روش های کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی

روش های کاهش مصرف باطری دیجی دکی
نوشته شده توسط مدیر سایت اِلبان

یکی از بزرگترین مشکلاتی که اغلب کاربران گوشی های اندرویدی با آن مواجه می شوند، مصرف زیاد باتری است. در این پست می خواهیم روش های کاهش مصرف باتری را به صورت ساده آموزش بدهیم تا یکی از مشکلات شما تا حدودی رفع شود، اما اگر باز هم مشکلتان پابرجا بود و باتری گوشی تان سریع خالی می شد نگران نباشید، برای آن هم در انتهای مطلب یک روش ساده آموزش داده ایم.

مطلب مرتبط: باتری گوشی موبایل و هر آنچه باید در رابطه با آن بدانید

10 روش موثر برای کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی

1- تعداد ویجت ها را پایین نگه دارید

افزایش طول عمر باطری موبایل

افزایش طول عمر باتری موبایل

ویجت ها میان برهای بسیار خوبی برای کنترل اپ هایی مثل موزیک پلیرها یا مشاهده اطلاعات در یک نظر، هستند. برای حفظ باتری، بهتر است که غیر ضروری هایشان را حذف کنید. برای حذف ویجت ها کافیست انگشتتان را رویشان نگه داشته و آن را به سمت سطل اشغال در بالای صفحه بکشید.

 2-حالت شب یا ( Dark Mode )

اگر از اپ های متنوعی استفاده کرده باشید حتما با قابلیتی به نام حالت شب یا ( Dark Mode ) آشنا هستید که با تبدیل  Theme روشن به تیره دستگاه شما را برای مطالعه در شب آماده می کند!

حال تحقیقات انجام شده از سوی گوگل نشان می دهد فعال کردن حالت شب باعث کاهش مصرف باتری در تلفن های اندرویدی شده و به همین منظور این شرکت توصیه کرده در صورتی که از برنامه های  گوگل استفاده می کنید آن را به آخرین نسخه آپدیت کرده چرا تا قادر به استفاده از قابلیتهایی با عنوان های Dark Modeیا Night Mode باشید.

گفتنی است در حقیقت هدف از طراحی تم تاریک و شبانه مخصوص استفاده کاربران در شب هنگام و مواقعی که نور محیط پیرامون آن کم است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا چشمان خود را از آسیب نور زیاد صفحه نمایش و رنگ سفید پس‌زمینه برنامه‌های مختلف مصون بدارند. در نهایت توصیه می شود که کاربران در صورتی که از تلفن های اندرویدی بخصوص آن تلفن هایی که مجهز به صفحه نمایش OLEDهستند حتما از این قابلیت در پیام رسان هایی همانند تلگرام و برنامه هایی که این ویژگی را دارند استفاده کنند.

نکته: در صورتی که اپلیکیشن هایی  دارید که این قابلیت را ندارند با مراجعه به گوگل پلی آخرین نسخه برنامه مذکور را دریافت کنید.

3- باتری خوار ها را بشناسید !!

روش هاس کاهش مصرف باتری

روش های کاهش مصرف باتری

یکی از روش های کاهش مصرف باتری به نوعی یافتن و غیرفعال کردن پر مصرف ها است! بعضی از اپ ها حتی پس از بسته شدن هم  در پس زمینه در حال اجرا هستند و از این رو بدون اینکه کاربران  آگاهی داشته باشند، به مقدار بالایی باطری شما را مصرف می کنند.

خوشبختانه، اندروید یک بخش Monitoring(پایش) داخلی برای وضعیت باتری قرار داده است که با مراجعه به Settings>>Battery به عینه بزرگترین خورنده های باتری را رویت خواهید کرد.

و متوجه می شوید که برای افزایش عمر باتری، از کدامیک کمتر استفاده کنید یا به کدام اپ اجازه ندهید تا در پس زمینه کار کند.

4- اکتیو کردن حالت صرفه جویی باتری

روش های کاهش مصرف باتری موبایل

روش های کاهش مصرف باتری موبایل

دقت داشته باشید تمامی گوشی های  اندرویدی مشمول این حالت نیستند، اما اگر گجت شما شامل این حالت بود با اکتیو کردن آن قادر خواهید بود تا مصرف باتری خود را تا حدودی کاهش دهید.

نکته 1 : در برخی موبایل های اندرویدی وقتی که درصد شارژ به حد معینی برسد، حالت صرفه جویی باتری به صورت اتوماتیک فعال خواهد شد.

نکته 2 : اگر از اندروید آبنبات چوبی (نسخه 5) استفاده می کنید، به لطف این وضعیت می توانید موبایل خود را 90 دقیقه بیشتر روشن نگه دارید. با مراجعه به Settings>Battery>Battery Saver به این گزینه دسترسی خواهید داشت.

5- NFC  ، Wifi و  Bluetooth   گوشی را خاموش کنید

کاهش مصرف باتری

کاهش مصرف باتری

بلوتوث ممکن است به طور پیش فرض روشن نباشد، اما NFC این طور نیست. دلیل اتمام سریع شارژ بسیاری از موبایل های اندرویدی جدید، همین روشن بودن NFC آنها است.

NFC ممکن است روش فوق العاده ای برای اتصال موبایل اندرویدی به وسائلی مثل اسپیکرهای بلوتوث و یا دوربین های دیجیتال محسوب شود، با این حال مثل بلوتوث، باید تنها زمانی که به آن احتیاج دارید فعالش کنید.

برخی از موبایل های اندرویدی، آیکون مخصوصی برای NFC در نوار اعلان ها دارند. اگر موبایل شما این آیکون را نداشته باشد، با مراجعه به Settings>Wireless & Networks>NFC قادرید آن را روشن و خاموش کنید.

 6- سعی کنید از تصاویر پس زمینه تیره استفاده کنید

به طور کلی دو نوع صفحه نمایش در گوشی های هوشمند  وجود دارد: LCD و AMOLED.

ال سی دی ؛ از یک سیستم نورافشانی در پس زمینه استفاده میکند که هر پیکسل روی صفحه نمایش را نورانی می کند.

در حالی که در صفحات AMOLED، هر پیکسل به تنهایی مولد نور است و انرژی مصرف می کند.

پیکسلی که سیاه باقی بماند، روشن نشده و انرژی هم مصرف نمی کند. در نتیجه اگر موبایل اندرویدی شما (مثل اغلب موبایل های سامسونگ) دارای صفحه AMOLED است، با تعیین یک تصویر پس زمینه تیره تر یا کاملا سیاه می توانید مصرف باتری را بهینه سازی کنید.

7- GPS و مکان یابی را غیر فعال کنید

digidoki5

بسیاری از اپ ها همانند Google maps، سوارم و یلپ از موقعیت جغرافیایی تان برای تدارک داده های همزمان جغرافیایی استفاده می کنند، با این حال شما همیشه از این اپ ها استفاده نمی کنید یا مصرف تان ناچیز است.

بنابراین خاموش کردن جی پی اس یا همان موقعیت مکانی (Location) وقتی که به آن احتیاج ندارید کار عاقلانه ای خواهد بود. برخی موبایل ها در نوار اعلان دارای آیکون اختصاصی GPS هستند. در غیر این صورت، با مراجعه به Settings>Location می توانید آن را فعال یا غیرفعال نمایید.

 8- جلوگیری از ویبره و صداهای اضافی در موبایل

digidoki6

بازخوردهای لمسی یا Haptic feedback  فوق العاده هستند. با این حال هر کدام از این ویبره ها موتور لرزش را به راه می اندازند، از این رو تماس بیشتر به معنای مصرف بیشتر باتری خواهد بود.

برای غیر فعال کردن این خورنده باتری می توانید به Settings>Sound & notification> Other sounds مراجعه کنید.

از این قسمت قادرخواهید بود تا گزینه هایی مثل “لرزش با اشاره”، “صدای شماره گیر”، “صدای قفل صفحه” و “صداهای تاچ” را برای دوام بیشتر باتری غیر فعال نمایید.

9- کاهش روشنایی ؛ فعال نمودن حالت Sleep

روش های کاهش مصرف باطری

روش های کاهش مصرف باتری

نهمین روش از روش های کاهش مصرف باتری و یا شاید متداول ترین راه برای حفظ باتری از اسیب دیدگی در هر وسیله دارای LCD است . نگه داشتن روشنایی صفحه در حد 50% یا پایین تر از آن موجب می شود تا گوشی موبایل شما زمان بیشتری روشن بماند.

حالا نوار اعلان ها را پایین بکشید یا با مراجعه به Settings>>Display>>BrightnessLevel می توانید این کار را به راحتی انجام دهید و توصیه می شود که در کنار آن روشنایی خودکار دستگاه را نیز اکتیو کنید.

مورد دیگر در بخش تنظیمات LCD برای کمک به حفظ حیاط باتری تنظیم زمان خواب گوشی است (مدت زمانی که اسکرین تا غیرفعال شدن روشن می ماند). این زمان معمولا برای بیشتر موبایل ها 30 ثانیه است که توصیه البان درمواقعی که می خواهید مدت زمان بیشتری باتری تان عمر کند 15 ثانیه یا کمتر است.

10- انیمیشن ها را غیر فعال نمایید

روش های کاهش مصرف باطری گوشی

روش های کاهش مصرف باتری گوشی

آیا می دانستید که انیمیشن های تعویض صفحه از عوامل مهم مصرف انرژی باتری گوشی شمایند؟ برای غیر فعال نمودن آنها  با مراجعه به Settings>About phone، به انتهای صفحه بروید و هفت بار با انگشت روی گزینه Build number اشاره کنید. خواهید دید که گزینه ای به نام Developer Options (که قبلا در صفحه نبود) به این بخش اضافه می شود. با ورود به آن، به پایین صفحه بروید تا
Window animation scale، Transition animation scale و Animation duration scale را مشاهده کنید.

حالا همه شان را غیر فعال کنید و ملاحضه کنید که باتری موبایلتان چقدر بیشتر از گذشته دوام خواهد آورد. ممکن است برای اعمال این تغییرات نیاز به ری استارت کردن موبایل داشته باشید.

 راه حل نهایی:

اگر هیچ کدام از روش های کاهش مصرف باتری ذکر شده برایتان جوابگو نبود، دو حالت محتمل هست، یا نرم افزاری همچنان در پس زمینه بدون اجازه شما دارد باتری مصرف می کند یا آنکه باتری شما نیاز به تعویض دارد و نمی تواند مانند سابق شارژ نگه دارد.

یک راه حل مناسب برای بدون شارژ نماندن می تواند استفاده از یک شارژر همراه یا پاور بانک برای مواردی که پریز برق در دسترستان نیست باشد. اما اگر حس می کنید باتری گوشی شما باد کرده و به سایر بخش های گوشی فشار موارد می کند باید به فکر تعویض آن باشید. برای این کار هم اصلا نگران نباشید، کافی است برای تعویض باتری وارد سایت ما به نشانی www.elbaan.com شوید و یک درخواست ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند، شاید راه حلی به شما بگویند که نیازی به تعویض باتری نداشته باشید و در غیر اینصورت برای تعویض باتری گوشی شما اقدام خواهند کرد.

شما چه روش های دیگری برای مدیریت مصرف باتری می شناسید؟ توصیه می کنیم که آنها را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید