گوشی ضد آب و استانداردهای گفته شده در مشخصات آن به چه معنایی هستند؟

گوشی ضد آب دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

حتما خیلی شنیده اید که گوشی ضد آب است و مثلا در ضد آب بودن دارای استاندارد IP68 هست و از همین مدل حرف ها. اما آیا می دانید ضد آب بودن و اعداد استاندارد بیان شده به چه معنایی هستند. آیا با دانستن این استانداردها دیگر نباید نگران خیس شدن گوشی خود باشیم؟

IP مخفف کلمات Intrnational Protection Rating و یا گاها Ingress Protection Rating می باشد. در واقع یک استاندارد از سری استانداردهای IEC هست که میزان نفوذپذیری ذرات جامد و مایع را در هر گجت و وسیله الکترونیکی ای مشخص می کند.


مرتبط: وقتی گوشی داخل آب بیفتد چکار باید کرد؟


اعداد بعد از IP برای نفوذپذیری ذرات جامد و مایع به کار می روند. عدد اول برای ذرات جامد است و عدد دوم برای ذرات مایع. برای جامدات از اعداد 0 تا 6 و برای مایعات اعداد 0 تا 9 به کار می روند. قبلا عدد سومی هم در دنباله این دو عدد وجود داشت که مقاومت مکانیکی تجهیز را نشان می داد و عددی مابین 0 تا 9 داشت. ممکن است یک حرف انگلیسی هم بعد از این دو عدد نوشته شود که بیانگر انواع دیگر مقاومت و حفاظت دستگاه می باشد.

تست گوشی ضد آب ، البان

اعداد مربوط به ذرات جامد را برایتان شرح می دهیم. عدد صفر به معنای عدم داشتن هرگونه مقاومت و حفاظتی در برابر اجسام جامد هست. عدد یک برای اجسام با ابعاد 50 میلی متر، عدد دو تا ابعاد 12.5 میلیمتر، عدد سه تا ابعاد 2.5 میلیمتر، عدد چهار تا ابعاد 1میلیمتر، عدد 5 برای گرد و خاک معمولی و عدد 6 که بیشترین حفاظت هست، در برابر گرد و خاک ریز مقاومت هست و نفوذ ناپذیر.

در مورد عدد دوم و نفوذپذیری مایعات هم به همین ترتیب هست. درواقع برای بیان گوشی ضد آب این عدد نشانگر دقیق آن هست. عدد صفر یعنی هیچ حفاظتی در برابر آب ندارد. عدد یک یعنی وقتی گوشی درحالت افقی است می تواند در برابر چند قطره آب مقاومت کند (به مدت 10 دقیقه زیر بارانی با شدت 1میلیمتر در دقیقه)، عدد دو یعنی دستگاه و درزهای بهم رسنده تا 15درجه جابجا شده باشند (2.5دقیقه برای هر طرف و در مجموع 10 دقیقه زیر بارانی به شدت 3میلیمتر در دقیقه)، عدد سه یعنی در برابر اسپری آب نفوذناپذیر است (مدت زمان تست یک دقیقه بر واحد متر مربع به مدت حداقل 5 دقیقه با مقدار آب 10 لیتر بر دقیقه با فشار 50-150 کیلوپاسکال)، عدد چهار یعنی حجم های بیشتر آب از هر زاویه ای به دستگاه می تواند پاشیده شود (به مدت 10 دقیقه با فشار قبلی و بدون حفاظت)، عدد 5 یعنی در برابر فشارهای بالا از هر زاویه ای ایمن هست (مدت زمان تست یک دقیقه بر واحد سطح به مدت حداقل 15دقیقه با حجم 12.5 لیتر در دقیقه و با فشار 30کیلوپاسکال در فاصله 3متری)

تست گوشی ضد آب ، البان

عدد 6 به بعد مقاومت گوشی ضد آب خیلی قوی تر می شود. عدد 6 یعنی مقاومت در برابر فشار بیشتر (به مدت قبلی با حجم آب 100لیتر بر دقیقه و فشار 100کیلوپاسکال در فاصله 3متری)، عدد 6K یعنی مقاومت در برابر فشار خیلی بیشتر یعنی 1000کیلوپاسکال در فاصله 3متری.

تا اینجا بحث سر پاشیدن آب بود اما از عدد 7 به بعد کل تجهیز داخل آب فرو می رود. عدد 7 یعنی می توان دستگاه را تا مدت نیم ساعت در عمق بین 15 سانتیمتر تا یک متری نگه داشت. عدد 8 یعنی تا عمق 3متری و برای مدتهای طولانی تر. یک عدد 9K هم هست که برای آب های پرفشار داغ تا دمای 80درجه استفاده می شود.

امیدوارم هنگام خرید تجهیزات و به خصوص گوشی ضد آب به این اعداد دقت کنید و با توجه به آنها از گوشی خود توقع داشته باشید. اما باز هم سعی کنید سطح توقعات خود را پایین تر نگه دارید تا مشکلی برای گوشی تان پیش نیاید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید