مشکل واتساپ و انواع ترفندهای واتساپ

مشکل واتساپ | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

یکی دیگر از مشکلات نرم افزاری موبایل، انواع مشکل واتساپ است که کاربران زیادی از آن ها اذیت می شوند و با واحد مشاوره تلفنی البان تماس گرفته و درصدد رفع مشکل هستند. در این مقاله کلیت مشکلات و در پست های دیگر این دسته، با عمق بیشتر به این مشکلات می پردازیم.

نصب واتساپ

مشکل واتساپ در ابتدا برای خیلی از کاربران نصب آن است. برای نصب واتساپ کافی است در گوشی های اندروید به گوگل پلی یا گوگل استور و در آیفون به اپ استور بروید و واتساپ را نصب کنید.

تنها چیزهایی که برای نصب نیاز دارید، یک گوشی، اینترنت و شماره ای است که بتوانید روی آن پیامک فعالسازی را دریافت کنید. با وارد کردن پیامک فعالسازی، واتساپ شما هم راه اندازی می شود.

مشکل واتساپ | تعمیرات موبایل البان

نصب و استفاده از واتساپ کار ساده ای است که به راحتی از پس آن بر می آیید. اما توصیه داریم بعد از نصب بلافاصله برخی از تنظیمات را اصلاح کنید تا بعدا به مشکلات نخورید:

  • در تنظیمات و بخش مربوط به حافظه، دانلود خودکار محتویات را غیرفعال کنید.
  • در بخش مربوط به چت ها، ذخیره سازی تصاویر در گالری گوشی را غیرفعال کنید تا تمام عکسها ذخیره نشوند.
  • برای امنیت، می توانید روی اکانت خودتان هم رمز تعریف کنید و هم از تایید هویت دو مرحله ای بهره ببرید.
  • در بخش امنیت تنظیمات و گزینه حریم خصوصی، می توانید از همان ابتدا معلوم کنید که چه کسانی چه چیزهایی از شما را می توانند یا نمی توانند ببینند.
  • در واتساپ فعلا نمی توانید شماره موبایلتان را مخفی کنید.

مشکل واتساپ غیر اصلی مخصوصا در اندروید

به هیچ عنوان واتساپ های غیر اصلی را نصب نکنید، همین واتساپ اصلی هم کلی باگ های امنیتی دارد، چه برسد به واتساپ های غیر اصلی!!!

در نسخه اندروید ورژن های فیک و غیراصلی زیادی وجود دارند. یعنی در همان گوگل استور و یا پلی استور با سرچ واتساپ ممکن است کلی نتایج غیراصلی هم برایتان نمایش داده شود.

اولا اگر از خود سایت واتساپ اقدام کنید خیلی مطمئن تر است و ثانیا در نظر داشته باشید که شرکت سازنده واتساپ همان فیس بوک است و تعداد نصب ها را دقت داشته باشید که خیلی زیاد است

داشتن یک واتساپ روی چند دستگاه

متسفانه نمی توانید یک اکانت را روی چند گوشی و دستگاه داشته باشید. تنها می توانید در نهایت، روی یک کامپیوتر اکانت خود را داشته باشید، که برای آن هم اکانت داخل گوشی باید فعال و وصل به اینترنت باشد.

روی کامپیوتر به سایت واتساپ بروید و گزینه واتساپ وب را انتخاب کنید. برایتان یک QR کد نمایش داده می شود. در گوشی و در تنظیمات بخشی به عنوان واتساپ وب یا دسکتاپ وجود دارد، وارد آن که بشوید، دوربین گوشی فعال می شود تا این بارکد را بخواند

به این ترتیب همان اکانت روی کامپیوتر فعال می شود.

اگر در جایی هستید که افراد مختلفی به سیستم شما دسترسی دارند، هنگام ورود به واتساپ وب، مراقب باشید که گزینه Keep me signed in را غیر فعال کرده باشید. (یعنی بدون تیک باشد)

مشکل واتساپ برای استفاده روی کامپیوتر این است که حتما باید واتساپ گوشی شما فعال و باز باشد و نمی توانید از آن به صورت مستقل استفاده کنید!

برای استفاده از واتساپ روی تبلتی که سیم کارت نمی خورد، مجبور هستید از نسخه وب یا دسکتاپ آن استفاده کنید که از خود استقلالی ندارد و باید در یک گوشی دیگر آن را راه اندازی کرده باشید!

مشکل واتساپ | تعمیرات موبایل البان

داشتن دو واتساپ متفاوت روی یک دستگاه

خود واتساپ از دو اکانت یا دو شماره تماس پشتیبانی نمی کند. شما مجبور هستید یک نوع دیگر از واتساپ را نصب کنید، تا بتوانید همزمان روی یک گوشی دو واتساپ داشته باشید.

واتساپ بیزینس راهکار داشتن دو واتساپ روی یک گوشی است. تفاوت چندانی با واتساپ معمولی ندارد، اما به شما امکانات بیشتری می دهد که برای کسب و کارها خیلی مفید است.

شما برای کسب و کار خودتان می توانید ساعت کار، آدرس، سایت، کاتالوگ، پیام پیش فرض و … تعریف کنید.

اگر واتساپ بیزینس را با شماره همان واتساپ اصلی تان فعال کنید، با پاک کردن یکی، دیگری نیز پاک خواهد شد، مراقب این موضوع باشید.

مشکل انتقال چت و پشتیبان گیری واتساپ 

یکی از مشکلات کاربران هنگام تعویض گوشی، انتقال اطلاعات واتساپ است. واتساپ در خودش یک گزینه بکاپ دارد، اما دارای نواقصی است.

هنگام تغییر گوشی از اندروید به آیفون و بالعکس، گاهی اوقات واتساپ امکان بازیابی را ندارد.

اطلاعات واتساپ شما در اندروید روی جیمیل و در آیفون روی آیکلاد ذخیره می شود.

معنای تیک ها در واتساپ

در واتساپ وقتی یک پیام از واتساپ شما ارسال می شود، یک تیک می خورد، وقتی پیام به واتساپ دیگری می رسد، تیک دوم را می خورد، اگر آن شخص در تنظیمات واتساپ خودش تیک آبی را بنداشته باشد، هنگامی که پیام شما را می بیند، دوتا علامت تیک آبی می شوند.

حال اگر پیام را در یک گروه بفرستید، هنگامی که پیام ارسال می شود یک تیک می خورد، هنگامی که پیام شما به تمام افراد گروه می رسد، تیک دوم اضافه می شود و هنگامی که تمام افراد گروه پیام شما را ببینند، هر دو تیک به رنگ آبی در می آیند.

وقتی پیامی را ارسال می کنید، اگر آن را نگه دارید و گزینه info را بزنید، می توانید ببینید که این پیام چه زمانی به فرد رسیده و چه زمانی آن را دیده است، در گروه هم می توانید ببینید که پیام به دست چه کسانی رسیده و چه کسانی آن را دیده اند.

در مورد پیام های صوتی نیز، علاوه بر دیده شدن آن، گوش کردن به آن نیز گزارش خواهد شد.

استاتوس واتساپ

مانند استوری در اینستاگرام، استاتوس در واتساپ وجود دارد. بعضا هم رخ داده که افراد به اشتباه به جای ارسال یک عکس برای فردی دیگر، عکس را به صورت استاتوس برای همه ارسال می کنند.

حال اگر می خواهید عکس یا فیلمی را به صورت عموم منتشر کنید تا همه ببینند و کلا حدود 24 ساعت نمایان باشد، از استاتوس استفاده می کنید. در گوشی های آیفون در همان صفحه ابتدایی روی عکس دوربین پایین وسط را بزنید و در گوشی های اندروید این علامت دوربین در بالای صفحه وجود دارد و همینطور در بخش استاتوس می توانید با زدن روی علامت مثبت یک استاتوس ایجاد کنید.

بعدا هم می توانید کنترل کنید که چه افرادی آن را دیده اند. در تنظیمات هم می توانید کنترل کنید که چه افرادی می توانند استاتوسهای شما را ببینند.

تماس صوتی و تصویری در واتساپ

در واتساپ امکان تماس صوتی و تصویری وجود دارد و این امکان از از تماس معمولی صوتی بعضا بهتر و ارزانتر است. امکان تماس های گروهی نیز وجود دارد که بعد از اینکه دو نفر تماس برقرار کردند می توانند افراد دیگر را هم به این مکالمات اضافه کنند.

مکالمات صوتی واتساپ با احتساب اینترنت آزاد نیز از مکالمات معمولی با سیم کارت ارزانتر هستند.

مشکل واتساپ و هک شدن

هک شدن کاربری و اکانت یکی از انواع مشکل واتساپ است که معمولا خیلی کم اتفاق می افتد. از آنجا که شما نمی توانید همزمان واتساپ را روی چند گوشی داشته باشید، بنابراین تا وقتی که گوشی و سیم کارت دست خودتان است، در جای دیگری اکانتتان فعال نخواهد شد.

اما اگر گوشی خود را در جایی جا گذاشید یا به سرقت رفت، بلافاصله با سیم کارت خود روی یک گوشی دیگر واتساپ را راه اندازی کنید، خود به خود اکانت واتساپ از گوشی اولی پاک خواهد شد.

بنابراین خیلی نگران هک شدن واتساپ خود نباشید. برای دستگاه هایی هم که در آنها از واتساپ استفاده کردید، می توانید اطلاعات آن ها را در تنظیمات واتساپ در گوشی ببینید و هرکدام را که خواستید، پاک کنید!

مشکل امنیت واتساپ 

شاید فکر کنید که واتساپ از لحاظ امنیتی نمره بیست را دارد. بخاطر آنکه به راحتی هک نمی شود و …

اما متاسفانه باید بگوییم که شرکت اصلی واتساپ یعنی فیس بوک، کلا سابقه درخشانی در امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد و کاربرانش ندارد! و مشکل واتساپ در زمینه امنیت کمی زیاد است.

شرکت فیس بوک به هر کس و شرکتی که بخواهد اطلاعات کاربرانش را می فروشد و کاربرانش نیز در ابتدا بدون چاره دیگری، این مهم را باید بپذیرند. درست است که چت ها و تماس ها کد می شوند، اما واتساپ این کدها را دارد و بخواهد می تواند رمزگشایی کند و اطلاعات را به سازمان ها و دولت ها بفروشد.

در ابتدا این کار فقط برای مقاصد تبلیغاتی انجام می شد، اما گویا فیس بوک و حاکمان کشورها هم رابطه خوبی دارند!

مراقب باشید تا مسائل خیلی خصوصی را در واتساپ مطرح نکنید.

مشکل واتساپ | تعمیرات موبایل البان

پر شدن حافظه توسط واتساپ

در واتساپ و کلا هر اپ اجتماعی دیگری وقتی عکس ها و فیلم ها را دانلود و نگاه می کنید، درواقع آنها را دانلود کرده اید. این یعنی آنها فضایی از حافظه گوشی شما را اشغال می کنند.

بعضا در گوشی های اندرویدی در بخش مدیریت حافظه این اطلاعات به صورت داده عکس و فیلم نمایش داده می شوند و کاربر با اینکه گالری گوشی خودش را خالی کرده، از این اعداد تعجب می کند.

برای مدیریت حافظه و حذف مطالب دانلود شده توسط واتساپ، کافی است در خود واتساپ به تنظیمات رفته و بخش مربوط به حافظه را باز کنید. در آنجا امکان مدیریت حافظه وجود دارد و شما می توانید اطلاعات را پاک کنید.

برخلاف تلگرام، با این کار وقتی اطلاعات را پاک می کنید، دیگر امکان دانلود آن ها را نخواهید داشت! این مشکل واتساپ است و شما فقط باید از آن مطلع باشید تا درست عمل کنید.

تغییر شماره در واتساپ

برای افرادی که می خواهند از سیم کارت دیگری استفاده کنند و نمی خواهند اطلاعات قبلی شان پاک شود و می خواهند با همان کاربری در واتساپ بمانند این بخش را مطالعه کنند.

در تنظیمات واتساپ، گزینه ای هست برای تغییر شماره. با زدن آن می توانید شماره را تغییر دهید.

با این کار، اطلاعات شما حفظ می شوند و تنها شماره اکانتتان تغییر می کند. اما:

  • با تغییر شماره، در تمام گروه هایی که هستید، اطلاع داده می شود که شماره شما تغییر کرده است.
  • هنگام انجام این کار، گام ها را با دقت و حوصله انجام دهید تا اطلاعاتتان پاک نشوند.
  • بد نیست که قبل از اقدام، یک نسخه پشتیبان در تنظیمات واتساپ تهیه کنید

مشکل تشکیل گروه و کانال در واتساپ

در واتساپ به راحتی می توانید یک گروه تشکیل دهید، اما

  • تعداد اعضای گروه نهایتا 256 نفر خواهند بود.
  • شماره موبایل تمام اعضای گروه عیان است و همه می توانند شماره همدیگر را ببینند.
  • اگر شما ادمین و ایجاد کننده گروه باشید، با پاک کردن واتساپتان، گروه پاک نخواهد شد!

گروه به سادگی قابل ساختن است، اما برای کانال باید اقداماتی انجام دهید.

مشکل کانال واتساپ

واتساپ به خودی خود چیزی به نام کانال ندارد، اما می توان با استفاده از برخی امکانات گروه، خود گروه را به کانال تبدیل کرد.

مشکل واتساپ در این زمینه به نوعی این است که خیلی به خواسته های کاربرانش توجهی ندارد!

وقتی گروه را تشکیل دادین، در تنظیمات گروه می توانید تعیین کنید که چه کسانی اجازه پیام دادن را دارند. می توانید انتخاب کنید که فقط ادمین ها چنین اجازه ای دارند و به این ترتیب گروه شما به کانال تبدیل می شود.

باز هم محدودیت ها و مشکلات گروه در این حالت هم می مانند.

بی صدا کردن پیام های گروه یا فرد در واتساپ

اگر شخص یا گروهی اعلان های زیادی برایتان می فرستد، می توانید اصطلاحا آن را میوت (Mute) یا ساکت کنید. این کار را می توانید برای همیشه یا مدت زمان محدود انجام دهید. کافی است هنگام ساکت کردنش بازه زمانی مورد نظرتان را انتخاب کنید

مشکل ذخیره پیام ها در واتساپ یا همان Saved Messages

مشکل واتساپ نسبت به رفاهی که در تلگرام وجود دارد امکان پوشه بندی و ذخیره سازی پیام های مورد نظر است. در واتساپ برای اینکه فایل ها و چت های مورد نظرتان را در جایی ذخیره کنید، باید یک سری اقدامات انجام دهید. دو روش برای این کار هست که برایتان آموزش می دهیم

تشکیل گروه برای پوشه بندی در واتساپ

برای تشکیل پوشه در واتساپ راهکار این است:

  • یک گروه تشکیل دهید و فقط یک نفر را در آن عضو کنید.
  • بعد از آنکه گروه تشکیل شد، آن یک نفر را از گروه اخراج کنید.
  • حالا یک گروه دارید که تنها شما در آن عضو هستید.
  • می توانید نام گروه را به گونه ای انتخاب کنید که بیانگر نوع مطالبی باشد که در آن ذخیره خواهید کرد.

قبل از اقدام با یک نفری که می خواهید گروه را تشکیل دهید، صحبت کنید تا تعجب نکند و سوتفاهم پیش نیاید.

چت با خود در واتساپ

حال اگر یکی از گروه هایی را که در بخش قبل ساختین به نام خودتان بگذارید، گویی دارید با خودتان چت می کنید. اما یک راه حل دیگر هم وجود دارد

لینک زیر را بسازید، اما در انتها به جای شماره 9914590897 شماره موبایل خودتان را وارد کنید.

https://wa.me/989914590897

در واتساپ برای یک نفر بفرستید، وقتی خودتان روی لنیک بزنید، می توانید با خودتان شروع به چت کنید! به همین سادگی 🙂

بلاک شدن و بلاک کردن در واتساپ

معمولا در شبکه های اجتماعی دعواهایی رخ می دهند که سبب می شود کاربران همدیگر را بلاک کنند.

فرد بلاک شده

  • نمی توانید پیام دریافت کند یا پیام بدهد
  • نمی تواند عکس پروفایل بلاک کننده را ببیند
  • نمی تواند استاتوس بلاک کننده را ببیند
  • نمی تواند آخرین زمان آنلاین بودن فرد را ببیند.

و خلاصه اینکه حسابی محدود می شود.

نشانه های بلاک شدن هم کنترل تمام موارد بالاست، اما بعضی از انها بدون بلاک شدن هم می تواند رخ دهد، مانند ندانستن زمان آنلاین بودن یا ندانستن اینکه آیا پیام شما خوانده شده یا خیر

جمع بندی مشکل واتس اپ موبایل

در این پست نکات مختصری از واتساپ برایتان شرح دادیم. اما در پست های دیگری این موارد را به صورت مفصل تر بیان کرده ایم.

اگر سوالی دارید و یا به مشکلی برخورد کرده اید، با خیال راحت می توانید سوال خود را به صورت کامنت در پایین همین مقاله یا مقالات و پست های دیگر بنویسید تا کارشناسان البان در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

ممکن است سوال شما برای دیگران هم باشد و پاسخ در این بخش مشکل آنها را نیز برطرف خواهد کرد.

17 دیدگاه

  • سلام
    با آرزوی توفیقات روزافزون وسالی پرخیر و برکت برای شما، انشاالله
    سال نو بر شما و تمامی مردم سر زمین ایران اسلامی مبارک باد.

  • سلام، گوشی من آیفون pro 11 هست. چند روز پیش واتس اپم رو ایناستال کردم و مجدد نصب کردم. گزینه بک اپ رو انتخاب کردم. 60 درصد بلک اپ انجام شده و با گذشت یک هفته هنوز در همین حالت باقی مونده. کلیه مدیناها از عکس و صوت و ویدئو و فایلهای mp3 که تا قبل از پاک کردن واتس اپ برام ارسال شده بود، باز نمیشه.
    میشه لطفا راهنمایی بفرمایید که چکار باید بکنم که بک اپ کامل انجام بشه؟

    • سلام
      شما باید قبل از uninstall کردن از واتساپتون بکاپ می گرفتین. اما حافظه آیکلاد فقط 5 گیگ فضا دارد و بیشتر از اون را نمی توانید بکاپ بگیرید. بعد که بکاپ گیری تمام شد، موقع نصب مجدد گزینه restore را باید بزنید تا نسخه بکاپ را روی گوشی بیاورد

  • سلام خسته نباشین
    من در محل کارم روی کامپیوتر واتس اپ دارم برای عکسها و پی دف هایی که برایم ارسال میشود خیلی به مشکل میخورم وقتی میخواهم از واتس اپ به کامپیوتر منتقل کنم و ذخیره کنم و نمیخواهم از طریق واتس اپ وب گوشیم اینکارو بکنم میشه لطفا راهکاری بهم بگین ..سپاسگزارم

    • سلام
      هنوز خیر
      اما واتساپ مدتها مدعی است که می خواهد این امکان را فراهم کند
      تنها کاری که فعلا میشه کرد اینه که واتساپ را روی یک گوشی و یک کامپیوتر همزمان داشته باشید

  • سلام. وقت به‌خیر. من اندرویدی بودم و تازگی یه آیفون خریدم. می‌خواستم ببینم راهی برای انتقال آرشیو واتس‌اپ به گوشی جدیدم دارم؟

    • سلام
      متاسفانه هنوز واتساپ سر این جور مسائل گیر است. چندین وقت هست که میگه میخواد در به روز رسانی چنین امکاناتی رو اضافه کند اما …
      متاسفانه راه حل خاصی وجود ندارد
      البته به تازگی برای انتقال از آیفون به اندروید یک امکان به صورت تستی فراهم شده که میشه امید داشت برعکسش هم بلاخره ایجاد بشه.
      فیلم آموزشیش رو در پیج اینستاگرام البان به نشانی https://www.instagram.com/elbaancom/ می تونید پیدا کنید

  • آیا امکان پنهان کردن گزینه آنلاین در واتساپ وجود داره؟ منظورم لست سین نیست که چه ساعتی آنلاین شده !!منظورم ایته وقتی کسی آنلاین هست میشه واری کنه که گزینه آنلاین نیوفته؟

    • سلام
      اگر طرف شما را بلاک کرده باشد میشه
      اما در معمولی ترین حالت فقط آخرین ساعت آنلاین بودن را نشان نمی دهد

  • سلام.
    واتساپ من کرارا قطع شده و تصور میکنم به گوشی دیگری منتقل میشود.هر بار که اقدام به نصب مجدد میکنم مراحل نصب با بازه های زمانی 12، 24 ساعت انجام میشود ودر نهایت بعد از مدتی دوباره قطع میشود.ضمن اینکه یکبار پیام هرزنامه و قطع واتساپ آمده است.چطور ارتباط احتمالی شخص ثانی را قطع کنم

    • سلام
      احتمالا شخص دیگه به سیم کارت شما هم دسترسی دارد که می تواند اکانت واتساپی شما را فعال کند. به محض اینکه روی گوشی خودتان فعال شد، اولین کاری که باید بکنید این است که از بخش تنظیمات خود واتساپ، تایید هویت دو مرحله ای را فعال کنید تا یک رمز اضافه شود و شخص دیگری نتواند اکانت شما را بسازد

دیدگاهتان را بنویسید