اندروید 10 با چه قابلیت های جدیدی ارائه خواهد شد؟

نوشته شده توسط البان

بعد از اندروید 9 و امکاناتش حال نوبت به نسخه جدید اندروید رسیده است. پس از مدتی تست و آزمایش اندروید 10 در حالت نسخه بتا برای توسعه دهندگان، به تازگی گوگل این نسخه را ارائه کرده و باید منتظر بود و دید که شرکت ها چه تصمیمی برای ارائه آن برای محصولاتشان دارند. در ادامه البان مهم ترین قابلیت های این نسخه و تغییرات به وجود آمده در آن را برایتان شرح خواهد داد.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

اندروید 10 و تغییر روند نامگذاری

اگر شما هم پیش از این در دنیای اندروید سیر می کرده اید، حتما به خاطر دارید که هر نسخه از اندروید به نام یک دسر یا خوراکی بوده است. اما این بار دیگر خبری از این شیرینی ها و این مدل نامگذاری نیست.

پیش از این قرار بر این بود تا اندروید 10 با نام اندروید Q مخفف Queen Cake به معنای کیک ملکه ارائه شود، اما هنگام رونمایی و ارائه خبری از کیو نیست.

اندروید 10 البان

اما همچنان گوگل مجسمه ای برای اندروید 10 ساخت!

جابجایی حرکتی

این قابلیت به نوعی از قابلیت گوشی های آیفون و محصولات اپل گرفته شده است و در اندروید 10 نیز کاربرانی که گوشی شان این به روز رسانی را دریافت نمایند می توانند از آن بهره ببرند. جابجایی حرکتی یا Gesture Navigation را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربران اندروید 10 می توانند از انواع کشیدن های انگشت روی صفحه نمایششان انواع کارها را بکنند. دیگر لازم نخواهد بود همان سه گزینه پایین صفحه را استفاده کنند. این امکان که پیش از این در گوشی های آیفون تک دکمه ای وجود داشت حالا می خواهد به اندروید هم بیاید.

اندروید 10 البان

انواع کشیدن ها از بالا به پایین، نگه داشتن و بعد کشیدن، کشیدن انگشت به وسط صفحه، کشیدن انگشت به طرفین و … هر کدام منویی را برایتان باز خواهد کرد. شاید در ابتدا کمی گیج کننده باشد، اما به مرور زمان احتمالا کاربران اندرویدی به این فکر می افتند که پیش از این و بدون این قابلیت چه می کرده اند؟!

مود تاریک

اندروید هم بعد از آنکه اپ های بسیاری مود تاریک را به ویژگی های خودشان اضافه کردند، این امکان را در اندروید 10 اضافه کرده است.

از آنجا که این تغییر پیشتر از این ها اعلام شده بود، بسیاری از اپ ها خود را با آن هماهنگ کردند تا وقتی که گوشی به صورت سیستمی به مود تاریک می رود، این اپ ها هم به پیروی از خود گوشی تاریک شوند.

اندروید 10 البان

این امکان هم از طریق تنظیمات گوشی قابل فعال شدن هست و هم از طریق گزینه های میانبر بالای صفحه.

پاسخگویی هوشمند

اندروید در نسخه جدید باهوش تر می شود و در پاسخ به پیام ها به کاربر کمک می کند. اگر آدرسی برایش ارسال شود، گزینه گوگل مپس برایش باز می شود تا آن آدرس را در نقشه ببیند. برای پاسخ به سوالات گزینه های مربوطه را می آورد.

اندروید 10 البان

این ویژگی با لینک شدن به یوتیوب و گوگل مپس کار می کند و با توجه به مسدود بودن یوتیوب در ایران ممکن است با برخی مشکلات همراه باشد، مخصوصا اینکه برای زبان فارسی هم هنوز نمی دانیم که این ویژگی وجود دارد یا نه!

کنترل بهتر دسترسی ها در اندروید 10

در نسخه های قبل از 10 اندروید، اجازه برای انواع دسترسی ها به صورت بله و خیر یا Allow و Deny بوده است. اما در اندروید 10 این گزینه ها بیشتر می شوند و گزینه بله به حالت های بیشتری تبدیل می شود.

اندروید 10 البان

اینکه اجازه دسترسی محدود به زمان استفاده از اپ باشد و یا دائمی. این ویژگی که مخصوص دسترسی به موقعیت مکانی است، این کمک را می کند تا اپ مورد نظر دائما موقعیت مکانی کاربر را رصد نکند و حس ناامنی ایجاد نکند. همچنین در مصرف باتری گوشی نیز صرفه جویی خواهد شد.

به روز رسانی های امنیتی مستقیم از طریق گوگل پلی

در اندروید 10 به بعد، گوگل منتظر نمی ماند تا اپ ها و گوشی ها به روز رسانی های امنیتی خود را ارائه دهند. هرگاه احساس نیاز کند خودش از طریق گوگل پلی این به روز رسانی ها را ارائه خواهد کرد.

اندروید 10 البان

کدام گوشی ها اندروید 10 را دریافت می کنند؟

در حال حاضر انواع گوشی های پیکسل گوگل یکی یکی در حالت دریافت به روز رسانی اندروید 10 هستند. اینکه کدام گوشی ها این به روز رسانی را دریافت خواهند کرد را به زودی برایتان منتشر خواهیم کرد، اما جالب است بدانید در خبرهای به دست آمده در محصولات سامسونگ، تنها محصولات پرچمدار سری اس و نوت آن هم از اس 9 و نوت 9 به بعد این به روز رسانی را دریافت خواهند کرد!!!

برای انجام به روز رسانی گوشی اندرویدی خود کافی است از بخش تنظیمات و قسمت به روز رسانی ها اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید