شارژر عمومی ممکن است چه خطراتی برای ما داشته باشد و روش پیشگیری چیست؟

شارژر عمومی دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

همانطور که می دانید کابل های یو اس بی علاوه بر رساندن برق و شارژ کردن گوشی یک روش برای نقل و انتقال اطلاعات داخل گوشی هم هستند. مواردی گزارش شده که اطلاعات افراد در اثر استفاده از شارژر عمومی در اماکن عمومی سرقت شده است. آیا می دانید دلیل آن چیست؟ در ادامه جواب این سوال و راه پیشگیری و چند توصیه کوچک را برایتان شرح خواهیم داد.

وقتی در جایی می بینید نوشته شارژر عمومی و چند سیم از دیواری بیرون آمده اند، اصلا نمی دانید که طرف دیگر این سیم ها و کابل ها به کجا وصل هستند. صرفنظر از سرقت اطلاعات حتی، استاندارد بودن ولتاژ و جریان این شارژرها هم جای سوال هست که فعلا در این پست به آن نمی پردازیم. کابل یو اس بی شارژر بالقوه می تواند تمام اطلاعات گوشی شما را پیاده سازی کند.

مطلب مرتبط: باتری گوشی موبایل و تمام مواردی که باید بدانید

خوشبختانه در گوشی های آیفون و نسخه های جدید اندروید، هنگامی که گوشی خود را به یک کابل یو اس بی وصل می کنید که طرف دیگر آن به سیستمی مانند رایانه وصل است، به شما هشدار می دهد و سوالی می پرسد. سوال این است که آیا به اتصال موجود اطمینان دارید و اجازه بدهم تا به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد؟ جواب بله یا Allow شما یعنی خوشامد گویی به برداشتن اطلاعات از روی گوشی شما و حتی تغییر دادن و از کار انداختن گوشی تان!

اگر جواب سوال را منفی یا Don’t Allow بدهید باز هم گوشی شما شارژ خواهد شد و فقط دسترسی به اطلاعات از بین خواهد رفت. یعنی به هدف اصلی که همان شارژ گوشی با شارژر عمومی است می رسید. اما توصیه اکید داریم که اگر بعد از اتصال گوشی خود به یک شارژر عمومی چنین پیغامی روی گوشی تان ظاهر شد، بیخیال شارژ کردن گوشی شوید و بلافاصله شارژر را از گوشی جدا نمایید.

در به روز رسانی جدید آیفون، اگر از قفل شدن گوشی شما بیش از یک ساعت بگذرد، در صورت فعال بودن عدم دسترسی، باز هم سارق اطلاعات نمی تواند کاری بکند.

شارژر عمومی فقط به صورت سیم نیست، گاهی به صورت درگاه های یو اس بی نیز هست! این درگاه ها ممکن هست رابط هایی به سیستم های دیگری باشند و بحث سرقت اطلاعات و خراب کردن گوشی همچنان مطرح هست.

شارژر عمومی اِلـبان

شارژر عمومی اِلـبان

و اما چند توصیه کوچک:

  • حتی المقدور از آداپتور و شارژر استاندارد گوشی خودتان استفاده کنید.
  • از پاور بانک استاندارد و مطمئن برای شارژ گوشی خود استفاده کنید.
  • از مبدل های شارژ که مانع جابجایی اطلاعات می شوند، استفاده کنید (این گزینه ممکن است در ایران به راحتی پیدا نشود)
  • در صورتی که باطری گوشی شما مشکل دارد، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید