آخرین زلزله های ایران را به راحتی در گوشی خود ببینید

آخرین زلزله دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

در روزهای اخیر و بعد از زلزله کرمانشاه بحث و اخبار پیرامون زلزله به یکی از داغ ترین بحث های هر محفلی تبدیل شده است. هرکس از تجارب خودش هنگام آخرین زلزله ای که دیده است را به سایرین می دهد. اکثرا اخبارهای گوناگون را از صدا و سیما و تلگرام دنبال می کنند و پیگیر این گونه اخبار هستند. اما زلزله واقعا چیست و ریشتر به چه معنایی است؟ چگونه و از کجا می توان آخرین زلزله های ایران را رصد کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن


برای استفاده از گوشی لازم است که قبل از هر حادثه ای از سالم بودن آن مطمئن باشید.


زلزله در واقع ناشی از ناگهانی و سریع آزاد شدن انرژی درونی زمین از طریق پوسته و گسل های آن می باشد. محل آزاد شدن انرژی را کانون ژرفی زلزله و نقطه بالای آن را مرکز سطحی زلزله می نامند. مقدار بزرگی هر زلزله متناسب با مقدار انرژی آزاد شده هنگام زلزله است. این انرژی با رابطه ای با نوسانات ایجاد شده محاسبه می شود و با واحد ریشتر بیان می شود. معمولا زلزله های کوچک تر از 3 ریشتر به سختی حس می شوند و زلزله های بالای 6 ریشتر خسارت های زیادی به بار می آورند. سونامی هم به نوعی یک زلزله هست اما زلزله ی آبی. داخل دریا یک انرژی بسیار زیاد آزاد می شود و این آزاد شدن انرژی به صورت امواج سونامی در ساحل نمود پیدا می کند.

فرمول های مربوط به ریشتر و بزرگی زمین لرزه خارج از این بحث می باشند، اما روابط لوگاریتمی هستند. به این معنا که افزایش یک درجه ای بزرگی زلزله (ریشتر) به معنای آزاد شدن 32برابر انرژی بیشتر می باشد! بنابراین نمی توان اختلاف 6 و 7 ریشتر را جزئی پنداشت.

در آخرین زلزله های رخ داده مصدومینی برجای ماندند که با توجه به کوچک بودن زلزله، می توان فهمید که آمادگی کم و ترس آنها باعث مصدومیتشان شده. توصیه مهمی که برای زلزله به افراد می شود این است که هنگام رخ دادن این پدیده هرگز به فکر فرار نباشید، بلکه باید در یک جای امن (که بهتر هست قبل از حادثه به فکر باشید) پناه بگیرید و بعد از تمام شدن لرزش ها اقدام به خروج از محل و رفتن به محلی امنتر بگیرید.

یکی از ادوات مهمی که باید بعد از زلزله همراه داشته باشید گوشی همراه شماست. گوشی همراهی که اولا شارژ داشته باشد و ثانیا سالم باشد. برای شارژ خوب است که یک پاور بانک شارژ شده را آماده داشته باشید و یا در خودرو یک شارژر استاندارد جافندکی تهیه کنید تا بتوانید بواسطه آن گوشی خود را شارژ کنید. اما برای استفاده از گوشی لازم است که قبل از هر حادثه ای از سالم بودن آن مطمئن باشید. اگر گوشی شما مشکلی دارد همین الان اقدام کنید. در سایت اِلـبان یک درخواست ثبت کنید تا تعمیرکاری مجرب با شما تماس بگیرد و بعد از مشاوره رایگان، درصورت نیاز برای تعمیر گوشی شما در محلی که شما می گویید حاضر شده و گوشیتان را تعمیر نماید.

Image result for ‫زلزله‬‎

شما هر لحظه که اراده کنید می توانید آمار آخرین زلزله های ایران را ببینید. کافی است یا به سایت لرزه نگاری دانشگاه تهران بروید و یا در گوگل سرچ کنید زلزله در ایران. البته اپهایی هم برای این منظور نوشته شده اند که آنها هم از همین سایت دانشگاه تهران استفاده می کنند. اپ ایرانی لرزه نگار که در بازارهای اپ جستجو کنید آن را خواهید یافت مربوط به زلزله های ایران. اپ eQuake یک اپ جهانی هست که به صورت رایگان تمام زلزله های دنیا را نمایش می دهد، از ویژگی های این اپ این است که می توانید با تنظیم موقعیت مکانی خود، از زلزله های نزدیک به خود نیز آگاه شده و نرم افزار به شما اعلام کند. همچنین در صورت لرزیدن گوشی هم به شما هشدار می دهد تا اگر خواب بودید بیدار شده و اقدامات لازم و صحیح را انجام دهید. نکته مهم و قابل توجه این است که این زلزله ها همیشه بوده اند و مربوط به این روزها نیست، فقط این روزها چند زلزله نسبتا بزرگ حساسیت ها را بیشتر کرده! همواره هوشیار باشید اما زندگی را به خود تلخ نکنید، زندگی در حال جریان است.

منبع: ویکی پدیا

لینک دانلود اپ eQuake:

آیفون: https://itunes.apple.com/us/app/equake-earthquake-alerts-sensor-network/id1022523338?mt=8

اندروید: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zizmos.equake&hl=en

دیدگاهتان را بنویسید