آیا امواج وای فای خطرناک هستند؟

radiation DigiDoki
نوشته شده توسط البان

  نگرانی از امواج مسئله ای است اکه امروزه بسیاری از خانواده ها و افراد را نگران می کند. مخصوصا این روزها که وقتی وای فای گوشی خود را روشن میکنیم، علاوه بر مودم خودمان، چندین مودم دیگر را نیز میابیم! در این پست دکی به موضوع امواج وای فای وسایر مسائل مرتبط به آن می پردازد. صحبتهایی که همیشه در مورد امواج وای فای مطرح شده: وای فای خیلی خطرناک است، برای بچه های کوچک که لایه استخوانی جمجه آنها نازکتر است این خطر بیشتر نمود می کند، زنان باردار خیلی مراقب این امواج باشند و …

مطلب مرتبط: اینترنت گوشی موبایل و تکات مهم استفاده از آن

WiFi DigiDoki

WiFi, Elbaan

وقتی در اینترنت کمی جستجو کنید از این قبیل خطرات وای فای پیدا خواهید کرد. اما در واقع همه این سایتها حقیقت را نمی گویند، بلکه اکثر آنها تنها برای بالا رفتن رنک سایتشان دست به انتشار این مطالب می زنند، چرا که اطلاع رسانی در مورد چیزهای خطرناک همواره یکی از کارهای مورد پسند مردم می باشد.

dangerous radiation DigiDoki

امواج خطرناک، اِلـبان

درواقع امواج وای فای خطرناک نیستند. در ادامه تا حد امکان با زبانی ساده این مطلب را به شما توضیح خواهم داد. کلمات تشعشع و مایکروویو همواره کلمات ترسناکی در اذهان عمومی بوده اند. زمانی تشعشع مربوط به امواج ساطع شده از یک نیروگاه هسته ای است و زمانی همین واژه برای امواج نورانی خورشید بر زمین به کار می رود که باعث حیات و زیستن در زمین می شود. قابلیت یونیزه کردن و نکردن یک تشعشع مسئله ای است که آن تشعشع را خطرناک یا بی خطر می سازد. و این موضوع هم مربوط به طول موج آن تشعشع می شود. تشعشعات یونیزه کننده می توانند الکترون را برانگیخته کرده و از مدارش خارج کند. این گونه تشعشعات بسیار خطرناک بوده و همواره باید از آنها اجتناب نمود.

EM wavelength DigiDoki

طول موج امواج الکترومغناطیسی، اِلـبان

در مقابل، تشعشع غیریونیزه کننده هست که این تشعشع انرژی لازم برای برانگیخته کردن یونها و الکترونها را ندارد. این دسته از امواج کم انرژی، تشعشعاتی هستند که هر روزه با توجه به تکنولوژیهای موجود در معرض آنها هستیم برای سلامتی ما خطرناک نیستند. این صحبت مربوط به ما یا سایتهای دیگر نیست بلکه موسسه بهداشت جهانی (WHO) به صورت رسمی گزارش داده که امواج فرکانس رادیویی به هیچ عنوان برای سلامتی مضر نیستند. هر چه طول موج یک موج کوتاهتر باشد آن موج ضریب نفوذ بالاتری داشته و انرژی بیتشری خواهد داشت و خطرناکتر می شود.

radiation distance DigiDoki

فاصله از منبع تشعشع، اِلـبان

نکته دیگر فاصله از منبع تشعشع است. یک موج که از منبع ساطع می شود با رابطه یک بر روی توان دوی فاصله تضعیف می شود. درمورد امواج مایکروویو که از گرمای حاصل از در مایکروویوهای خانگی غذا طبخ می شود نیز این مطلب مطرح است. یعنی هرچه از منبع دورتر باشیم این اثر ضعیفتر و کم خطرتر خواهد شد. بنابراین اگر فرض کنیم که امواج وای فای خطرناک هستند فاصله داشتن از مودم وای فای امنیت لازمه را برای ما فراهم خواهد کرد و نباید نگران بود.

WiFi DigiDoki

WiFi, Elbaan

موضوع مورد توجه بعدی دستگاهی است که به این امواج وای فای متصل می شود. تا بحال بحث درمورد مودم و یا منبع امواج وای فای بوده. وقتی یک دستگاهی به وای فای متصل میشود شکل شدت امواج در محدوده دستگاه کمی عوض می شود و از حالت یکنواختی که مودم آن را ساطع می کند عوض می شود. بنابراین ممکن است شدت این امواج در نزدیکی آن دستگاه بیشتر شود و این بیشتر شدن و مدت زمان طولانی می تواند کمی آسیب رسان باشد، بنابراین توصیه می شود تا حد امکان تجهیزاتی که به وای فای متصل هستند را از خود دور نگه دارید و هنگامی که به آنها نیازی ندارید گیرندگی آنها را خاموش کنید، مخصوصا گوشی هوشمند خودتان، زمانی که می خوابید.

دیدگاهتان را بنویسید