اندروید 13 و اطلاعاتی که در رابطه با آن داریم

اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

با اینکه اندروید 12 شرکت گوگل درحال عرضه بر روی گوشی های هوشمند و تبلت هاست، اما این شرکت به طور همزمان درحال توسعه ی اندروید 13 است (و ورژن میان نسخه ای اندروید 12L را هم منتشر کرده است). این شرکت اولین پیش نمایش نسخه ی توسعه دهنده برای این سیستم عامل، به همراه آپدیت های مورد نیاز ماهانه تا جولای را در فوریه ارائه کرد و بعد از این مرحله، عرضه ی کامل آن انتظار می رود.

یکی از مواردی که افراد برای تعمیرات گوشی خود به تعمیرکاران مراجعه می کنند، موضوع به روز رسانی گوشی است. در این پست در رابطه با جزئیات فاش شده از اندروید 13 خواهیم گفت.

چه چیزی در اندروید 13 تازه است؟

در حالی که چند ویژگی از اینجا و آنجا به بیرون درز کرده، اما گوگل همیشه از برگ برنده های خود که کاربران بیشتر از آنها خوششان می آید حسابی مراقبت می کند، تا هیچ چیز مهمی قبل از رویداد توسعه دهندگان در ماه می لو نرود. نشانه هایی از امکاناتی که ممکن است در نسخه بعدی ارائه شود، وجود دارد و این شرکت اجازه داده است که چند ویژگی کوچک توسط گزارشگران لو برود. اما هر چیزی که به صراحت اعلام نشده باشد ممکن است به دلیل مسائل فنی، مدیریتی یا حتی قانونی در انتها به دست مشتریان نرسد، بنابراین این مطلب را بیشتر به عنوان یک شاخص تقریبی از آنچه ممکن است در راه باشد در نظر بگیرید، نه چیزی که قطعاً در آینده اتفاق خواهد افتاد.

تاریخ عرضه اندروید 13

گوگل اولین پیش نمایش نسخه ی توسعه دهنده اندروید 13 را در ماه فوریه و دومین نسخه را در ماه مارس منتشر کرد. اولین نسخه بتا قرار است در ماه آوریل عرضه شود. گوگل هنوز قصد ندارد به ما بگوید که اندروید 13 واقعاً در مورد چه چیزی است. ما انتظار داریم که این افشاگری در ماه مه، و در حوالی رویداد توسعه دهندگان گوگل اتفاق بیافتد، جایی که انتظار می‌رود دومین نسخه بتا اندروید 13، با انتشار در هر زمانی بین آگوست تا سپتامبر 2022، انجام بگیرد.

اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان

قابلیت هایی که ممکن است در اندروید 13 ارائه شوند

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، قابلیت هایی که در ادامه برایتان خواهیم گفت، همگی براساس حدس و گمان و اخباری است که به بیرون درز پیدا کرده اند. ممکن است  در نسخه نهایی اندروید 13 وجود داشته یا نداشته باشند. بنابراین اگر در اندروید 13 واقعی برخی از این امکانات را ندیدید، نگران نشوید.

“Material You” بیشتر

متریال یو (Material You)، همراه با اندروید 12 به عنوان ویژگی سفارشی‌سازی کمی تا قسمتی پیشرفته‌شده خود گوگل برای اندروید شروع به کار کرد که رنگ‌ها را از روی بک­ گراند و تصویر زمینه گوشی‌تان برداشته و به تم برنامه‌ها و رابط کاربری تلفنتان اعمال می‌کند. این ویژگی اکنون در گوشی های گوگل پیکسل و برخی از تلفن‌های اندروید 12در دسترس است. در حالی که گوگل در تلاش است تا آن را به طور گسترده برای همه دستگاه‌های دارای اندروید 12L و بالاتر در دسترس قرار دهد.

با اندروید 13، منابعی به نقل از Android Police، این خبر را داده­‌اند که گوگل قصد دارد به کاربران اجازه دهد نحوه نمایش رنگ­ها را تغییر دهند. در حال حاضر، رنگ­های متریال یو بسیار پاستلی هستند؛ در حالی که این طیف رنگی طبق سلیقه برخی افراد است، اما همه از آن راضی نیستند. همچنین این طیف رنگی در مقایسه با اندروید 11 که به طور غیرمستقیم مجموعه ای بسیار وسیع تر از رنگ­های مختلف، آماده و در دسترس برای انتخاب دارد، کمی کسل کننده می­ شود.

اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان

با اندروید 13، گوگل در حال برنامه ریزی برای بهبود رنگ ها با چهار گزینه جدید است. متریال یو همچنان رنگ ها را از تصویر زمینه ی شما انتخاب می کند، اما نحوه نمایش آنها تا حدی به شما بستگی خواهد داشت. گزینه‌های فعلی عبارتند از «تونال اسپات»، «ویبرانت»، «اکسپرسیو» و «اسپریتز». همانطور که Ars Technica اشاره می کند، تصاویر تبلیغاتی گوگل پیکسل 6، رنگ های متنوع بیشتری را نسبت به اندروید 12 به نمایش می گذارد. بنابراین این ممکن است راهی برای گوگل باشد تا این مشکل را برطرف کند و در عین حال قدرت بیشتری را در دست کاربران قرار دهد.

همچنین گوگل اعلام کرده است که می خواهد ویژگی تم مخصوص آیکون‌های خود را به برنامه های شخص ثالث گسترش دهد. این مورد به عنوان یک ویژگی انحصاری برای گوشی های پیکسل با اندروید 12 وارد بازار شد، ولی گوگل اعلام کرده است که آن را به شرکای سازنده دستگاه خود گسترش می دهد. هنوز مشخص نیست که آیا این شرکت می‌تواند شاهد جذب پیشرفت قابل توجهی باشد یا خیر زیرا متریال یو در اندروید 12 هم کار مشابهی انجام می‌دهد.

اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان

اعلان های پیشرفته در اندروید 13

با توجه به اینکه گوگل درحال ایجاد تغییرات چندانی در نوتیفیکیشن های اندروید نیست، احتمالا بتوان این موضوع را یک ارتقا بزرگ نامید. تنظیمات در دومین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید 13 نشان‌دهنده پشتیبانی از مجوزهای اعلان‌ها است. این به این معنی است که گوگل به هیچ برنامه اندرویدی اجازه نمی دهد از همان ابتدای کار برای شما اعلان ارسال کند. درست همانطور که در کروم یا سایر مرورگرهای مدرن می بینید، آنها باید برای ارسال اعلان، صریحاً درخواست کنند و توسط کاربر به آنها اجازه دسترسی داده شود تا بتوانند اعلان هایی برای شما ارسال کنند.

برای برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام، اکثر کاربران این کار را بدون تردید انجام می‌دهند اما بازی‌ها و برنامه‌های پولی ممکن است دیگر نتوانند بیشتر ازاین به اسپم اعلان های آزار دهنده تبلیغاتی خود که سالها درحال انجام آن بودند ادامه بدهند.

این موضوع می تواند باعث خوشحالی بسیاری از کاربران اندرویدی شود، چرا که بعضا اعلان ها خیلی هم مناسب نبودند و گاهی تبلیغات نامناسبی پخش می شد که موجب ناراحتی کاربران می شد.

برای انتقال ضربه بزنید

اپل بین آیفون ها و هوم پادهای خود قابلیتی به نام “برای انتقال ضربه بزنید” را ارائه می دهد. هنگام پخش آهنگی در آیفون خود با اپل موزیک، می‌توانید به راحتی روی هوم­پاد کلیک کنید تا پخش صدا را به بلندگو منتقل کرده و صدایی غنی‌تر بدون نیاز به سر و کله زدن با کنترل‌های روی صفحه نمایش را داشته باشید.

بر اساس گزارش اندروید پلیس، گوگل در حال کار روی قابلیت مشابهی برای اندروید 13 است. در حال حاضر هیچ خبری در مورد این قابلیت غیر از اینکه وجود دارد، موجود نیست، بنابراین اجرایی شدن آن بیشتر یک احتمال است تا قطعیت. با این حال، با فروش Nest Audios و Nest Minis توسط گوگل و همچنین اکوسیستم گسترده‌تری از اسپیکرهای هوشمند با قابلیت انتقال صدا به بلندگوهای خارجی، داشتن این ویژگی می تواند خیلی خوب باشد.

دسترسی به اسکنر کد QR آسان تر در اندروید 13

کدهای QR در دوران کووید-19 بسیار مهم‌تر شده‌اند، و گوگل می‌تواند در حال کار روی راهی برای آسان‌تر کردن استفاده از آنها در آینده باشد. شایان ذکر است که درحال حاضر می‌توانید کدهای QR را از طریق دوربین گوگل یا برنامه های دیگر در گوشی اندروید اسکن کنید.

گوگل برای اندروید 13، درحال کار کردن روی یک اسکنر کد QR داخلی است که می تواند مستقیماً روی لاک اسکرین فعال شود و از طریق برنامه تنظیمات سریع به آن دسترسی داشته باشید. اگرچه ممکن است عملاً تغییر چندانی نداشته باشد، اما این روش نسبت به استفاده از دوربین راحت‌تر است. این مورد در حال حاضر برای آزمایش در دومین پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهنده اندروید 13 برای کاربران در دسترس است.

جنون چند زبانه

گوگل در حال اضافه کردن پشتیبانی بومی برای تنظیمات زبان هر برنامه به اندروید است. در حال حاضر، کاربران می‌توانند یک زبان سیستمی پیش‌فرض را تنظیم کنند که توسط تمام برنامه‌های موجود در گوشی‌شان استفاده می‌شود. اما گوگل در حال کار بر روی تنظیمات جدیدی است که به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید که چه برنامه‌هایی از کدام زبان استفاده ‌کنند.

دیو برک از گوگل توضیح می دهد:« برخی برنامه‌ها برای برطرف کردن نیازهای کاربران چند زبانه به آنها اجازه می‌دهند زبانی را انتخاب کنند که با زبان سیستم متفاوت است. چنین برنامه‌هایی اکنون می‌توانند یک پلتفرم رابط برنامه نویسی کاربردی یا همان API جدید را برای تنظیم یا دریافت زبان دلخواه کاربر فراخوانی کنند، که به کاهش تکرار واضحات در کد برنامه و بهبود سازگاری هنگام تنظیم زبان موقع اجرای برنامه کمک می‌کند.»

واتس­اپ شما می تواند به زبان انگلیسی، تلگرامتان به زبان روسی، وی چتتان به زبان چینی و… باشد. این یک ابزار کوچک خوب برای افرادی است که به چندین زبان صحبت کرده و با دیگران در سراسر جهان ارتباط برقرار می کنند.

یک ماشین مجازی جالب ویندوز 11

این یکی بیشتر برای افرادی است که در گوشی‌شان بیشتر از ویژگی های تکنیکی استفاده می کنند. شایعات می گویند که اندروید 13 با یک ماشین مجازی که ویندوز 11 را اجرا می کند عرضه می شود. ما قبلاً این ویژگی را در کروم بوک های دارای مجازی سازی اندروید و لینوکس توسط گوگل دیده بودیم و به گفته میشال رحمان از Esper، این نیز همان فناوری است که گوگل برای اندروید آورده است.

اندروید 13 | تعمیرات موبایل البان

طبق این شایعه، شما قادر خواهید بود چیزی بیشتر از فقط صرف ویندوز را روی دستگاه های اندروید 13 اجرا کنید و Kdragon در توییتر موفق شد چندین نسخه لینوکس را روی آن راه اندازی کند. مشخص نیست که گوگل می‌خواهد از این ویژگی برای چه چیزی استفاده کند. و با اینکه اجرای سیستم‌عامل‌های دسکتاپ روی گوشی یک ترفند جالب است، اما چیزی بیشتر از صرفا یک ترفند نیست. ولی به هرحال این ویژگی احتمالا وجود خواهد داشت.

پخش همه برنامه های اندروید

گوگل در اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد به کروم‌بوک‌ها اجازه دهد تا برنامه‌های چت را با سرعت بیشتری باز کنند زیرا به دنبال هماهنگ سازی بیشتر با تلفن‌های اندرویدی بود. اکنون گزارشی از 9to5Google اولین قدم های برداشته شده برای اجرای این ویژگی را در پیش‌نمایش فعلی اندروید 13 نشان می‌دهد. وقتی این ویژگی فعال شود، افراد نه تنها می‌توانند برنامه‌های چت، بلکه تمام برنامه‌های اندروید نصب‌شده روی گوشی‌هایشان را به یک کروم­بوک لینک شده استریم کنند. مشخص نیست که آیا این ویژگی انحصاری و محدود برای گوشی های پیکسل خواهد بود یا حقه ای از سمت گوگل که از آن برای جذب افراد برای ارتقاء به نسخه بعدی اندروید، استفاده می‌کند (حالا به هر میزانی که یک ویژگی مرتبط با یک کروم­بوک می‌تواند برای کاربران جذاب باشد).

با توجه به اینکه سامسونگ قبلاً از طریق برنامه یور فون (Your Phone) مایکروسافت اقدامی مشابه را برای استریم بر روی رایانه های شخصی ویندوز ارائه داد، گفته می شود که گوگل نیز در حال کار بر روی ویژگی­ هایی است که به این سرویس استریم برنامه اجازه می دهد هم در رایانه های شخصی ویندوزی و مک اجرا شود. از آنجایی که این ویژگی برروی سایر رایانه ها از طریق یک برنامه وب اجرا می‌شود، به اندازه‌ی نسخه مشابه آن در کروم‌بوک‌ها بومی نیست. اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این تجربه به اندازه ی کافی روان و بدون مشکل هست که احتمالاً افراد عادی برایشان مشکل نباشد.

در حالی که این ویژگی روی رایانه‌های شخصی اجرا می‌شود، این سؤال وجود دارد که چرا باید چنین چیزی در کروم­بوک هایی که به صورت خودکار برنامه‌های اندروید را اجرا می‌کنند، مورد نیاز باشد؟ پاسخ ساده این است که این ویژگی به شما امکان می دهد تا از یک برنامه به سرعت و بدون نیاز به نصب آن روی سیستم خود برای کارهای کوتاه مدت استفاده کنید. علاوه بر این، اجرای برنامه‌های خاص مانند برنامه‌های بانکی در کروم­بوک محدود شده اند ولی این ویژگی، اگر گوگل از آن استفاده کند، این مشکلات را از بین میبرد.

سایر ویژگی های اندروید 13

در این مرحله اولیه، هیچ چیز بزرگی در مورد اندروید 13 وجود ندارد. همانطور که گفتیم، برای دیدن جزئیات بیشتر باید تا ایونت توسعه دهندگان گوگل صبر کنید. در حال حاضر، می‌توانیم خلاصه­ ای از آنچه گوگل با تغییرات رابط کاربری اینجا و آنجا برنامه‌ریزی کرده، انیمیشن‌های بهبودیافته، تغییر نام “حالت اولویت‌دار” و موارد دیگر را ببینیم. مانند تمام به‌روزرسانی‌های پیش‌نمایش شده، هنوز مشخص نیست که چگونه این قطعات در یک کل منسجم کنار هم قرار می‌گیرند.

آخرین اخبار از اندروید 13

هماهنطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، تمام اطلاعات ذکر شده براساس حدس و گمان ها و اخبار ناقصی است که به بیرون درز پیدا کرده اند. طبیعتا تا وقتی که اندروید 13 به صورت رسمی ارائه نشود نمی توان روی هیچ یک از این امکانات مطمئن بود و باید تا آن موقع صبر کنیم.

شاید یکی از مهم ترین سوالات این باشد که این نسخه اندروید چه زمانی و برای چه دستگاه هایی ارائه خواهد شد و آیا می توان برای گوشی خودمان که تازه با اندروید 12 بیرون آمده است دلخوش به ارائه اندروید 13 باشیم؟ سعی خواهیم کرد پاسخ این سوالات را در همین پست و در اولین فرصت برایتان مهیا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید