iSIM یا آی سیم چیست و چه تفاوتی با eSIM دارد؟

iSIM | تعمیرات موبایل و لپ تاپ البان
نوشته شده توسط البان

در این سال ها پیشرفت های بسیار چشمگیری در زمینه تلفن همراه، دوربین های آن ها، فناوری شارژ و … داشته ایم و شاید کمترین چیزی که دستخوش تغییر بوده سیم کارت گوشی های هوشمند بوده است. اما حالا با iSIM نیز می توان گفت که بعد از eSIM یک پیشرفت دیگری در زمینه راه های هوشمندتر کردن تلفن های همراه ایجاد شده است.

یک دهه پیش، اگر کسی به شما می‌گفت که گوشی شما می‌تواند در کمتر از 10 دقیقه شارژ شود یا از ماه عکس دقیقی بگیرد، آیا باور می‌کردید؟ علیرغم باور داشتن به پیشرفت فناوری، مطمئناً کمی به آن شک می‌کردیم. با این حال، این چیزها امروزه امکان پذیر است. گوشی‌های هوشمند ما تقریباً در هر زمینه‌ای رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

سیم کارت شاهد موج بعدی تحول با iSIM یا integrated SIM یا همان سیم کارت یکپارچه است که بسیار کوچکتر هستند و امنیت بیشتری نسبت به سیم کارت های فیزیکی یا سیم کارت های تعبیه شده یا eSIM ارائه می دهند. Vodafone و Qualcomm اخیراً نحوه‌ی کار با iSIM را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که چگونه یک iSIM می تواند یک قطعه ارزشمند در گوشی های هوشمند آینده باشد. در این مقاله، درباره نحوه تاثیرگذاری آی سیم بر آینده گوشی‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند بحث خواهیم کرد.

علیرغم اینکه سیم کارت یکی از عناصر اصلی یک گوشی هوشمند است، نوآوری های کمتری نسبت به سایر اجزای گوشی داشته است. با این حال، سیم کارت یکپارچه با قابلیت اطمینان بیشتر، ایمنی بیشتر و کارآمدتر بودن، پیشرفت قابل توجهی به ارمغان می آورد. هرچند تمام این موارد بستگی به این دارد که آیا اپراتورها حاضر به همراهی این تحولات هستند یا خیر. تا به اینجا که به eSIM روی خوشی نشان نداده اند.

شاید فکر کنید انواع نسل های 4G، 4.5G و 5G از تحولات سیم کارت محسوب می شوند، اما خیر، این ها از تحولات آنتن گوشی هستند و سیم کارت نقش خیلی بزرگی در آنها ایفا نمی کند.

کلا سیم کارت چیست؟

سیم کارت یا SIM در واقع مخفف Subscriber Identity Module به معنای ماژول شناساننده کاربر است. که اطلاعات مربوط به اشتراک اکانت شخص یا تلفن همراه او را ذخیره می کند. سیم کارت یک تراشه ساده را در خود جای داده است که به تلفن اجازه می دهد با یک دکل آنتن تلفن همراه ارتباط برقرار کند. همچنین دارای یک شناسه مشترک بین المللی تلفن همراه (International Mobile Subscriber Identifier: IMSI) است که می تواند تلفن هوشمند شما را شناسایی کند.

علاوه بر این، یک سیم کارت دارای مقدار کمی فضای ذخیره سازی است که برای ذخیره پیامک‌ها در کنار جزئیات اشتراک تلفن همراه شما استفاده می شود. یک سیم‌ کارت هپچنین می‌تواند اتصال بین برج تلفن همراه و تلفن هوشمند شما را رمزگذاری کرده و از تداخل خطوط جلوگیری کند. در گذشته نیز از سیم کارت ها به عنوان حافظه نگهداری مخاطبین نیز استفاده می شده است که البته تعداد مخاطبین محدود و همچنین اطلاعات محدودی از هر مخاطب را نیز ذخیره می کرد.

سیم کارت فیزیکی قدیمی در طول سال ها کوچکتر شد و در نهایت به یک «سیم کارت تعبیه شده» یا «embedded SIM: eSIM» تبدیل شد. آخرین تحول در سیم کارت ها، سیم کارت یکپارچه یا iSIM است که در یک پردازنده تلفن همراه گنجانده می شود.

iSIM چیست؟ و چه تفاوتی با eSIM دارد؟

iSIM که به عنوان کارت مدار تعبیه شده جهانی یکپارچه نیز (iUICC) شناخته می شود، گام بعدی در تکامل سیم کارت است. این سیم کارت پیشرفته ترین، کارآمدترین و منعطف ترین تجهیزات شبکه ی موجود از سمت دستگاه است.

سیم کارت فیزیکی به یک اسلات یا جایگاه اختصاصی روی گوشی هوشمند، تبلت یا هر دستگاه هوشمند دیگری نیاز دارد، در حالی که سیم کارت الکترونیکی به یک تراشه اختصاصی نیاز دارد که به برد مدار دستگاه لحیم شده باشد. در مقابل، یک iSIM درون یک عنصر مقاوم در برابر دستکاری (TRE) روی سیستم، و برروی یک تراشه (SoC) در داخل دستگاه تعبیه شده است. این کار وابستگی به سیم کارت فیزیکی و سخت افزاری مجزا را از بین می برد و می تواند به صورت بی سیم و با استفاده از یک پروتکل امنیتی موجود در این صنعت فعال شود.

iSIM | تعمیرات موبایل و لپ تاپ البان

iSIM دقیقاً مانند eSIM، یک مکان امن است که جزئیات مربوط به اشتراک تلفن همراه مصرف کننده را ذخیره می کند. درست مانند eSIM، آی سیم نیز به اپراتورها اجازه می دهد تا پروفایل های شبکه را از قبل بارگذاری کرده یا از راه دور آنها را مستقیماً به گوشی کاربر یا هر دستگاه هوشمند دیگری بدون نیاز به حضور فیزیکی در فروشگاه ارسال کنند.

اندازه iSIM کوچک بوده و مساحت سطح آن کمتر از یک میلی متر مربع است. از آنجایی که iSIM به اندازه یک سیم کارت فیزیکی یا eSIM در بدنه گوشی هوشمند اندازه نمی گیرد، فضای بیشتری برای اجزای دیگر یا کوچکتر کردن اندازه دستگاه آزاد می شود.

به غیر از گوشی‌های هوشمند، iSIM می‌تواند در ارائه اتصال سلولی به دستگاه‌هایی با محدودیت اندازه، مانند ساعت‌های هوشمند نیز مفید باشد. علاوه بر این، آزادی از سیم‌کارت فیزیکی به این معنی است که یک iSIM می‌تواند با باتری، در تعداد بی‌شماری از دستگاه‌هایی که با اینترنت اشیاء سروکار دارند استفاده شود، به‌جای اینکه آنها را به Wi-Fi محدود کند. و اعمال هرگونه محدودیت عمده در طرح یا شکل دستگاه هوشمند را کاهش دهد. این امر به ویژه در عصر 5G مفید است زیرا تولید کنندگان دستگاه های بیشتری به دنبال استفاده از شبکه های کم مصرف (LPWA) برای اتصال چندین دستگاه در شبکه های وسیع و بزرگتر هستند.

در واقع درست است که ما به عنوان یک فعال در زمینه تعمیرات موبایل، تبلت و لپ تاپ در رابطه با آی سیم برایتان مطلب می گوییم، اما کاربرد اصلی این فناوری را می توان در اینترنت اشیا و استفاده از آی سیم در همه چیز دانست!

مزایای iSIM

iSIM پیشرفته ترین نسخه سیم کارت است و این موضوع را تا اینجا متوجه شدیم. اما حالا مزایای این فناوری جدید را در ابعاد گوناگون در ادامه بررسی و بیان خواهیم کرد. فقط همانطور که گفتیم این مزایا شاید در گوشی همراه خیلی کاربردی نباشند اما فکرتان سمت اینترنت اشیا یا اینترنت همه چیز باشد.

اندازه

همانطور که در بالا گفته شد، آی سیم از لحاظ اندازه از دو نوع قبلی خودش یعنی سیم کارت معمولی و eSIM کوچکتر است. اندازه کوچک یک iSIM اجازه می دهد تا فضای داخل دستگاه آزاد شود. این موضوع می‌تواند بهینه‌سازی فضای داخلی را با افزودن اجزای مفیدتر یا با کاهش اندازه کلی دستگاه بهتر کند. کسب‌وکارهایی که دستگاه‌های اینترنت اشیا را می‌سازند می‌توانند پیچیدگی‌های داخلی را کاهش دهند، مشکلات محاسباتی مرتبط با قطعات تجهیزات ایزوله شده برای اتصال سلولی را از بین ببرند، و همچنین می‌توانند تولید را با استفاده از کنترلرهای شبکه کوچک‌تر مانند iSIM، بهینه کنند.

iSIM | تعمیرات موبایل و لپ تاپ البان

این اندازه کوچک‌تر به‌ویژه برای دستگاه‌های مخصوص مصرف‌ کنندگان مانند ساعت‌های هوشمند یا هدست‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) مفید خواهد بود که می‌توانند در آینده گوشی‌های هوشمند را تقویت یا حتی به طور کامل جایگزین کنند.

امنیت

هروقت سخن از ارتباط و اتصال به میان می آید، امنیت موضوع بسیار پررنگ و مهمی محسوب می شود. iSIM در یک منطقه امن و قابل اعتماد در داخل SoC دستگاه قرار دارد. امنیت iSIM را می توان بر اساس نیازهای هر دستگاه سفارشی و تنظیم کرد. مشخصات عنصر مقاوم در برابر دستکاری (TRE) توسط Trust Connectivity Alliance به رسمیت شناخته شده است و در تنظیم یک استاندارد ثابت برای امنیت iSIM بسیار مهم خواهد بود.

TRE یک بخش سخت افزاری یکه و مستقل از SoC است که نرم افزار سطح پایینی را برای دفاع از iSIM در برابر حملات فیزیکی یا مجازی اجرا می کند.

اولین تراشه Qualcomm که از iSIM پشتیبانی می کند، اسنپدراگون 888 است که در سال 2020 راه اندازی شد. اسنپدراگون 888 دارای یک واحد پردازش امن (SPU) است که به نوبه خود با یک عنصر امن یکپارچه (iSE) ارائه می شود تا اطلاعات ذخیره شده در یک iSIM را ایمن کند.

مصرف باتری کمتر

بعد از اندازه و امنیت، کاهش مصرف توان و انرژی در ارتباطات از موارد مهم محسوب می شود. در اینترنت اشیا صحبت از اتصال حداقل 50میلیارد دستگاه یا چیز است و کاهش مصرف برای اتصال موضوع مهمی محسوب خواهد شد، مخصوصا برای ادواتی که به صورت متحرک بوده و باید از انرژی باتری استفاده کنند.

iSIM مستقیماً از SoC نیرو می گیرد و برای کار کردن به ریزپردازنده جداگانه ای نیاز ندارد. از آنجایی که عملکرد یک iSIM هنوز نسبتاً محدود است، مصرف انرژی ناچیزی دارد و بر عملکرد SoC تأثیر نمی گذارد. در مقابل، یک SoC قدرتمندتر می‌تواند انرژی را سریع‌تر به iSIM برساند و عکس‌العمل سلولی را بهبود بخشد.

این سرعت عکسل العمل بالا در نسل های آینده دستگاه های تلفن همراه و اینترنت اشیاء که سرعت گیگابایتی در آنها عادی بوده و وابستگی ما به اتصال به اینترنت سیم کارت نیز افزایش خواهد یافت، بسیار مهم خواهد بود. شرکت ها می‌توانند با فن‌آوری‌های LPWA مانند LTE-M (ارتباطات ماشینی LTE) و NB-IoT (اینترنت اشیاء با پهنای باند باریک) و با استفاده از اتصال 5G یا پروتکل‌های سلولی پیشرفته‌تر عملکرد بهتری را ارائه دهند.

مشابه سرویس‌های استریم و پخش بازی که در آن تمام پردازش‌ها در یک سرور مبتنی بر ابر انجام می‌شود، همچنین ممکن است قابلیت‌های پردازشی آینده دستگاه‌های کوچک‌تر مانند گوشی‌های هوشمند بر روی فضای ابری بارگذاری شود، در حالی که از سخت‌افزار barebones برای نمایش این اطلاعات استفاده می‌شود. یک iSIM با حداقل مصرف انرژی در چنین حالتی فوق العاده مفید خواهد بود.

سازگاری با نسل های ارتباطی 2G تا 5G

بر خلاف راه حل های اختصاصی ارائه شده در گذشته، iSIM در سراسر این صنعت شناخته شده و با پروتکل های امنیتی استاندارد برای استفاده در هر شرکت مخابراتی در دسترس خواهد بود. مشخصات iSIM توسط انجمن GSM و سایر سازمان‌ها از جمله 3GPP، موسسه استانداردهای مخابراتی اروپا (ETSI)، Eurosmart و Trust Connectivity Alliance استاندارد سازی شده است. iSIM همچنین با مشخصات ETSI برای سیم کارت و همچنین مشخصات M2M (ماشین به ماشین) توسط GSMA مطابقت دارد.

iSIM می تواند از شبکه های 2G، 3G، 4G و 5G پشتیبانی کند و می تواند به هر سرویس مخابراتی متصل شود. همچنین می توان از آن برای انواع شبکه های موبایلی استفاده کرد. مثلا اگر از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کنید، می‌توانید به‌طور خودکار بین دو شرکت مخابراتی مختلف جابه‌جا شوید، بدون اینکه به‌طور فیزیکی به دنبال سیم‌کارت جدیدی باشید.

موارد کاربرد در اینترنت اشیا

iSIM با اندازه کوچک خود و سازگاری با طیف گسترده ای از استانداردهای ارتباطی در صنعت ارتباطات، یک پله مهم در ایجاد محبوبیت برای دستگاه های مستقل اینترنت اشیاء است که با باتری کار می‌کنند. در حالی که ایده فعلی ما از اینترنت اشیاء شامل دستگاه‌های بزرگ با حسگرهای بزرگ است، فناوری‌هایی مانند iSIM می‌توانند لوازمی با شکل‌های بسیار کوچک‌تر مانند کنتور برق یا گاز، تجهیزات پزشکی و حتی تلماتیک وسایل نقلیه را فعال کنند) زمینه‌ای که با نظارت بر طیف گسترده‌ای از اطلاعات مرتبط به ماشین، به ویژه در وسایل نقلیه خودران سروکار دارد.

علاوه بر وسایل نقلیه خودران، تلماتیک را می توان در پهپادها نیز اعمال کرد. یکی از نمونه های قابل توجه استفاده از iSIM در اینترنت اشیا توسط Vodafone با استفاده از یک ویدیوی تبلیغاتی نشان داده شده است. این غول مخابراتی برچسب‌های هوشمند مجهز به iSIM را در نظر می‌گیرد که می‌تواند روی بسته‌ها قرار داده شود تا آنها را در کل مدت زمان حمل و نقل ردیابی کرده و بر وضعیت حمل‌ونقل نظارت کند. به این ترتیب، یک iSIM می تواند جایگزین راه حل های سنتی مانند برچسب های RFID (Radio-frequency identification یا همان شناسایی فرکانس رادیویی) شود.

چشم انداز استفاده از iSIM

تحقیقات Counterpoint پیش‌بینی می‌کند که تعداد دستگاه‌های الکترونیکی مصرف کننده iSIM تا سال 2022 به حدود 75 میلیون خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال 2025 به 500 میلیون افزایش یابد (از طریق گروه Thales). در حالی که عمده ترین دریافت کنندگان این فناوری جدید تلفن های هوشمند هستند و احتمالا خواهند بود، ممکن است شاهد استفاده از آن در طیف گسترده تری از محصولات مانند تبلت ها، لپ تاپ ها، دستگاه های واقعیت مجازی و طیف وسیع تری از دستگاه های اینترنت اشیاء باشیم.

iSIM | تعمیرات موبایل و لپ تاپ البان

در مورد گوشی‌های هوشمند، شایعات حاکی از آن است که اپل به زودی در نظر دارد جایگاه فیزیکی سیم‌کارت را کنار بگذارد و به اپراتورهای امریکایی نیز این موضوع را بیان کرده که احتمالا در آیفون 15 دیگر خبری از جایگاه سیم کارت سنتی در گوشی هایش نباشد. که همین موضوع می تواند یک الگو برای سایر برندها و شرکت های فعال در این حوزه باشد.

iSIM | تعمیرات موبایل و لپ تاپ البان

استفاده از آی سیم در اشکال مختلف دستگاه‌های هوشمند به ارائه‌دهندگان خدمات و صنایع مختلف اجازه می‌دهد تا از تعداد زیادی از نقاط داده استفاده کنند که می‌توانند نه تنها برای بهینه‌سازی دارایی‌های فیزیکی مانند دستگاه‌ها، بلکه عملیات و خدمات نیز مورد استفاده قرار گیرند.

بیش از 370 اپراتور تلفن همراه در 100 کشور در حال حاضر قابلیت های پیکربندی از راه دور را برای گوشی های هوشمند مختلف با قابلیت eSIM ارائه می کنند. با پذیرش گسترده iSIM، ما همچنین می‌توانیم بسیاری از اپراتورها را ببینیم که بدون زحمت سیستم‌های خود را برای پشتیبانی از iSIM ارتقا می‌دهند.

شما در رابطه با آی سیم و پیدایش آن در ایران چه فکر می کنید؟ آیا اپراتورهای ایرانی هم به سوی آی سیم خواهند رفت؟ خوشحال می شویم نظر شما را در این رابطه در پایین همین پست بخوانیم.

1 دیدگاه

  • مقاله بسیار خوبی در مورد isim بود. فقط سوالی داشتم.isim رو من خوب متوجه نشدم که اپراتورها در اختیار ما قرار میدن یا اینکه درون گوشی تعبیه شده؟

دیدگاهتان را بنویسید