حسگر اثر انگشت در گوشی‌ها چگونه کار می کند؟

FingerPrint-DigiDoki
نوشته شده توسط البان

همیشه ایمن بودن تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده ما از دسترسی سایرین به اطلاعات آن دغدغه ای بوده که شیوه های مختلفی برای این امر ارائه شده است. انواع رمزگذاری همیشه مورد استفاده بوده. دوربین جلوی موبایل و تشخیص چهره یک گام موثر در این زمینه بود اما به راحتی و با نشان دادن عکس صاحبت گوشی می شد این شیوه رمزگذاری را فریب داد! در گذشته ای نه چندان دور برا اولین بار که گوشی با سنسور اثر انگشت معرفی شد این امکان از امکانات بسیار کمیاب و جالب محسوب می شد. اما امروزه با همه گیر شدن این فناوری دیگر کمتر گوشی ای می توان یافت که حسگر اثر انگشت نداشته باشد. حالا دیگر با سنسور اثر انگشت به راحتی می توان رمزی یکتا را وارد کرد که دیگران به هیچ عنوان نخواهند توانست آن را هک کنند.

مطلب مرتبط: حسگر گوشی

اما آیا می دانید این حسگر در گوشی شما چگونه عمل می کند و از چه طریقی اثر انگشت شما را شناسایی می کند؟ در ادامه به جواب این سوال می پردازیم.

حسگر اثر انگشت نوری

اولین مدل سنسور اثر انگشت، نوع نوری آن بود که با نوری مادون قرمز و بازتاب آن از انگشت می توانست اثر انگشت را شناسایی و ذخیره نماید. نورهایی به انگشت تابیده می شوند و با توجه به زوایای بازتاب اثر انگشت شناسایی می شود. این گونه است که هر شی خارجی اعم از آلودگی و چربی و خیسی روی انگشت می تواند این سنسور را به اشتباه انداخته و از شناسایی درست و صحیح جلوگیری نماید. البته نکته قابل توجه این است که این حسگر یکبار به ذخیره اثر انگشت می پردازد و دفعات بعد اثر انگشت را با نمونه ذخیره شده تطبیق می دهد. لازم نیست که صد در صد تطبیق بدست آید بلکه یک آستانه ای تعریف می کنند و هنگامی که آن میزان جواب داده شود، اثر انگشت به عنوان اثر انگشت صحیح شناسایی می شود.

حسگر اثر انگشت ، اِلـبان

حسگر نوری اثر انگشت، اِلـبان

حسگر اثر انگشت خازنی

این حسگر از بحث مقدار ظرفیت خازنی با توجه به فاصله دو صفحه رسانا بهره می برد. صفحه حسگر یک صفحه خازن و انگشت شما صفحه دیگر است. تک تک برجستگی ها و فرورفتگی ها با توجه به اختلاف اندازه ای که دارند ظرفیتی متفاوت از خود نشان می دهند و این اعداد پردازش شده و در نهایت اثر انگشت شناسایی می شود.

حسگر اثر انگشت ، اِلـبان

حسگر خازنی اثر انگشت، اِلـبان

حسگر فراصوتی (Ultrasonic)

این حسگر همچون حسگر نوری عمل می کند اما با این تفاوت که به جای امواج نوری، امواج فراصوتی می فرستد. مزین بالای این حسگر نسبت به دو نوع قبلی این است که حتی با خیس بودن یا وجود آلودگی و چربی بر روی انگشت، اثر انگشت درستی شناسایی می شود و این عوامل خارجی تاثیری در شناسایی اثر انگشت نخواهد داشت!

حسگر اثر انگشت ، اِلـبان

حسگر فراصوتی اثر انگشت، اِلـبان

نکته دیگر اینکه شما می توانید چندین اثر انگشت برای گوشی خود تعریف کنید تا با هرکدام از آنها بتوانید قفل گوشی خود را باز کنید. البته که همیشه گزینه رمز عددی وجود خواهد داشت این مورد در حال حاضر حذف نخواهد شد. پارامتر یکتای دیگری که در بدن ما انسان ها وجود دارد در چشمان ما هست که در حال حاضر مشغول کار کردن روی حسگرهای مربوط به آن هستند.

کلام آخر

اگر خدای ناکرده حسگر اثر انگشت گوشی شما دچار مشکل شده است، اصلا نگران نباشید، همین الان یک درخواست رایگان در سامانه تعمیرات موبایل در محل البان به نشانی www.elbaan.com ثبت نمایید تا کارشناسان البان شما را راهنمایی کنند.

21 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید