12 نکته کلیدی در خرید آیفون دست دوم!

آیفون دست دوم
نوشته شده توسط البان

با گران شدن گوشی های موبایل بازار خرید و فروش گوشی‌های دست دوم بیشتر شده است و از قدیم به جهت کیفیت بالای گوشی‌های آیفون همیشه خریداران زیادی به دنبال خرید آیفون‌ دست دوم بوده‌اند و در این بازار تقاضای خرید این گوشی‌ها بیشتر هم شده است، اگر شما هم از علاقه مندان به گوشی‌های آیفون هستید و به هر دلیلی به دنبال خرید آیفون‌های دست دوم هستید، پیش از اقدام به خرید حتما این موارد را در نظر داشته باشید تا در قبل از پرداخت پول از صحت کارکرد آیفونی که قصد خرید آن را دارید مطمئن شوید.

اصول خرید آیفون دست دوم

بیشتر نکات زیر به درد خریدارانی می‌خورد که می‌توانند آیفون را شخصاً بررسی کنند؛ مانند زمانی که گوشی را مستقیماً از شخصی خرید می کنند که قابلیت ملاقات رودررو با او را دارند.

در نتیجه این نکات برای خرید آنلاین چندان مناسب نیستند؛ بنابراین باید به جای آن، بررسی‌های لازم و ممکن را به صورت آنلاین انجام دهید. فروشندگان معتبر عکس‌های زیادی را از گوشی شامل هرگونه خراش و آسیب‌های جزیی و کلی، از جمله توضیحات دقیق در مورد کالایی که می‌فروشند ارائه می‌دهند. بازخورد فروشنده نشانگر خوبی برای کیفیت کالا است، اما همه کسانی که آیفون قدیمی خود را می‌فروشند بازخورد زیادی دریافت نمی‌کنند به جهت اینکه شاید کلا در سایت آنلاین مورد نظر تنها همین یک بار این کالا را در حال فروش هستند.

اگر از طریق وب‌سایت‌های حراجی مانند دیوار برای خرید آیفون دست دوم خرید می‌کنید، پرداخت از روش های تضمین شده و امن می‌تواند از خرید شما محافظت کند، بنابراین اگر کالای مورد نظر مطابق توضیح نباشد، می‌توانید درخواست بازپرداخت کنید. هرگز نباید اقلامی را از طریق وبسایت یا برنامه‌های ناامن خریداری کنید، مگر اینکه شخصاً آنها را بررسی کنید؛ چون هیچ راهی برای محافظت در برابر کلاهبرداری‌های فراوانی که اتفاق می‌افتند ندارید.

هنگام خرید شخصی، باید ایمنی خودتان را بیش از هر چیز دیگری در نظر داشته باشید. در یک مکان عمومی مانند یک کافه یا مرکز خرید ملاقات کنید و در نظر داشته باشید که کسی را همراه خودتان ببرید. از حمل مقادیر زیاد پول نقد خودداری کنید، به جای آن از خدمات اینترنت بانک یا کارت به کارت و… استفاده کنید. اگر فروشنده اصرار به پرداخت پول نقد دارد، ابتدا کالا را بررسی کنید و حین خرید برداشت پول از دستگاه خودپرداز را به تنهایی انجام دهید.

از ملاقات در شب یا در مکان‌های دورافتاده مانند پارکینگ تا حد امکان خودداری کنید. قبل از اینکه با فروشنده به توافق برسید، روی شرایط مختلف مانند روش پرداخت و امکان بازرسی کامل کالا توافق کنید. این کار به جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی کمک می کند.

اگر قیمت آنقدر خوب است که به نظر می‌رسد کاسه ای زیر نیم کاسه است، احتمالا با یک کلاهبردار طرف هستید. اگر فروشنده به شما اجازه ندهد کالا را از قبل بررسی کنید، احتمالاً مشکلی در آن وجود دارد (یا در حال خرید یک جعبه خالی هستید). اگر فروشنده اصرار دارد که قبل از دیدن کالا، پول نقد را با خود بیاورید، خود را در معرض خطر قرار ندهید.

فروشندگان واقعی اصرار شما بر ایمن و هوشمند بودن را درک خواهند کرد. اگر آنها چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند، خوشحال خواهند شد که به شما اجازه بدهند کالا را بررسی کنید. همچنین به نفع آنها هم هست که در مکان‌های عمومی و با نور خوب ملاقات کنند، جایی که آنها نیز احتمالاً احساس امنیت می‌کنند.

همچنین یکی از مکان‌های خوب می تواند کمک گرفتن از یک تعمیرکار موبایل در مغازه او باشد، با این روش هم امنیت خود را تامین کرده‌اید و هم می توانید از فردی که تجربه در انجام تعمیرات موبایل آیفون دارد بهره‌مند شوید.

 

1. آیا آیفون روشن می‌شود؟

مهم‌ترین چیزی که باید در خرید آیفون دست دوم بررسی کنید این است که آیا آیفون روشن می‌شود یا خیر. این امر بدیهی به نظر می‌رسد، اما برخی از فروشندگان ممکن است سعی کنند آیفونی را که بوت نمی‌شود به عنوان باتری مرده به شما قالب کنند. حواستان به این مورد باشد و مطمئن شوید که آیفون روی صفحه قفل یا فرمان Hello بوت می شود. به این معنی که پس از روشن کردن گوشی فرمان Hello را می توانید مشاهده کنید.

علاوه بر این، ممکن است شما اصرار داشته باشید که آیفون دارای شارژر و آداپتور نیز باشد. آیفون بدون این اقلام به احتمال زیاد دزدی است (اگرچه این فرضیه نیز ممکن است که فروشنده فقط تصمیم گرفته باشد که آنها را برای خودش نگه دارد). در صورت امکان، بررسی کنید که آیفون نیز به طور معمول شارژ می‌شود. در صورت داشتن باتری قابل حمل و کابل لایتنینگ، آنها را برای بررسی سلامت باتری همراه خود ببرید. لازم به ذکر است تعمیرکاران موبایل آیفون دستگاهی دارند که می تواند به میزان شارژ درخواستی دستگاه را ارزیابی کنند تا از صحت عملکرد قسمت هایی که به باتری و سوکت شارژ موبایل مربوطه هستند اطمینان پیدا کنید.

2. آیا قفل فعال سازی هنوز فعال است؟

هنگامی که آیفون بوت می‌شود، باید صفحه قفلی را ببینید که از مالک می‌خواهد تا رمز عبور را وارد کند. اگر پیامی در مورد وارد کردن رمز عبور برای فعال کردن آیفون مشاهده کردید، احتمالاً آیفون دزدیده شده است. حتی اگر دزدیده نشده باشد، نمی‌توانید در این حالت از آن استفاده کنید، بنابراین بهتر است بیخیال این یکی شوید.

اصرار کنید که فروشنده با وارد کردن رمز عبور آیفون را فعال کند. قفل فعال‌سازی را می‌توان با غیرفعال کردن «Find My iPhone» در بخش “تنظیمات < [نام مالک] < یافتن آیفون من” حذف کرد.

حتما توجه کنید که برای استفاده از بسیاری از گوشی های هوشمند و به خصوص گوشی های آیفون لازم است که نام کاربری و رمز عبور ویژه ای که مخصوص به خودتان است داشته باشید در غیر این صورت و در صورتی که پروفایل نفر قبلی بر روی گوشی فعال باشد، علاوه بر اینکه آن فرد به اطلاعات شما به صورت کامل دسترسی خواهد داشت می تواند گوشی دست دومی که شما خریداری کرده اید را به راحتی از راه دور غیر فعال کند.

3. آیا آیفون قبلاً پاک شده است؟

هنگام ملاقات با فروشنده، آیفون ممکن است قبلاً پاک شده و آماده فروش باشد. این لزوماً چیز بدی نیست، اما شما را از آزمایش کامل دستگاه باز می‌دارد. در این صورت ممکن است با پیام هایی از قبیل «سلام» یا «برای شروع ضربه بزنید» در صفحه ی آیفون مواجه شوید.

برای اینکه بتوانید آیفون را به اندازه کافی تست کنید، باید از فروشنده بخواهید با اطلاعات خودش وارد سیستم شود تا گوشی در وضعیت عملکردی قرار گیرد. برای این کار ممکن است نیاز باشد که فروشنده سیم کارت خود را برای فعال کردن دستگاه وارد کند. سپس می‌توانید برخی از بررسی های ذکر شده در زیر را قبل از تصمیم گیری در مورد خرید دستگاه انجام دهید.

وقتی از آیفون راضی بودید، از فروشنده بخواهید تا قفل فعال سازی را حذف کرده و آیفون را با استفاده از «Erase All Content and Settings» (پاک کردن تمام مخاطبا و تنظیمات) در بخش “Settings  >  General  >  Transfer or Reset iPhone” پاک کند. اینکار  مستلزم آن است که فروشنده رمز عبور اپل آیدی (Apple ID) خود را وارد کند تا قفل فعال سازی را غیرفعال کند، بنابراین می توانید مطمئن باشید که پس از در دست گرفتن مالکیت تلفن، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

4. آیا آسیب قابل مشاهده‌ای وجود دارد؟

اکثر آیفون‌های مستعمل دارای خط و خش خواهند بود، حتی اگر تمام عمر خود را در یک قاب نگه داشته شده باشند. اگر آیفون داخل جعبه به شما تحویل داده شد، حتما آن را از جعبه خارج کنید تا نگاه دقیق‌تری به آن بیاندازید. دستگاه را به طور کامل برای هر گونه علائم آسیب دیدگی قابل مشاهده، از جمله خراش و ترک‌های کوچک در اطراف لبه نمایشگر بررسی کنید.

فرورفتگی در شاسی آیفون مستعمل کمی نگران‌کننده‌تر است، زیرا ممکن است به اجزای داخلی مانند باتری آسیب وارد شود. بررسی کنید که آیا آیفون صاف روی سطحی رو به پایین قرار می‌گیرد یا نه؛ این کار نشان می‌دهد که آیا نیرویی باعث خم شدن شاسی شده است یا خیر. دوربین را بررسی کنید تا ببینید لنزها آسیب دیده یا خراشیده شده‌اند یا نه.

در مورد آسیب های سطحی زیاد نگران نباشید، اما مراقب باشید که قیمت کالا با شرایط فیزیکی آن همخوانی داشته باشد. یک آیفون سالم که از روز اول محافظ صفحه نمایش و قاب محکمی داشته باشد، ارزش بیشتری نسبت به یک آیفون خراشیده دارد، بنابراین می‌توانید از آن برای درک اینکه آیا قیمت فروشنده منصفانه است یا نه استفاده کنید.

 

5. سلامت باتری چگونه است؟

باتری‌های لیتیوم یونی به مرور زمان تحلیل می‌روند و هر آیفونی که استفاده می‌شود، مطمئناً باتری‌ای خواهد داشت که 100 درصد ظرفیت اصلی خود را نگه نمی‌دارد. می‌توانید با مراجعه به تنظیمات باتری از طریق “Settings  >  Battery >  Battery Health” دو معیار مهم را بررسی کنید: حداکثر ظرفیت و قابلیت عملکرد باتری گوشی.

حداکثر ظرفیت، یک ایده تقریبی از میزان شارژ باتری در حال حاضر را به شما ارائه می‌دهد. هر چیزی بالاتر از 90٪ خوب است، اما هرچه این عدد کمتر باشد، زمان کمتری بین شارژ مجدد خواهید داشت. آنچه مهمتر است، قابلیت عملکرد باتری است.

هنگامی که سلامت باتری به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، آیفون ممکن است شروع به کند شدن کند زیرا تلاش می‌کند عملکرد و طول عمر را متعادل کند. اگر چیزی غیر از “قابلیت اوج عملکرد (Peak Performance Capability” گزارش شده است، وقت آن است که باتری را تعویض کنید، زیرا در ابن حالت بیشترین بهره را از دستگاه نمی‌برید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مطلب باتری گوشی آیفون را مطالعه کنید.

در صورتیکه سلامت باتری شرایط خوبی نداشت می توانید قیمت تعویض باتری آیفون را از مرکز تعمیرات موبایل البان جویا شود و سپس هزینه تعویض باتری را از قیمت خرید آیفون دست دوم مد نظر با توافق فروشنده کم نمایید. با این روش و با توجه به اینکه مرکز اِلبان شش ماه ضمانت برای سلامت عملکرد باتری های خود ارائه می نماید خواهید، با خیال راحت اقدام به خرید گوشی دست دوم نمایید.

6. آیا قطعاتی تعویض شده و گوشی بازسازی شده است؟

می‌توانید با رفتن به “Settings  >  General >  About” و مشاهده ورودی “شماره مدل (Model Number)” بررسی کنید که آیا آیفون مستعمل یک مدل بازسازی شده است یا خیر. اگر این عدد با F شروع شود، توسط اپل یا یک شرکت تعمیراتی بازسازی شده است. این لزوما چیز بدی نیست، اما ممکن است بخواهید راجع به آن بدانید. متأسفانه، هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا دستگاه توسط شخص ثالث بازسازی شده است وجود ندارد.

اگر فروشنده اعلام کرد که باتری اخیراً تعویض شده است، می‌توانید قطعات و تاریخچه خدمات را در گوشی های آیفون 12 و بالاتر بررسی کنید تا مطمئن شوید که از یک قطعه اصلی اپل استفاده شده است یا خیر. به Settings  >  General  >  About بروید و بخش مربوطه را در قسمت “شماره مدل (Model Number)” جستجو کنید.البته روش هایی وجود دارد که قطعات تعویض شده را مخفی می کنند.

اگر چیزی در لیست نیست، آیفون iOS 15.2 یا نسخه جدیدتر را اجرا نمی‌کند یا چیزی جایگزین نشده است. در آیفون‌هایی که iOS 15.2 یا بالاتر را اجرا می‌کنند، قطعاتی که جایگزین شده‌اند، در صورت جایگزینی توسط شخصی غیر از اپل، به‌عنوان “قطعه اصلی اپل (Genuine Apple Part)” یا “قطعه ناشناس” فهرست می‌شوند.

عموماً قطعات اصلی کیفیت بالاتری نسبت به بسیاری از قطعات شخص ثالث دارند که تولید آنها ارزان‌تر است. هیچ راهی برای قطعی کردن وجود ندارد، اما برای مثال جایگزینی باتری با یک قطعه‌ی اصل امنیت خاطر بیشتری نسبت به یک قطعه‌ی ناشناس به شما خواهد داد. اما متاسفانه با توجه به نبود مراکز رسمی آیفون، امکان دسترسی به قطعات اصلی کمتر وجود دارد و شما صرفا می توانید به مرکز یا فردی که تعمیرات دستگاه شما را انجام می دهد اطمینان کنید و حداقل از او ضمانت برای قطعات یا خدمات انجام شده دریافت کنید.

 

7. عملکرد آیفون دست دوم چگونه است؟

کمی از آیفون استفاده کنید و عملکرد آن را ببینید. سن دستگاه را در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که دستگاه‌های قدیمی‌تر نسبت به جدیدتر کندتر خواهند بود. شما به دنبال نشانه‌های آشکار کاهش سرعت هستید که ممکن است نشان دهد مشکلی در یک قطعه داخلی وجود دارد.

چند آزمایش ساده که می‌توانید انجام دهید عبارتند از مرور یک وب سایت پاسخگو مانند apple.com، جستجوی یک برنامه با استفاده از Spotlight، راه اندازی و بررسی اپ استور، بزرگنمایی و پیمایش در برنامه داخلی Maps، دسترسی به مرکز اطلاع رسانی و مرکز کنترل، و جابجایی سریع بین ویجت‌ها و نمادهای برنامه در صفحه اصلی است.

 

8. وضعیت صفحه نمایش چگونه است؟

اگر آیفون دارای یک LCD معمولی با نور لبه است (مانند آیفون XR، SE و 11)، بررسی کنید که همه چراغ‌ها کار کنند. اگر آیفون دارای یک صفحه نمایش OLED (معروف به Super Retina XDR همانطور که در آیفون X، 12 و 13 دیده می‌شود) باید وجود سوختگی (پرینت دائمی تصویر روی صفحه) را نیز بررسی کنید. هیچ یک از اینها لزوماً بر عملکرد دستگاه تأثیر نمی‌گذارد و ممکن است در استفاده معمولی قابل مشاهده نباشد، اما قبل از خرید باید از وجود مشکل مطلع شوید.

می توانید هردوی این مسائل را در پس زمینه‌ای تک رنگ، با استفاده از سایه‌های رنگی مختلف بررسی کنید. یک ویدیو را از آپارات یا یوتیوب به صورت تمام صفحه پلی کنید و در سایه‌های مختلف مکث کنید تا مشکلات احتمالی را بررسی کنید. تشخیص مشکلات نور پس‌زمینه LCD در یک اسلاید کاملا سفید رنگ آسان‌تر است، در حالی که سوختن ممکن است فقط در رنگ‌های خاص به دلیل نحوه پوشش زیرپیکسل‌ها در هنگام استفاده ظاهر شود به همین جهت در صورت امکان اسلایدهای رنگی متفاوتی را در ال سی دی گوشی آیفون حتما تست کنید.

 

9. آیا بلندگوها و میکروفون‌های آیفون دست دوم کار می‌کنند؟

می‌توانید میکروفون را به راحتی با استفاده از برنامه یادداشت صوتی داخلی اپل، و با پخش صدای ضبط شده یا پیش نمایش زنگ آهنگ تحت تنظیمات settings > Sounds & Haptics، می‌توانید بلندگو را نیز آزمایش کنید.

همچنین بررسی صدای گوشی ایده خوبی است که تنها راه برای انجام این کار برقراری تماس تلفنی است. اگر این اسپیکر آسیب ببیند، استفاده از آیفون برای شما بسیار سخت خواهد شد چون ممکن است صدای شخصی که در سمت دیگر خط قرار دارد خیلی ساکت یا خفه باشد. اگر برای این کار در آیفون سیم کارت ندارید، به Wi-Fi عمومی یا یک هات اسپات شخصی متصل شوید و به جای آن از تماس تصویری یا FaceTime استفاده کنید.

بلند گوی آیفون را علاوه بر آنکه صدای آن را از طریق اجرای یک موسیقی ارزیابی کردید، به صورت ظاهری هم همانند تصویر زیر بررسی کنید تا سوارخ نشده باشند، چراکه برخی از افراد بعد از مدتی به جای پاک کردن اصولی حفره های مرتبط با بلند گوی گوشی اقدام به سوارخ کردن آن می کنند تا کیفیت صدای خروجی بیشتر شود، اما باید در نظر داشته باشید که با این کار بعد از مدتی مجبور به تعویض بلند گوها خواهید شد چراکه گرد و خاک به راحتی به داخلی گوشی نفوذ می کند و می تواند به سایر قسمت های گوشی هم آسیب برساند.

آیفون 12

 

10. دکمه‌های دیگر گوشی را نیز بررسی کنید

سوئیچ بی صدا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در سمت چپ آیفون قرار دارد و به درستی کار می‌کند. در زیر آن، دکمه‌های تنظیم صدا را خواهید یافت. این دکمه‌ها برای افزایش صدای تماس و گرفتن عکس مفید هستند. به علاوه اگر بخواهید آیفون را راه اندازی مجدد کنید، باید از آنها استفاده کنید.

دکمه کناری در سمت راست آیفون برای روشن و خاموش کردن، فراخوانی سیری، راه اندازی مجدد اجباری و دسترسی به اپل پی (Apple Pay) و سایر عملکردهای کیف پول استفاده می‌شود. مطمئن شوید که همه چیز همانطور که باید کار می‌کند و هنگام فشار دادن دکمه‌ها مشکلی وجود ندارد. یک دکمه ی لغزنده ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

 

11. آیا تمام دوربین‌ها طبق گفته ی فروشنده در آگهی کار می‌کنند؟

در پایان، تمام دوربین‌ها و لنزهای آیفون دست دوم را بررسی کنید. برنامه دوربین را باز کنید و به دوربین جلو بروید، سپس از همه دوربین‌های پشت دستگاه (از جمله دوربین‌های فوق عریض و تله‌فوتو در صورت وجود) استفاده کنید.

در نور خوب، تصویر باید نسبتا واضح باشد و دانه دانه نباشد. تصویر باید به‌آرامی به‌روزرسانی شود (نه مانند یک نمایش اسلاید)، و ضربه زدن روی صفحه باید روی آن ناحیه خاص فوکوس کند. لازم به ذکر است قابلیت فوکوس یکی از مهم ترین موارد در گوشی های دست دوم آیفون است که باید چک شود، چراکه این مورد در گوشی‌های دست دوم یکی از شایع ترین مشکلات است و در صورت وجود مشکل در این قابلیت باید نسبت به تعویض دوربین اقدام کنید در غیر این صورت نمی توانید به درستی از دوربین گوشی آیفون استفاده نمایید.

12. آیا مدل آیفون دست دوم‌ای که قصد خرید آن را دارید، به روز رسانی می شود؟

گوشی‌های آیفون همانند همه گوشی‌های هوشمند به روز رسانی می شوند به این معنا که در هر بازه شرکت اپل نسخه به روزتری از نرم افزار این گوشی‌ها را (معروف به IOS) ارائه می نماید. باید به این نکته توجه کنید که شرکت اپل بعد از مدتی برای گوشی های قدیمی تر اقدام به ارائه آخرین نسخه از آی او اس نمی کند و در نتیجه به مرور هم از لجاظ امنیتی و هم از لحاظ اینکه احتمالا نمی توانید برنامه های به روز را در آیفون دست دوم مد نظر خود نصب کنید دچار مشکل خواهید شد. اما اگر این موارد برای شما اهمیتی ندارد و صرفا به دنبال استفاده از دوربین یا امکان تماس و اینترنت و … گوشی هستید، دچار مشکل چندانی نخواهید شد.

در صورتیکه گوشی امکان به روز رسانی دارد اما هنوز این کار بر روی گوشی انجام نشده است می توانید از  مقاله “ به روز رسانی گوشی آیفون ” نحوه به روز رسانی و یا بررسی آخرین نسخه نرم افزاری که امکان به روز رسانی در آیفون دست دوم هست را ارزیابی کرده و با مشکلات احتمالی پیش روی این موضوع آشنا شوبد.

گزینه‌های دیگر برای صرفه جویی در پول حین خرید آیفون

برای صرفه جویی در هزینه لزوماً مجبور نیستید یک آیفون دست دوم بخرید. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در پول خود صرفه جویی کنید و همچنان یک دستگاه جدید یا “استوک” تهیه کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، خرید مستقیم آیفون بازسازی شده از اپل است که البته متاسفانه امکان آن در داخل ایران فراهم نیست. علاوه

دیدگاهتان را بنویسید