عکس در تاریکی چرا تار و بی کیفیت می‌شود؟

عکس در تاریکی ، البان
نوشته شده توسط البان

امروزه گوشی های همراه دیگر فقط یک همراه برای تماس و پیامک نیستند، بلکه تقریبا یک همراه همیشگی در بسیاری از کارها شده اند. وجود دوربین روی گوشی ها آنها را به وسیله ای برای ضبط و نگهداری لحظات تبدیل کرده است. اما چرا در عکس در تاریکی کیفیتش افت می کند و به خوبی روشنایی نیست؟ البان برایتان توضیح می دهد

عملکرد دوربین موبایل چگونه است؟

برای آنکه موضوع عکس در تاریکی و کیفیت پایین آن و یا بهتر بگوییم نویز دار شدن عکس را بتوانیم بهتر توضیح دهیم، لازم هست که به طور کلی در رابطه با عملکرد دوربین موبایل کمی توضیح دهیم.

مطلب مرتبط: عملکرد دوربین با چند لنز

عملکرد دوربین موبایل، همانند دوربین های دیجیتال است. نور محیط را می گیرد و این نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. برحسب فرکانس نور و پردازش های مربوطه یک تصویر به شما ارائه می دهد.

عکس در تاریکی ، البان

در این میان بخش های مختلفی هم درگیر می شوند، اینکه چه حجم از نوری به سنسور برسد، شاتر چه مدت باز باشد و … تمام این عوامل در کیفیت و وضوح تصویر نقش مهمی دارند. کوچک بودن این اجزا در گوشی های همراه باعث می شود، معمولا از این بخش عکس های موبایل نسبت به دوربین دیجیتال ضعیف تر شوند.

نویز عکس در تاریکی از کجا ناشی می شود؟

نحوه عملکرد دوربین موبایل را توضیح دادیم. بنابراین تا اینجا می دانیم که نوری وارد لنز می شود و سنسورهای مربوطه این نور را به تصویر تبدیل می کنند. مولفه ای در دوربین ها وجود دارد به نام ISO که به دنبال آن یک عدد هم می آید. این مولفه بیانگر میزان تقویت نور ورودی به لنز هست و هر چه عدد بیشتر باشد، تقویت نیز بیشتر می شود.

جالب است بخوانید: دوربین گوشی موبایل و تمام مسائل پیرامون آن 

اجازه بدهید یک مثال ملموس تر بزنیم. در یک سخنرانی، اگر فرد گوینده دارای صدای ضعیفی باشد، با استفاده از میکروفن و بلندگو می توان صدایش را تقویت کرده و خروجی بلندی داشت. به این ترتیب با تقویت صدا، مشکل ضعیف بودن صدای گوینده برطرف می شود. اما اگر گوینده لحظه ای ساکت بماند شما چه می شنوید؟ بله، یک صدای نویز مانند، که به خاطر تقویت الکی نویز محیط، هنگام سکوت گوینده است!

عکس در تاریکی ، البان

در دوربین هم روال به همین صورت هست. ISO و عدد مقابلش مسئول تقویت نور هستند. اگر نور تقویت نشود، که تصویری ظاهر نخواهد شد. وقتی هم تقویت می شود، در بخش های خیلی کم نور نویز تقویت می شود و تصویر نویزی و بدون کیفیت به نظر می رسد.

مطلب مرتبط: گرفتن عکس ورزشی با موبایل

انواع تکنولوژی ها مانند دوربین با چند لنز و … به دوربین های موبایل ها اضافه شده اند تا شما بتوانید به بهترین شکل لحظات خاطره انگیز زندگی تان را در هر زمانی از شبانه روز ثبت نمایید.

چگونه در تاریکی عکس بگیریم؟

خود دوربین موبایل بعضا حالت تصویربرداری در شب را دارد. این هم یک گزینه هست اما بهتر است برای عکس در تاریکی روی حالت حرفه ای دوربین موبایل باشیم و پارامترها را دستی تنظیم کنیم:

  • شاید اولین راه کم کردن ISO باشد. اما باید در نظر داشت که از حدی کمتر هم دیگر چیزی ضبط نخواهد شد!
  • راه دیگر این هست که سرعت شاتر را کم کنیم تا مدت زمان بیشتری باز بماند و اجازه دهیم نور بیشتری جمع شود. اما در این حالت سوژه نباید متحرک باشد.
  • ترکیبی از این دو مورد ما را به بهترین نتیجه خواهد رساند.

از بین برد نویز عکس در تاریکی بعد از عکاسی

اگر نمی خواهید خیلی خودتان را درگیر مسائل پیچیده فنی عکاسی کنید، راه حلی وجود دارد. عکس را مانند قبل بگیرید و بعدا با استفاده از انواع نرم افزارهای ویرایش عکس، عکس ها را ویرایش کنید و نویز تصویر را بردارید.

عکس در تاریکی ، البان

کلام آخر

دوربین گوشی شما، بخش مهمی از گوشی محسوب می شود و امکانات زیادی هم در اختیارتان قرار می دهد. سعی کنید از این امکانات به بهترین وجه استفاده کنید و چنانچه مشکلی در عکاسی داشتین، چه نرم افزاری و چه سخت افزاری، با خیال راحت وارد سامانه البان به نشانی www.elbaan.com شوید و یک درخواست ثبت نمایید تا کارشناسان با شما تماس گرفته و جهت رفع مشکلتان راهنماییتان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید