مخترع 94 ساله باتری های لیتیوم-یونی،در پی ساخت باتری های شیشه ای پربازده

John B Goodenough-DigiDoki
نوشته شده توسط البان

جان ب گودایناف (John B. Goodenough)، استاد بازنشسته مدرسه مهندسی کاکرل در دانشگاه تگزاس امریکا، مخترع باتری های لیتیوم-یونی که در حال حاضر پر استفاده ترین تکنولوژی در صنعت باطری می باشد، در سن 94 سالگی اختراع جدیدی به ثبت رسانده تحت عنوان باتری های شیشه ای! گودایناف همراه با تیم تحقیقاتی اش و ماریا هلنا براگا (Maria Helena Braga) یک باتری حالت جامد (all-solid-state) ارزان که ایمنتر و کاراتر از باتری های موجود لیتیوم یونی عمل می کند ساخته است.

Li-ion-Battery-DigiDoki

باطری لیتیوم-یونی، اِلـبان

همانطور که در پست های قبلی در مورد ساختار باتری های لیتیوم یونی توضیح دادیم در این پست کمی در مورد ساختار این باطری جدید نیز توضیح خواهم داد. الکترولیت موجود در این باطری از جنس شیشه پوشیده از سدیم یا لیتیوم می باشد که سه برابر یک باطری لیتیوم یونی ظرفیت دارد. در چند دقیقه به جای چند ساعت شارژ می شود و در آب و هوای یخ و داغ نیز عمل می کند (بین -20 الی +60 درجه سانتیگراد).

تست های اخیر اثبات کرده اند که این باطری حداقل 1200 دوره شارژ و دشارژ دراد که از باطری های لیتیوم یونی حال حاضر بیشتر است. بهتر از همه اینکه این باطری دندریت های موجود در باطری های لیتیوم یونی را ندارد. دندریت ها در زمان دوره های شارژ و دشارژ پدید می آیند و باعث اتصال کوتاه شدن و درنتیجه آتش گرفتن باتری می شدند.

goodenough_li_bat_DigiDoki

گودایناف، اِلـبان

طبق گفته گود ایناف این باتری می تواند تحول عظیمی در دنیای باطری های ایجاد کند و به خصوص در ماشینهای برقی. هزینه، ایمنی، چگالی انرژی، نرخ شارژ و دشارژ و طول عمر این باتری های شیشه ای سبب حل شدن مشکلات عمده ای از مشکلات امروزی باتری ها خواهد شد. علاوه بر این از این باتری ها می توان در سلولهای خورشیدی و همچنین توربین های بادی تولید برق نیز استفاده کرد.

گودایناف و تیمش در بخش آند این باتری موفق عمل کرده و در حال حاضر در پی یافتن بهترین راه و نتیجه در بخش کاتد باطری هستند. و بعد از این مرحله صنعتی سازی هدف این تیم می باشد تا شاید بتوان باتری گوشی موبایل را هم به صورت شیشه ای درآورد.

چه کسی فکر می کرد مخترع باطری لیتیوم یونی در سن 94 سالگی به فکر بهبود اختراع دست خودش بیفتد و تا این حد نیز تلاش کند؟

دیدگاهتان را بنویسید