شارژ سریع برای گوشی موبایل خوب است یا خیر؟

شارژ سریع | تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

شارژ سریع یا همان فست شارژ یکی از روشهای شارژ باتری گوشی است اما مشروط به اینکه گوشی موبایل شما از این امکان پشتیبانی کند و در گام بعدی، شارژری داشته باشید که خروجی مورد نیاز برای شارژ سریع را هم به گوشی شما بدهد. همانطور که از نامش پیداست با این راهکار گوشی شما سریعتر شارژ خواهد شد، اما آیا این سرعت در شارژ شدن عواقب نامناسبی هم می تواند برای گوشی شما داشته باشد؟

در ادامه در این رابطه و اینکه شارژ سریع برای باتری گوشی موبایل مفید یا مضر است مطالبی را خواهیم گفت. اما انتخاب نهایی به عهده خود شماست، سرعت شارژ بیشتر یا طول عمر بیشتر باتری؟

شارژ سریع به چه معنایی است؟

سریع تر شارژ شدن باتری گوشی یعنی اینکه در زمان مشابه، درصد باتری گوشی شما بیشتر از حالت عادی بالا برود. شارژ سریع از لحاظ الکترونیکی یعنی جریان و ولتاژ و در مجموع وات بیشتر. وقتی می گویند شارژ سریع 20 واتی یا 15 واتی، یعنی جریان خروجی آداپتور گوشی به جای 2 آمپر به ترتیب 4 و 3 آمپر است.

گاهی هم به جای جریان بیشتر از ولتاژ بیشتر استفاده می شود. اما عمدتا در فست شارژ بحث سر جریان و آمپر بالاتر است.

بنابراین در مدتی کوتاه گوشی شما سریع تر از قبل شارژ خواهد شد. حال در ادامه در رابطه با نحوه کار فست شارژ و همچنین ضرر احتمالی آن برای گوشی خواهیم گفت.

شارژ سریع | تعمیرات موبایل البان

مراحل مختلف شارژ سریع باتری های لیتیوم یونی گوشی

شارژ سریع ذاتا برای باتری گوشی شما خطرناک نیست. شارژ سریع به این معنا نیست که باتری گوشی شما بیشتر از حد شارژ شود و از این حیث بخواهید نگران سلامت گوشی و باتری آن باشید. این به این معنی است که شما می‌توانید با خیال راحت از شارژری استفاده کنید که حداکثر وات خروجی آن بیشتر از حداکثر توان شارژ تلفن همراه‌­تان است.

باتری گوشی هوشمند فقط می‌تواند برای مدت زمان محدودی از شارژ سریع استفاده کند. این به این خاطر است که باتری‌های لیتیوم یونی در سه فاز شارژ می‌شوند: یک حالت “شارژ قطره‌ای” آهسته، یک حالت “جریان ثابت” که در آن ولتاژ با گذشت زمان افزایش می‌یابد، و یک حالت “ولتاژ ثابت نهایی” که در آن جریان به آرامی کاهش می‌یابد تا از شارژ بیش از حد و آسیب به سلول باتری جلوگیری شود.

درحال حاضر شارژ سریع فقط در حالت دوم (جریان ثابت) کار می‌­کند و به همین دلیل است که بسیاری از سازندگان گوشی­‌های هوشمند تبلیغات شارژ سریع محصولات‌شان را بصورت بازه‌­ای اعلام می‌کنند برای مثال، “شارژ تا 50 درصد در 30 دقیقه” یا موارد مشابه. هنگامی که فاز “ولتاژ ثابت نهایی” شروع می‌شود، شارژ با سرعت استاندارد از سر گرفته می­‌شود.

بنابراین اگر زمانی لازم به تست فست شارژ بودن گوشی بود، باید که در بازه های مختلف آن را تست کنید. درصورتی که شارژ گوشی شما زیاد باشد، احتمالا به حالت فست شارژ نرود.

آیا فست شارژ برای گوشی مناسب است؟

تا به اینجا متوجه شدیم که شارژ سریع به معنای جریان بیشتر است و اینکه گوشی در بازه خاصی از شارژ شدن با جریان بیشتر سریع تر از حالت معمولی شارژ خواهد شد. حال در ادامه در مورد چند عامل مختلف که به صورت کلی در مورد باتری های لیتیوم یونی مطرح است.

حرارت و شارژ سریع چه تاثیری روی باتری گوشی می گذارند؟

در باتری های لیتیوم یونی یکی از مهم ترین عوامل کاهش عمر، داغ شدن بیش از حد باتری است. این داغ شدن حتی می تواند به قیمت آتش گرفتن باتری تمام شود.

همانطور که گفته شد، در فست شارژ جریان بیشتری به گوشی وارد می شود. هرچه جریان بیشتر شود، در نتیجه گرمای ایجاد شده هم بیشتر می شود.

هر چه انرژی سریعتر در سلول لیتیوم یون ذخیره شود، گرمای بیشتری تولید می­‌شود. این به این معناست که شارژ سریع گرمای بیشتری نسبت به شارژ آهسته و استاندارد تولید می­‌کند. این موضوع می­‌تواند یک مشکل باشد، زیرا گرمای بیش از حد باعث آسیب دیدن باتری­‌های لیتیوم یونی می­‌شود. شارژ سریع ممکن است طول عمر باتری را در مقایسه با استفاده از شارژر استاندارد کاهش دهد.

شارژ سریع | تعمیرات موبایل البان

بیشتر تحقیقاتی که به گرمای تولید شده توسط سلول‌های لیتیوم یونی با شارژ سریع می‌پردازند، روی باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی متمرکز شده‌اند که بسیار بزرگ‌تر از باتری‌های موجود در گوشی‌های هوشمند هستند. نتایج این مطالعات نشان می­‌دهد که بعضی از روش‌­های شارژ سریع باتری را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به شارژ استاندارد تخریب می­‌کنند.

از آنجایی که دماهای بالا دشمن هر باتری لیتیوم یونی است، استفاده از تلفن در محیط‌­های بسیار گرم یا سرد یا قرار دادن دستگاه زیر نور مستقیم خورشید نیز می­‌تواند به باتری آسیب برساند.

برای اینکه حداکثر استفاده را از باتری خود ببرید، شارژ سریع را برای مواقعی که نیاز دارید گوشی هوشمند خود را با عجله شارژ کنید، نگه دارید. در مواقع دیگری که وقت دارید، از شارژر استاندارد استفاده کنید.

بنابراین از منظر حرارت فست شارژ امتیاز منفی می گیرد و یکی از عوامل کاهش عمر باتری تلقی می شود.

استرس ولتاژ طولانی و کاهش عمر باتری

یکی دیگر از عوامل کاهش عمر باتری، طولانی شدن مدت زمان شارژ است. هم از آن جهت که می تواند باعث داغ شدن گوشی شود و هم از آن جهت که باتری تحت استرس ولتاژی قرار می گیرد.

شارژ سریع از این حیث که طول مدت شارژ را کوتاه می کند و استرس ولتاژی کمتری به آن وارد می کند، در نتیجه می تواند برای افزایش عمر مفید باشد. اما این موضوع در مقابل حرارت از اهمیت کمتری برخوردار است

آیا شارژ سریع برای باتری گوشی خوب است؟

همانطور که گفته شد، سریع تر شارژ شدن گوشی می تواند خوب باشد و با توجه به اینکه در دنیای امروز سرعت عامل مهمی محسوب می شود، از این لحاظ خوب است.

اما از آن جهت که با فست شارژ جریان بالایی به گوشی وارد می شود و در نتیجه باعث افزایش دمای آن می شود، این موضوع سبب کاهش عمر باتری گوشی می شود. در اکثر کشورها که گوشی را با پلن از خود اپراتور خریداری می کنند، شاید این موضوع خیلی برایشان اهمیت نداشته باشد.

شارژ سریع | تعمیرات موبایل البان

اما در ایران افراد تمایل دارند حداقل 4 تا 5 سال از گوشی خود به خوبی استفاده کنند. در این صورت فست شارژ اصلا گزینه مناسبی برای این افراد نیست. توصیه ما این است که از شارژرهای استاندارد و معمول قدیمی استفاده کنند و دنبال سریع شارژ شدن گوشی خود نباشند.

آیا می توان باتری گوشی را تعویض کرد؟

اگرچه در اکثر گوشی های امروزی خود کاربران نمی توانند باتری گوشی را تعویض کنند، اما این بدان معنا نیست که باتری را نتوان تعویض کرد. باتری ها قابلیت تعویض دارند اما چند موضوع بسیار مهم وجود دارد.

کیفیت باتری تعویضی

اینکه بتوان یک باتری با کیفیت برای گوشی پیدا کرد خیلی موضوع مهمی است. اینکه به امید تعویض باتری، هر بلایی سر آن بیاوریم، اصلا کار صحیحی نیست. در برخی از برندها و مدل ها مانند سامسونگ و آیفون باتری های با کیفیتی وجود دارند اما ممکن است فرد تعمیرکار برای شما از کیفیت نامطلوب آنها استفاده کنند.

ضمانت مهم ترین موضوع در بحث تشخیص کیفیت باتری است و بسته به مدت ضمانت می توان به کیفیت باتری پی برد.

ریسک های موجود در تعویض باتری

همه گوشی ها به سادگی آیفون باز نمی شوند و برخی از گوشی ها با دردسرهای زیادی باز می شوند. گاهی این دردسرها به معنای شکستن در پشت یا حتی صفحه نمایش است. که در این صورت باید این ریسک ها را هم در نظر داشت که می تواند یک تعویض ساده باتری به قیمت خراب شدن بخش های گران و مهم تری از گوشی شود.

پیشگیری بهتر از درمان 

همیشه همه ما گفته ایم و می دانیم که قطعا پیشگیری از درمان بهتر است. یعنی اینکه بتوانید از باتری گوشی خود بیشترین مدت زمان استفاده کنید بهتر است کاری نکنید که عمرشان کمتر شود.

البته که باتری یک قطعه مصرفی در گوشی محسوب می شود و بهرحال خراب شده و عمر آن تمام خواهد شد و مجبور خواهید شد تا باتری را در یک زمانی تعویض کنید. اما هرچه این زمان دورتر باشد و فواصل بین تعویض ها بیشتر باشد قطعا بهتر خواهد بود.

اگر باتری گوشی خراب شد چکار کنیم؟

اما همانطور که گفتیم بهر حال باتری گوشی خراب خواهد شد. از طرفی شاید شما دوست داشته باشید که از امکانات گوشی خود به نحو احسن استفاده کنید و نمی خواهید در این امر کوتاه بیایید. این حق شماست.

اما اگر باتری آسیب دید چه باید کرد؟

کافی است یک درخواست رایگان در سامانه تعمیرات البان به نشانی www.elbaan.com ثبت کنید. کارشناسان البان با شما تماس گرفته و به صورت کامل راهنماییتان خواهند کرد. تلاش ما همیشه این است که تا جای ممکن است باتری اصلی و اولیه گوشی استفاده کنید اما اگر با توجه به سوالاتی که از شما پرسیده می شود به نتیجه تعویض برسید، البان این کار را در کوتاه ترین زمان برایتان انجام خواهد داد.

در صورتیکه در این زمینه یا زمینه های مشابه سوال داشتین، کافی است در پایین همین پست به صورت کامنت سوال بپرسید و یا در پیج اینستاگرامی البان و از طریق دایرکت سوال خود را بپرسید. کارشناسان البان سعی خواهند کرد در همان اینستاگرام سوالات شما را جواب داده و کامل راهنماییتان کنند.

پیج البان در اینستاگرام: elbaancom@

دیدگاهتان را بنویسید