تاریخچه موبایل و گوشی همراه! (قسمت دوم)

car-phones-digidoki
نوشته شده توسط البان

چندی پیش درمورد تاریخچه گوشیهای همراه برایتان مطلبی گذاشتم و اینکه اولین گوشی همراه که از سال 1973 رونمایی شد چه ویژگیهایی داشت.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

در این پست می خواهم درمورد روند شکل گیری اولین گوشی همراه برایتان مطلب بگذارم. اولین بار در جنگ جهانی اول، ارتش آلمان گوشی های بیسیم را روی قطارهای نظامی بین برلین و سوسن (Zossen) آزمایش کرد. بعدا در سال 1942 تلفنهای بیسیم روی قطارهای مابین برلین و هامبورگ تست شدند.

در جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی سراسر دنیا از تلفنهای لینک رادیویی استفاده کردند. اوایل سال 1940 گیرنده های رادیویی قابل حمل به صورت گسترده در اختیار همگان قرار گرفت و امکان ارتباطات در میدانهای جنگ در سراسر دنیا فراهم آمد.

ww1-phone-digidoki

موبایل در جنگ جهانی، اِلـبان

این تکنولوژیها  باعث شد تا کاوشگران شرکت بل (Bell Lab) تا گوشی متحرک برای خودرو درست نمایند. این دستاورد به کاربران امکان برقراری ارتباط از داخل اتومبیلشان را می داد.

در 17 جون 1946 شرکت بل سرویس گوشی های همراه داخل اتومبیلش در میسوری امریکا (Missouri) ارائه کرد. چند هفته بعد شرکت ای تی اند تی (AT&T) در رقابت با شرکت بل، سرویسی تحت عنوان سرویس تلفن موبایل (متحرک) را ارائه کرد. این سرویس چند کانال ارتباطی را در محدوده ای کوچک ارائه می داد.

بعد هردوشرکت تکنولوژی سلولی را ارائه دادند که باعث میشد از کانالهای فرکانسی چندین بار استفاده شود. این پیشرفتها رویای تلفن همراه داشتن را در سر مردم به واقعیت مبدل ساخت اما تنها تعداد اندکی در یک شهر از این تکنولوژی استفاده می کردند.

بعد از امریکا، روسیه از سردمداران اصلی این بخش محسوب می شود. مابین سالهای 1957 و 1961، تعدادی گوشی متحرک ساختند که بسیار شبیه گوشیهای ساده امروزی بودند و با وزنی 70 گرمی به راحتی در دست جا می شدند و روسها به آنها آلتایی Altai میگفتند.

بعد شرکت AT&T سیستم خود را ارتقا داد و امکان تماس مستقیم بدون نیاز به تلفنچی و کاهش وزن تجهیزات همراه از جمله پیشرفتهای سیستمش بود. اما این پیشرفت نتوانست تشنگی بازار را رفع کند و بلافاصله به خاطر تقاضای زیاد شبکه اشباع شد و برای برقراری هر تماس هر کاربر مجبور به صبری نیم ساعتی برای آزاد شدن خط بود.

car-phones2-digidoki

موبایل در ماشین، اِلـبان

دیگر شرکتها هم بیکار نمانده و سیستمی جدید ارائه کردند که از فرکانسهایی دیگر استفاده می کرد، اما هزینه زیاد باعث شد تا مورد توجه دیگران قرار نگیرند.

اروپا نیز از سال 1952 شبکه رادیویی موبایلی خود را شکل داد. در آلمان غربی دو شبکه معروف A-Netz در سال 1952 و بعد B-Netz در سال 1972 از جمله این شبکه ها بودند. OLT نیز شبکه مورد استفاده در نروژ بود.

بیشتر شبکه های توصیف شده رادیویی بودند، اما بعد شبکه های سلولی مورد توجه قرار گرفتند که امکان استفاده مجدد از کانالهای فرکانسی و در نتیجه افزایش ظرفیت را ایجاد نمودند. شرکت بل از اولین ها در این زمینه بود. تا اینکه در سال 1973 اولین گوشی همراه توسط آقای کوپر به معرض نمایش در آمد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید