هنگام برقراری تماس با موبایلمان چه اتفاقاتی می افتد؟

سایلنت کردن سریع گوشی
نوشته شده توسط البان

همه ما خیلی راحت در روز چند باری گوشی موبایل خود را برداشته و اقدام به برقراری تماس و صحبت با دیگران می کنیم. بدون اینکه متوجه باشیم که در پس این تماس موبایلی چه اتفاقاتی می افتد. گاهی هم با پیغام خطا مواجه می شویم و نمی توانیم تماس را برقرار کنیم. در این پست البان به زبانی ساده درباره این اتفاقات و کلا درمورد شبکه موبایل توضیحاتی به شما خواهد داد.

مطلب مرتبط: آنتن گوشی و تعمیر مشکلات آن

آنتنهای موبایل (همانهایی که در سطح شهر می بینیم) هرکدام منطقه و مساحتی خاص را پوشش می دهند، که به آن سلول آن آنتن گفته می شود. به خود آنتنها، آنتن (BTS (Base Transceiver Station گفته می شود. با توجه به اندازه سلولها و پوشش دهی آنتنها محل استقرار آنها تعیین می شود. هر آنتن در سلول خودش تعداد محدودی کاربر را پوشش می دهد. برای همین اندازه سلولها با توجه به تراکم جمعیت تغییر می کند.

bts-digidoki

پوشش دکل موبایل، اِلـبان

هنگامی که گوشی دارای سیم کارت روشن می شود، تلاش می کند تا از کانال کنترل یک کد شناسایی (System Identificatin Code SID) بگیرد. کانال کنترل یک فرکانس خاص است که دکل آنتن و گوشی به واسطه آن با هم ارتباط برقرار می کنند. اگر گوشی نتواند این ارتباط را برقرار کند، پیغام no service روی گوشی ظاهر شده و به اصطلاح از شبکه خارج می باشد. وقتی گوشی یک SID می گیرد کنترل می کند که با SID سیم کارت از یک جنس باشد به این معنا که سیم کارت مربوط به همان کشور است. بعد از موجه بودن، گوشی یک درخواست ثبت می فرستد و دفتر سوئیچینگ موبایل ((Mobile Telephone Switching Office (MTSO) مکان گوشی را در دیتابیس خودش ضبط می کند. این مرکز برای برقرار ارتباط از موقعیت سلولی گوشی ها آگاه است. وقتی تماسی می خواهد برقرار شود، این مرکز موبایلهای مربوطه و فرکانس ارتباطی سلولهای مورد نظر را می داند و گوشی مقصد را به گوشی مبدا متصل کرده ضمن اینکه فرکانسهای مربوطه را به هر دو طرف اطلاع می دهد.

توضیجات ارائه شده برای هنگامی است که تماس گیرنده و تماس پذیرنده، هر دو در سلولهای مربوط به دکل آنتن موبایل خود هستند و از آن خارج نمی شوند. در آینده ای نزدیک در پستی دیگر در مورد تغییر مکان هر یک و اتفاقاتی که در پی آن خواهد افتاد، و همچنین خطراتی که متوجه افراد در حال حرکت است را، برایتان توضیح خواهم داد.

اما نکته ای که البان به شما توصیه می کند و باید به آن توجه داشته باشید این است، لطفا سعی کنید با گوشیتان کمتر صحبت کنید و حتی الامکان در لحظه برقراری تماس، گوشی موبایل را کنار گوشتان نگیرید، یعنی صبر کنید تا طرف مقابل پاسخگو شود و بعد موبایل را کنار گوشتان را بگیرید، معمولا در این زمان روی صفحه گوشی یک شمارنده کوچک ظاهر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید