کوک کردن ساز با استفاده از موبایل

کوک کردن ساز با موبایل | سامانه تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

کوک کردن ساز یکی از مشکلاتی است که بعضا نوازندگان با آن مواجه می شوند. البته که اگر سطح شنوایی و مهارتشان به جایی برسد که نوت ها را به خوبی بشناسند دیگر نیازی به خواندن این پست ندارند. در ادامه البان چند اپلیکیشن کوک کردن ساز به شما معرفی خواهد کرد.

د رابتدا این نکته را بگوییم که این اپها خارجی هستند و در کنار پرده های اصلی از نیم پرده های دیز و بمل نیز پشتیبانی می کنند اما ربع پرده های ایرانی (سوری و کرون) را پشتیبانی نمی کنند و اگر ساز شما به چنین نت هایی نیاز داشت، باید کمی حوصله خرج دهید.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

پارامترهای مهم در اپ های کوک کردن ساز چه هستند؟

اگر در بازارهای ارائه دهنده اپ یک جستجوی کوچک روی اپهای کوک کردن ساز کنید متوجه تعداد بسیار زیاد این اپ ها می شوید. در این بخش می خواهیم چند پارامتر مهم را برای انتخاب یک اپ بیان کنیم.

  • ظاهر و کاربری ساده: کوک کردن ساز نباید بیشتر از یک دقیقه برای هر سیم و نت طول بکشد. پیچیدگی ظاهری و کاربری یک اپ می توانند کلافه کننده و گمراه کننده باشد و این کار را به درازا و خستگی بکشاند.
  • امکان بازپخش انواع گام ها: بعد از آنکه ساز خود را کوک کردین، باید اپ این قابلیت را داشته باشد که دراکتاوهای مختلف بتواند یک گام را پخش کند تا شما هم بشنوید و هم با آن بنوازید
  • دقت بالا: در برخی از سازها خیلی مهم است که نت حتما بر روی فرکانس اصلی خودش تنظیم شده باشد (این مورد برای سازی مانند گیتار مهم نیست)

این ها که ذکر شد ویژگی های عمومی مورد نیاز برای یک اپلیکیشن مناسب برای کوک کردن ساز هستند و البته باید موارد کلی نصب اپلیکیشن را هم در نظر داشته باشید

معرفی چند اپ مناسب برای ساز

در این بخش می خواهم تعدادی اپ مناسب جهت کوک کردن ساز به شما معرفی کنیم. قطعا تعداد بیشتری اپ در بازار وجود دارد که اگر ویژگی جالبی دارند و ما معرفی شان نکردیم، از اینکه شما اینکار را به صورت کامنت در پایین این پست انجام دهید بسیار سپاسگزار خواهیم بود.

اپ GuitarTuna بهترین اپ برای کوک کردن گیتار

یک اپ رایگان، ساده و در عین حال حرفه ای برای کوک کردن ساز هایی نظیر گیتار. این اپ هم برای افراد مبتدی مناسب است و هم برای افراد حرفه ای. استفاده آن ساده است و در عین حال برای کسی که بخواهد می تواند کارهای متفاوتی نیز انجام دهد.

کوک کردن ساز با موبایل | سامانه تعمیرات موبایل البان

می توانید قطعه ای را بنوازید و در آن ذخیره کرده و کنترل کنید که نت ها را درست در آورده باشید. تعدادی بازی موزیکال دارد که به شما کمک می کند تا با نت ها بیشتر آشنا شوید. خودش می تواند به صورت خودکار نوع ساز شما را تشخیص دهد.

موضوع مهم اینکه هم نسخه اندروید دارد و هم iOS و تنها دسترسی مورد نیازش، دسترسی به میکروفن است!

لینک دانلود اپ GuitarTuna برای اندروید

لینک دانلود اپ GuitarTuna برای آیفون

اپ Boss Tuner برای کوک کردن ساز های دیگر

این اپ کاملا مشابه به نمونه فیزیکی و واقعی تیونر Boss طراحی شده و کار با آن نیز راحت است. با انتخاب میزان ها می توانید انواع ساز را با آن کوک کنید.

کوک کردن ساز با موبایل | سامانه تعمیرات موبایل البان

دقت بالایی دارد و به صورت رایگان عرضه می شود.

لینک دانلود اپ Boss Tuner برای اندروید

لینک دانلود اپ Boss Tuner برای آیفون

اپ iStrobosoft یک کوک کننده بسیار دقیق

نوعی از تیونر یا کوک کننده ها هستند که از نوع دیجیتالی و معمولی بسیار دقیق تر هستند. دقتشان ده برابر بیشتر است. حالت فیزیکی آنها چند هزار دلار قیمت دارد اما این اپ با قیمت 10 دلاری عرضه می شود!

کوک کردن ساز با موبایل | سامانه تعمیرات موبایل البان

انواع کارها را می توانید با این اپ انجام دهید و تنها اگر چندین ساز دارید و خیلی کوک بودن آنها مهم است سراغ آن بروید.

لینک دانلود اپ iStobosoft برای اندروید

لینک دانلود اپ iStobosoft برای آیفون

کلام آخر

در این مقاله البان برای شما سه اپ کوک کردن ساز را معرفی کرد. همانطور که در ابتدا نیز گفتیم انواع اپلیکیشن های دیگری نیز وجود دارند. چنانچه شما با اپ دیگری کار می کنید که خوب است، ممنون م یشویم تجربه خود را با ما دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

کافی است در پایین همین پست برایمان بنویسید.

4 دیدگاه

  • سلام
    ممنون از مطلب فوق العاده خوبتون. آیا از این نرم افزار می تونم برای کوک کردن سه تار هم استفاده کنم ؟

    • سلام
      بله، هفت نوت موسیقی همیشه دو ر می فا سل لا سی هستند. تنها تفاوت موسیقی ایرانی با کلاسیک در این است که در موسیقی ایرانی ربع پرده هم داریم که به کرون و سوری معروف هستند و در کلاسیک فقط نیم پرده دیز و بمل داریم. از این لحاظ با توجه به اینکه نرم افزارها عمدتا خارجی هستند و برای موسیقی کلاسیک، شاید در کوک کردن برای نوت هایی که کرون و سوری دارند کمی مشکل پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید