ستاره 800 مربع چیست؟ پیامک ارزش افزوده به چه معنایی است؟

ستاره 800 مربع ، البان
نوشته شده توسط البان

مدتی است وزیر محترم مخابرات، آقای آذری جهرمی، نسبت به شرکت‌ ها و پیامک های ارزش افزوده اعتراض داشته و بیان می کنند که در این میان حق الناس زیادی از مردم ضایع شده است. کد ستاره 800 مربع کدی است است که پیش از این نیز وجود داشته اما پیگیری های وزیر باعث شد تا امکانی جدیدتر به آن اضافه شود که به نفع مردم و کاربران موبایلی باشد. البان بیشتر برایتان توضیح می دهد.

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی

پیامک ارزش افزوده چیست؟

آیا تا به حال پیامکی دریافت کرده اید که متنی برایتان بفرستد و از شما بخواهد که برای دریافت این گونه متن ها به صورت روزانه عدد مثلا 1 را در پاسخ به آن پیامک ارسال کنید؟ پیامک هایی مانند انواع اخبار، نتایج فوتبال، فال روزانه، آیات روزانه و … به این گونه پیامک ها پیامک ارزش افزوده می گویند.

مطلب مرتبط: پیامک مبتنی بر محتوا همان پیامک ارزش افزوده

به نظر می رسد چنین سرویس هایی جالب باشند، پس مشکل کار کجاست؟ دو مشکل در این نوع پیامک ها وجود دارد:

اولا اینکه بعضا به مخاطب گفته نمی شود، اما به ازای هر عدد پیامک مبلغی از کاربر گرفته می شود. عددی بین 100 تا 500 تومان و حتی بیشتر. شاید به نظر برسد که این عدد خیلی عدد خاصی نیست که بخواهیم نگرانش باشیم. با فرض میانگین 500 تومان در روز، ضربدر 30 روز ماه، می شود نفری 15هزار تومان در ماه برای یک سرویس. تعداد سیم کارت های موجود در ایران حدودا 100 میلیون عدد هست، به فرض که فقط 10 درصد فقط از یک سرویس استفاده کنند، می شود 10میلیون شماره و این یعنی ماهانه 150 میلیارد تومان!

ستاره 800 مربع ، البان

نکته بدتر بعدی این است که گاها نه شروع این پیامک ها با هوشیاری کاربر است و نه می تواند آن را قطع کند و برای قطع کردنش کلی دردسر باید بکشد. این موضوع در مورد مسابقات پیامکی بسیار شایع بود. که البته این روزها خیلی کمتر شده.

ستاره 800 مربع چکار می کند؟

کد ستاره 800 مربع پیش از این نیز وجود داشت. این کد در کانال تلگرامی البان نیز معرفی شده بود. این کد به منظور مدیریت این گونه پیامک های ارزش افزوده به وجود آمد. در ابتدا با استفاده از کد ستاره 800 مربع می توانستید ببینید که چه سرویس هایی برایتان فعال هست و از طریق همین کد می توانستید آنها را غیرفعال هم بکنید.

ستاره 800 مربع ، البان

قبل از ایجاد این کد، فرد مجبور بود، اولا بداند که کدام پیامک از نوع ارزش افزوده هست و ثانیا روش قطع آن را هم بداند، چراکه هر کدام شیوه مخصوص به خود را داشتند.

اما حالا با پیگیری های وزیر جوان مخابرات، گزینه ای به این منو اضافه شده است. گزینه ای که با وارد کردن عدد 6 قابل دسترسی است. این گزینه به شما می گوید که تا به الآن این پیامک های ارزش افزوده چقدر برای شما هزینه بردار بوده اند.

چگونه می توانیم از این سرویس ها و مبالغش شکایت کنیم؟

وزیر در توئیتی پس از اعلام کد ستاره 800 ستاره 6 مربع به عنوان روشی برای یافتن مقدار پول دریافتی چند ساله بابت پیامک های ارزش افزوده، این را نیز گفته که در صورتی که فردی از این موضوع و مبلغ شکایت داشت، می تواند به شماره 8007، هشت هزار و 7، شکایت خودش را به صورت رایگان ارسال کند.

ستاره 800 مربع ، البان

در مورد نتیجه این شکایت چیزی گفته نشده، اما انتظار می رود که این شکایات تجمیع شده و بعد از رسیدن به عددی خاص، احتمالا اقدامات بعدی صورت گیرد و کاربران به مبالغ از دست رفته شان برسند.

البان سعی خواهد کرد، در آینده نتایج این شکایات را برایتان شرح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید