قفل شدن شیائومی در ایران و چند کشور دیگر تا چه حد حقیقت دارد؟

قفل شدن شیائومی | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

یکی از خبرهایی که این روزها بسیار زیاد منتشر و جابجا می شود موضوع قفل شدن شیائومی در ایران است. اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا گوشی های شیائومی در ایران از کار خواهند افتاد؟

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی شیائومی

داستان قفل شدن شیائومی از کجا شروع شد؟

در سایت XDA-Developers که یکی از مراجع تمام اندروید کاران است، عکسی منتشر شد که یک گوشی شیائومی در کوبا به دلایل تحریمی قفل شده است. این عکس سبب شد که همگان حدس بزنند که شاید گوشی های شیائومی در کشورهای تحریمی مانند کوبا، سومالی، کره شمالی، سوریه … و ایران قفل خواهند شد.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

این خبر به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و سبب شد در بازار قیمت گوشی های شیائومی به شدت افت کنند و قیمت سایر برندها افزایشی شوند.

اما برای اینکه متوجه حقیقت ماجرا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

قفل شدن شیائومی | تعمیرات موبایل البان

آن گوشی که در کوبا قفل شده بود، از مبدا اروپا به کوبا برده شده بود. یعنی، شخصی گوشی را از اروپا خریداری کرده (و معمولا کشور فرانسه) و سپس با خودش به یکی از کشورهای تحریمی برده است.

در ابتدا که گوشی را روشن می کنید و یک سری مطالب را می پذیرید، در یکی از بندها آورده شده است که طبق قانون تحریم اروپا، استفاده از محصولات فروخته شده در اروپا در کشورهای تحریمی ممنوع است و این امر سبب از کار افتادن دستگاه خواهد شد.

طبق آخرین خبر در نشریه گلوبل تایمز شیائومی گوشی های قفل شده را هم مجدد فعال خواهد کرد.

آیا در ایران هم گوشی های شیائومی قفل خواهند شد؟

در انتهای بخش قبلی داستان واقعی و اصلی قفل شدن شیائومی را برایتان توضیح دادیم. اما سوال مهم که مطرح می شود این است که آیا شیائومی در ایران هم قفل خواهد شد؟

احتمالا شمایی که الان خواننده این مقاله هستید، یا گوشی شیائومی دارید و یا می خواهید اقدام به خرید بکنید. از همین ابتدا باید به شما بگوییم که به احتمال 99درصد برای گوشی شما اتفاقی نخواهد افتاد و می توانید با خیال راحت از گوشیتون استفاده کنید و یا یک گوشی شیائومی نو بخرید.

گوشی های شیائومی در ایران، مستقیم از خود شیائومی تهیه می شوند. هیچ کشور واسطه ای وجود ندارد. مثلا گوشی های آیفون و محصولات اپل هرگز مستقیما از اپل تهیه نمی شوند و معمولا از کشورهای عربی تهیه می شوند.

قفل شدن شیائومی | تعمیرات موبایل البان

اما ارتباط ایران با شیائومی بسیار قوی است و ارتباط این دو مستقیم و بدون واسطه است.

تایید کننده این موضوع داستان ممنوعیت واردات گوشی های پوکو به دلیل وجود یک مشکل در تماس اضطراری آنها بود که شیائومی بلافاصله با ارائه یک به روز رسانی آن را برطرف کرد و مشکل حل شد و دیگر ممنوع الواردات نیستند.

بنابراین با توجه به شواهد موجود و همینطور بررسی کامل سایت شیائومی توسط البان، هنوز هیچ خبر موثقی در رابطه با قفل شدن شیائومی در ایران وجود ندارد و این خبر زاییده تخیل برخی افراد است. احتمالا افرادی که از گران شدن گوشی های دیگر و ارزان شدن شیائومی سود بیشتری می برند.

قفل شدن شیائومی | تعمیرات موبایل البان

جمع بندی

در انتها باید بگوییم که تا این لحظه یعنی 22 شهریور 1400 هیچ خبر موثقی برای قفل شدن شیائومی در ایران وجود ندارد. پس با خیال راحت از گوشی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید هم دارید بخرید.

اما اگر شما از کشورهای خارجی گوشی تهیه کرده اید، در رجیستر کردن آن کمی تامل کنید. اگر مبدا تهیه گوشی شما یک کشور اروپایی بوده است، احتمال زیادی دارد که گوشی شیائومی شما در ایران قفل شود. بنابراین توصیه اکید داریم که فعلا از اروپا گوشی نخرید (تفاوتی در برند آن نمی کند) چون ممکن است در ایران قفل شود.

البته که هنوز هیچ یک از کاربران البان در مورد قفل شدن گوشی شان چیزی بیان نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید