خرید گوشی از مکه و مدینه کاری که اصلا توصیه نمی شود

خرید گوشی از مکه دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

با توجه به اینکه در ایام حج هستیم و نزدیک به 86هزار زائر ایرانی به این سفر نورانی اعزام شده اند، بر آن شدیم تا توضیحی مختصر راجع به مسئله ای بدهیم که در سال های اخیر مشکلاتی را بوجود آورده و امسال با توجه به اجرایی شدن طرح رجیستری این مشکلات چند برابر خواهند شد. بحث خرید گوشی از مکه و مدینه به بهانه قیمت مناسب تر!

زندگی با موبایل امری شده که زندگی بدون آن خیلی قابل تصور نیست متاسفانه! هنگام خرید گوشی خیلی باید دقت داشت که از کجا چه چیزی می خریم و چقدر به فروشنده دسترسی داریم تا در صورت نیاز برای خرابی های تحت پوشش گارانتی بتوانیم اقدام کنیم.

بارها دیده شده که در کشور های توریستی فروشندگان غیرنمایندگی و یا دست فروشان اقدام به فروش تجهیزات الکترونیکی با قیمتی بسیار کمتر از قیمت آن دستگاه در کشورمان کرده اند. چنین قیمت هایی هر کسی را وسوسه به خرید می کند. در این پست بیشتر با مسافرین عزیز سرزمین منا صحبت داریم. موردی که در سال های اخیر گزارشات زیادی شده است. حتی گاها نمایندگی ها هم ممکن است کلاهبردار باشند!


 در طرح رجیستری و مبلغ گمرکی، نو یا دست دوم بودن گوشی، تاثیری در مبلغ ندارد و مبلغ براساس نرخ قیمت نو که در سامانه وجود دارد محاسبه می شود 


از آنجا که سفر حج سفری نیست که افراد بتوانند به راحتی چند بار در سال بروند و یا حتی سالی یک بار بروند، دست افراد سودجو برای کلاهبرداری بازتر می شود. وسیله ای را می فروشند و خیالشان راحت است که خریدار حالا حالاها نمی تواند بازگردد. ضمن اینکه با اختلافاتی هم که بین دولت های ایران و عربستان وجود دارد، بعید هست که در مجامع قضایی عربستان هم بتوان کاری از پیش برد. این یک دلیل اساس برای عدم خرید گوشی از مکه و مدینه!

خرید گوشی از مکه اِلـبان

گوشی های زیادی در سامانه اِلـبان به جهت تعمیر ثبت شده اند که بعد از بررسی کاملتر، معلوم شده که اصلا برندی نیستند که رویشان نوشته! گوشی در ظاهر سامسونگ هست اما وقتی به دست تعمیرکار می رسد در اولین نگاه متوجه چینی و تقلبی بودن گوشی می شود. که متاسفانه چنین گوشی هایی اصلا قابل تعمیر هم نیستند یا هزینه تعمیرات اصلا برایشان به صرفه نیست. به عنوان مثال درتصویر بالا گوشی سمت راست نمونه تقلبی گوشی سمت چپ است!


مرتبط: نحوه رجیستر کردن گوشی مسافر


اما در کنار اصلی یا تقلبی بودن گوشی، موضوع بعدی و بسیار مهم، موضوع طرح رجیستری است! هر گوشی ای که وارد کشور می شود باید که در طرح رجیستری، رجیستر شود. یعنی برای استفاده بیش از یک ماه در ایران، باید آن گوشی را رجیستر نمود. برای این کار هم باید 16درصد قیمت گوشی را به گمرک پرداخت کنید، قمیتی که در سامانه گمرک وارد شده است و نه قیمتی که شما تهیه کرده اید. ضمنا در این طرح هیچ تفاوتی بین گوشی نو و دست دوم نیست! فکر نکنید برای گوشی دست دوم مبلغ کمتری باید پرداخت کنید، 16درصد از روی قیمت گوشی نو حساب می شود! این گمرکی هم آن اختلاف قیمت ظاهری را پوشش می دهد، بنابراین دیگر نباید دلیلی برای خرید گوشی از مکه و مدینه وجود داشته باشد!

ما ایرانی ها رسمی زیبا و پسندیده داریم تا برای خانواده و دوستان سوغاتی بیاوریم، اما بهتر است کلا فکر خرید گوشی از مکه و مدینه را کنار بگذارید و فریب ارزان بودن گوشی در ظاهر کامل و اصلی را نخورید. ضمن اینکه یک توصیه به عنوان یک ایرانی داریم، بجای خرید سوغاتی از کشور دیگر، سعی کنید در خود ایران سوغاتی تهیه کنید، با پول داخلی و در حمایت از فروشندگان داخلی.

در صورتیکه باز هم در خصوص طرح رجیستری موبایل و مسائل و مشکلات پیرامون آن علاقه مند هستید می توانید به مقاله ای که لینک شده است مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید