه سفر شما (البته در برخی مناطق)، می‌توانید از برآورد هزینه‌های حمل و نقل برای سفر مطلع شوید.

برنامه تناسب اندام برای تمام کاربران آیفون

اگر اپل واچ دارید، بدون شک با اپلیکیشن تناسب اندام آشنا هستید که به شما امکان می‌دهد تمرینات‌تان را دنبال کرده و پیشرفت مجموعه فعالیت‌های خود را مشاهده کنید. در iOS 16، این برنامه برای هر کسی که اپل واچ داشته یا نداشته باشد در دسترس خواهد بود و اپل ویژگی‌های برنامه تناسب اندام را در همه‌جا گسترش خواهد داد.

به‌روز رسانی‌های جذاب برای سافاری

سیستم عامل iOS 16 به شما امکان می‌دهد صفحات جستجوی پین‌شده را گروه‌بندی کرده و حتی آن‌ها را با گروه‌های دیگر به اشتراک بگذارید. بسته به اینکه از کدام گروه تب‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید صفحات شروع اختصاصی داشته باشید. به علاوه با ویژگی‌های جدید فوکوس، گروه تب‌های پیش‌فرض می‌توانند حتی مهم‌تر شوند، چون می‌توانند به صورت پویا بر اساس ساعت یا مکانی که در آن قرار دارید تغییر کنند.

انتظار می‌رود که در این آپدیت جدید برنامه‌های افزودنی (اکستنشنها) با روابط برنامه نویسی کاربردی (API) توسعه‌ یافته برای برنامه‌نویسان جذاب‌تر شده و افزونه‌ها از طریق iCloud بین دستگاه‌ها همگام‌سازی شوند. همچنین تلاش‌های معمول سالانه برروی اغلب فناوری‌های وب برای ورود به سافاری وجود دارد که سازگاری آن در سراسر وب را بهبود بخشیده و فرصت‌های بیشتری را برای توسعه‌دهندگان به عمل می آورد.

اپل همچنین قول داده که اعلان‌های مبتنی بر وب بخشی از آپدیت‌های موجود در iOS 16 خواهند بود، اما این اعلان‌ها تا سال 2023 ارائه نمی‌شوند. اگر شما هم علاقه‌ی چندانی به دریافت تعداد سرسام آوری از اعلان‌ها از وب‌سایت‌هایی که یادتان نمی آید به آنها سرزده اید ندارید، خیالتان راحت باشد. برای آنها هم تغییراتی در نظر گرفته شده است.

کتابخانه عکس‌های مشترک iCloud

در حالی که می‌توانید با iOS 15 (و نسخه‌های قبلی) آلبوم‌های مشترک ایجاد کنید، iOS 16 به شما اجازه می‌دهد تا کل مجموعه عکس‌هایتان را با حداکثر پنج عضو خانواده خود به اشتراک بگذارید. این یک کتابخانه عکس جداگانه خواهد بود که در آن می‌توانید انتخاب کنید همه عکس‌های قدیمی خود را به اشتراک بگذارید یا عکس‌های خاص را با پیشنهادهای اشتراک‌گذاری هوشمند تا انتخاب عکس‌های مناسب را آسان‌تر کنید.

با یک کتابخانه عکس مشترک iCloud، می‌توانید خاطراتی از رویدادهایی که همه در آن مشارکت داشته‌اند به دست بیاورید. برای مثال، ممکن است رویدادهایی را که در آن شرکت کرده‌اید، از زاویه ای متفاوت، در تصاویری که نگرفته‌اید ببینید.

بهبود برنامه ایمیل

ایمیل ابزارهای قدرتمند مفیدی مانند توانایی لغو ارسال پیام ها (در عرض 10 ثانیه پس از ارسال آنها) و یک برنامه زمان بندی برای ارسال ایمیل در زمان های تنظیم شده دارد. قابلیت پیگیری به شما امکان می‌دهد پیام‌هایی که ارسال کرده‌اید را به بالای صندوق ورودی خود منتقل کنید تا آن‌ها را فراموش نکرده و بتوانید در آینده آن‌ها را پیگیری کنید؛ در حالی که قابلیت “یادآوری” پیام‌ها را در آینده در صندوق ورودی‌تان نمایان می‌کند تا به مرور زمان در بین سایر ایمیل های دریافتی گم نشوند.

همچنین هنگام جستجوی بخش ایمیل‌های دریافتی، با اصلاحاتی برای عبارت‌های مورد جستجو و پیشنهادهایی برای جستجوی هوشمند هنگام تایپ، پیدا کردن ایمیل موردنظر کمی آسان‌تر خواهد شد. خطاهایی مانند فراموش کردن اضافه کردن پیوست برای ایمیل‌تان، موجب نمایش یک یادآور خواهد شد که به شما یادآوری می کند تا قبل از ارسال پیام‌تان آن را بررسی کنید؛ این ویژگی رایج در سایر برنامه‌ها و سرویس‌های ایمیل است.

ویژگی‌های بیشتر برای خانه هوشمند

اپل برنامه خانه (Home) را در iOS 16 با طراحی جدیدی ارائه کرده تا کنترل تمام دستگاه‌های HomeKit شما را آسان‌تر از همیشه کند. در این نمای خانه جدید، دسته‌بندی برای دستگاه‌ها (مانند چراغ، بلندگو، تلویزیون‌ها و…)، حداکثر چهار دوربین متصل در برگه اصلی خانه، و بهبودهای نامحسوسی که اپل ادعا می‌کند دستگاه های HomeKit در تعامل با آن‌ها حتی سریع تر خواهند شد را دریافت خواهید کرد.

همچنین می‌توانید ویجت‌های خانه جدید را روی صفحه قفل قرار دهید تا با دستگاه‌ها تعامل داشته باشید یا به سادگی با بالا بردن آیفون خود، به‌روزرسانی سریع وضعیت را مشاهده کنید.

اپل همچنین (در به‌روزرسانی بعدی) در حال ارائه پشتیبانی از Matter است که به گونه‌ای طراحی شده که به دستگاه‌های متصل (حتی آن‌هایی که از پلتفرم‌های مختلف مانند گوگل یا آمازون استفاده می‌کنند) اجازه می‌دهد تا بهتر با هم کار کنند.

امکان اضافه کردن داروها به برنامه سلامت (Health)

اگر دارو یا مکمل‌هایی را به طور منظم مصرف می‌کنید، اپلیکیشن سلامت به‌روز شده در iOS 16 به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه دارویی خود را بهتر پیگیری کنید، داروها را با استفاده از دوربین آیفون خود اضافه کرده و یادآوری‌هایی برای مصرف آن‌ها بر اساس برنامه زمانی سفارشی دریافت کنید. همچنین می‌توانید زمانی که دارو مصرف می‌کنید وارد سیستم شده و در مورد آنچه مصرف می‌کنید بیشتر بدانید (اگرچه همیشه حتما باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید).

یکی از کارهایی که ثبت داروهای شما می تواند انجام دهد این است که شما را از تداخلات دارویی خطرناک آگاه می کند. همچنین می توانید داده‌های برنامه سلامت را با اعضای خانواده به اشتراک بگذارید (یا از آنها بخواهید تا داده‌های خود را با شما به اشتراک بگذارند)، و دقیقاً آنچه را که به اشتراک گذاشته می‌شود سفارشی کنید.

کیف پول و سیستم پرداخت تعویقی اپل

پرداخت تعویقی اپل یک سرویس جدید “خرید الان، پرداخت بعدا” برای متقاضیان منتخب در ایالات متحده است که به شما امکان می دهد پرداخت را به چهار قسط مساوی در مدت شش هفته با قابلیت ردیابی بدهی های خود در کیف پول تقسیم کنید. این سرویس در هر جایی که پرداخت اپل پذیرفته شود، کار می کند.

همچنین می‌توانید تراکنش‌های عادی پرداخت اپل را ردیابی کرده و اطلاعات تحویل را مستقیماً در Wallet با خرده‌فروشان شرکت‌کننده نمایش دهید.

کیف پول نیز در این به‌روزرسانی دارای برخی از ویژگی‌های مفید جدید مانند امکان اشتراک‌گذاری ایمن کلیدهای دستگاه‌های هوشمند از طریق برنامه‌های پیام‌رسانی مانند پیام‌ها و واتس‌آپ، با قابلیت لغو مجوزها در صورت نیاز است. همچنین می‌توانید کارت‌های شناسایی عکس‌دار را به کیف پول اضافه کرده و آن‌ها را با برنامه‌هایی که به تأیید هویت یا سن نیاز دارند به اشتراک بگذارید؛ اگرچه این کارت در همه‌جا در دسترس نخواهد بود.

مطلب مرتبط: به روز رسانی گوشی آیفون با استفاده از اینترنت خط

ویژگی‌های بیشتر iOS 16

این فقط نوک کوه یخ است؛ صدها ویژگی و ترفند جدید در iOS 16 ایجاد شده که بسیار بیشتر از موارد ذکر شده می باشد. اپل همچنین نوید نسل بعدی CarPlay، لیست بزرگی از گزینه های بهتر برای بهبود دسترسی، کلیپ‌های بهتر، قابلیت بدون دست (Handoff) برای تماس‌های فیس تایم، ویژگی گسترش یافته ایمیل من را مخفی کن، ژست‌ها و استایل‌های بیشتر میموجی (Memoji)، فهرست‌های پین‌شده در یادآوری‌ها و اعلان‌های هشدار آب و هوا را داده است.

حالت افقی برای قابلیت شناسایی چهره

اپل گفته که “مدل‌های آیفون پشتیبانی‌شده” با عرضه iOS 16 می‌توانند از قابلیت شناسایی چهره در حالت افقی استفاده کنند. این قابلیتی است که مدت‌هاست عرضه شده، و این ویژگی در حال حاضر تنها بر روی دستگاه‌هایی کار می‌کند که فاقد دکمه صفحه اصلی در حالت عمودی هستند.

این بدان معناست که می‌توانید قفل آیفون خود را در حالی که روی مبل دراز کشیده‌اید یا بدون بلند کردن گردن خود در رختخواب باز کنید. انتظار می‌رود این ویژگی حداقل روی آیفون 13 یا بالاتر از آن کار کند، زیرا اگر این ویژگی به آیفون بعدی محدود می‌شد، اپل در مورد آن به عنوان یک ارتقاء iOS صحبت نمی‌کرد.

علامت گذاری پیام ها به عنوان خوانده نشده

بعد از این‌که iOS 16 بر روی دستگاه شما نصب شد، می توانید پیام ها را به عنوان خوانده نشده در برنامه پیام‌ها علامت گذاری کنید. این یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به نظر می‌رسد مدت‌هاست که از مد افتاده، چراکه فراموش کردن پیامی که قبلا خوانده ایم و بعدا جواب دادن به آن به راحتی اتفاق می‌افتد.

این ویژگی با پیام‌های SMS استاندارد (حباب‌های سبز) و پیام‌های iMessage (حباب‌های آبی) که بین دستگاه‌های اپل ارسال می‌شوند کار می‌کند.

تشخیص تکراری بودن عکس‌ها و مخاطبین

برای کمک به مرتب‌تر کردن دستگاه هوشمند شما، iOS 16 حذف مخاطبین و عکس‌های تکراری را آسان‌تر می‌کند تا مجبور نباشید به برنامه‌های شخص ثالث مانند Remo اعتماد کنید. مخاطبین تکراری در زیر عنوان “تکراری یافت شده” در بالای لیست مخاطبین ظاهر می‌شوند، در حالی که برنامه عکس ها یک آلبوم تکراری در پایین لیست آلبوم شما در نزدیکی آلبوم های “پنهان” و “اخیراً حذف شده” ایجاد می‌کند.

رمزهای عبور وای فای را در تنظیمات آشکار کنید

iOS جدید به شما امکان می دهد لاگین‌های وای‌فای را با سایر دستگاه‌های خود به اشتراک گذاشته و رمزهای عبور را از طریق iCloud همگام سازی کنید تا پس از ورود به iPhone، iPad و Mac همگی به طور خودکار به وای‌فای متصل شوند. این عملکرد بسیار کاربردی است، اما جایگزین توانایی افشای رمز عبور نمی شود تا بتوانید آن را با یک دوست یا دستگاه غیر اپل به اشتراک بگذارید.

نسخه آتی iOS 16 اپل به این موضوع در صفحه تنظیمات وای‌فای اشاره می‌کند. روی “i” در کنار شبکه ضربه زده، با قابلیت شناسایی چهره، سنسور اثر انگشت یا رمز عبور خود احراز هویت کنید، سپس روی قسمت “رمز عبور” (password) ضربه بزنید تا مشخص شود. همچنین می توانید آن را در کلیپ بوردتان کپی کنید، که برای اشتراک گذاری در یک پیام عالی است.

پوشه‌های هوشمند قدرتمندتر برای یادداشت‌ها

برنامه یادداشت اپل با افزودن ویژگی‌هایی مانند همکاری مناسب، برچسب‌ها برای شرکت‌ها، و پشتیبانی کامل از میانبرها، قدرت بیشتری پیدا می‌کند. اپل همچنین پوشه‌های هوشمند را معرفی کرد، که مانند macOS و یا برنامه‌هایی مانند ایمیل اپل کار می‌کنند؛ یادداشت ها بدون توجه به اینکه در کدام پوشه‌های سطح بالایی ذخیره می‌شوند، در مجموعه‌ یادداشت‌های “هوشمند” ایجاد می‌شوند.

قبلاً، برچسب‌ها تنها معیاری بودند که می‌توانستید برای این کار استفاده کنید. در iOS 16، پوشه های هوشمند در برنامه یادداشت با طیف وسیعی از معیارها برای انتخاب بسیار هوشمندتر می‌شوند. حالا می‌توانید پوشه‌های هوشمند را بر اساس برچسب‌ها، تاریخ ایجاد، تاریخ ویرایش، اینکه یادداشت با چه کسی به اشتراک گذاشته شده است، اشارات ذکر شده داخل یادداشت، اینکه آیا یادداشت دارای چک لیست است، پیوست‌های داخل یادداشت، پوشه‌هایی که یادداشت در آن ظاهر می‌شود، یا اینکه یادداشت یک یادداشت سریع است، اینکه آیا یادداشت پین شده است، و آیا یادداشت قفل شده است دسته بندی کنید.

برای کاربران نکته سنج، این به‌روز رسانی دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از برنامه یادداشت اپل ایجاد می‌کند.

لیست‌های پین شده در یادآورها

یادآورد اپل ابزار قدرتمند دیگری است که کاربران آیفون به صورت رایگان آن را دریافت می کنند. اگر به طور کامل از آن استفاده کنید، برای سازماندهی تمام کارهای‌تان از تکالیف کار و مدرسه گرفته تا لیست خرید و چک لیست تعطیلات، بهترین کاربرد را دارد. همچنین می‌توانید آن را با میانبرها ادغام کرده، موارد نیازمند به یادآوری را با استفاده از سیری اضافه کنید، و دقیقاً بدانید که همه چیز از خواربار گرفته تا فیلم‌های تماشا نشده را از کجا می‌توانید پیدا کنید.

تنها مشکل این ویژگی این است که لیست‌ها می‌توانند به سرعت زندگی شما را تحت کنترل خود درآورند و پیدا کردن پرکاربردترین فهرست‌ها دشوار است. در iOS 16، می‌توانید یادآوری‌ها را مانند برنامه یادداشت اپل به بالای لیست پین کنید تا ردیابی همه‌چیز از کارهای روزمره گرفته تا علایق خاص خود را آسان‌تر کنید.

غیرفعال کردن خاطره‌ها در عکس‌ها

برنامه عکس‌های اپل مجموعه‌ای از عکس‌ها از گالری شما را اغلب برای جشن گرفتن روزهایی که در مکان‌های خاص، رویدادهای فصلی یا موضوعاتی مانند حیوانات خانگی از آنها عکس گرفته‌اید را به عنوان خاطره نمایش می‌دهد. این موارد ظاهراً تصادفی ظاهر می شوند و علاوه بر پنهان کردن رویدادهای تعطیلات، کنترل کمی بر آنچه نشان داده می‌شود، به غیر از گزینه “بازنشانی خاطرات پیشنهادی” یا “بازنشانی پیشنهادات افراد” ارائه می دهند.

اما همه مایل نیستند خاطرات‌شان دوباره زنده شوند، به خصوص اگر به هر دلیلی نگاه کردن به برخی از آن خاطرات دردناک باشد. در iOS 16، می‌توانید این گزینه را در برنامه تنظیمات و در قسمت عکس‌ها، غیرفعال کنید.

ترجمه متن با استفاده از دوربین

آیا می‌دانستید که آیفون شما دارای برنامه ترجمه است؟ این برنامه در دستگاه‌تان وجود دارد و به شما این امکان را می دهد که مکالمات را با استفاده از میکروفون و یا با تایپ یا کپی/پیست متن به صورت مستقیم در برنامه ترجمه کنید. اگر نمی‌توانید برنامه را پیدا کنید، ممکن است آن را حذف کرده باشید، اما می‌توانید به راحتی آن را از اپ استور دوباره نصب کنید.

در iOS 16، قابلیت ترجمه به برنامه دوربین گوشی شما نیز راه پیدا می کند. این کار با استفاده از ویژگی متن زنده (Live Text) که قبلاً در iOS 15 تعبیه شده امکان پذیر است.

آلبوم‌های مخفی و اخیراً حذف شده خود را قفل کنید

پنهان کردن عکس ها در iOS 15 و نسخه های قبل‌تر همیشه امکان پذیر بود، اما این ویژگی خالی از خطا نبود. برای تضمین حفظ هر نوع حریم خصوصی، باید آلبوم موردنظرتان را مخفی کنید، و حتی در این صورت هم اگر کسی بی‌اجازه درحالتی که آیفون‌تان قفل نیست به آن سرک بکشد، به راحتی می‌تواند آلبوم را از حالت مخفی خارج کند. iOS 16 این پروسه را با قابلیت قفل آلبوم‌های مخفی و اخیراً حذف شده، که برای دسترسی به تشخیص چهره، سنسور اثر انگشت یا احراز هویت رمز عبور نیاز دارد تغییر می‌دهد.

در صفحه کلید اپل بازخورد لمسی دریافت کنید

برخی از صفحه‌ کلیدهای شخص ثالث در حال حاضر از بازخورد لمسی هنگام تایپ پشتیبانی می‌کنند و با هر بار زدن کلید، صدایی شنیدنی ارائه می‌دهند تا تایپ کمی رضایت‌بخش‌تر شود. iOS 16 گزینه‌ای را تحت “تنظیمات > صدا و لمس > بازخورد کیبورد” به نام “Haptic” اضافه کرده که می‌توانید آن را برای تجربه تایپ جذاب‌تر روشن کنید.

می‌خواهید همین الان این ویژگی را در iOS 15 امتحان کنید؟ برنامه Gboard را بارگیری کرده و گزینه “بازخورد لمسی هنگام فشار دادن کلید” را از منوی تنظیمات روشن کنید.

آیا آیفون شما iOS 16 را دریافت خواهد کرد؟

iOS 16 برای آیفون 8 یا بالاتر عرضه می‌شود. به‌روزرسانی iOS 16 در سپتامبر 2022 برای هر کسی که آیفون 8 (یا پلاس)، آیفون X و نسل دوم آیفون SE یا جدیدتر را داشته باشد، ارائه می‌شود. می‌توانید دریافت یا عدم دریافت این نسخه را در قسمت “تنظیمات > عمومی > درباره آیفون” بررسی کنید.

این بدان معناست که اگر صاحب آیفون 7، آیفون 6 اس یا نسل اول آیفون SE هستید، نمی‌توانید دستگاه‌تان را به نسخه بعدی سیستم عامل موبایل اپل ارتقا دهید. همچنین هیچ مدلی از آی‌پاد تاچ در لیست پشتیبانی‌شده‌های این به‌روزرسانی وجود ندارد و این دستگاه‌ها در سراسر جهان از وب‌سایت اپل حذف شده اند.

آیفون 6 اس در اواخر سال 2015 معرفی شد، در حالی که آیفون 7 یک سال بعد در سال 2016 پس از عرضه اولین نسل آیفون SE در مارس 2016 وارد بازار شد.

iPadOS 16 برای iPad Pro، Air 3G و iPad 5G عرضه می‌شود

در مورد iPadOS 16، می‌توانید در ماه سپتامبر به‌روزرسانی را دریافت کنید، مشروط بر اینکه هر مدلی از آی‌پد پرو، نسل سوم آی‌پد ایر، نسل پنجم آی‌پد، یا نسل پنجم آی‌پد مینی (فقط آخرین مدل عرضه‌شده در سال گذشته) را داشته باشید.

این بدان معناست که اپل امسال از نسل دوم آیپد ایر و نسل چهارم آی‌پد مینی پشتیبانی نمی‌کند. این نشان‌دهنده تغییر نسبت به به‌روز رسانی سال گذشته است که در آن همه دستگاه‌هایی که با iPadOS 14 سازگار بودند نیز به iPadOS 15 ارتقا یافتند.

دستگاه‌های قدیمی‌تر همچنان به‌روز رسانی‌های امنیتی دریافت می‌کنند

فقط به این دلیل که دستگاه شما دیگر به‌روزرسانی‌های اصلی را دریافت نمی‌کند، به این معنی نیست که شما همچنان به‌روز رسانی گاه به گاه را نخواهید دید. هنگامی که آیفون دریافت به‌روزرسانی‌ها را متوقف می‌کند، اپل به‌طور دوره‌ای، معمولاً به شکل وصله‌های امنیتی، به‌روزرسانی‌هایی را برای آخرین “نسخه های خوب” iOS که از آن مدل پشتیبانی می‌کند، منتشر می‌کند. می‌توانید این موارد را در صفحه وب گزارش به‌روزرسانی‌های امنیتی اپل ببینید.

با این حال، این موضوع به این معنی است که دیگر ویژگی‌های جدید، نسخه‌های جدید اصلی برنامه‌هایی مانند سافاری (که به مرور زمان می‌تواند به معنای عملکرد محدود در برخی وب ‌سایت‌ها) باشد را دریافت نخواهید کرد، و همچنین ممکن است متوجه شوید که برخی از ویژگی‌های موجود در خود برنامه‌های اپل را از دست داده‌اید.

اگر دستگاه شما به طور رسمی از لیست دستگاه های پشتیبانی شده در سال جاری حذف شده است، نگاهی به بهترین مدل‌های آی‌پد یا بهترین آیفون‌های جایگزین آن بیندازید.

1 دیدگاه

  • iOS 16 چقدر ویژگی های جذابی داره.حیف که گوشی من iphone 6s هست و نمی تونم اپدیت کنم

دیدگاهتان را بنویسید