هواوی بخرم ؟ تحریم های امریکا چه تاثیری روی محصولات هواوی خواهد گذاشت؟

هواوی بخرم ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

پس از کشمکش های فراوان امریکا و هواوی و تحریم هایی که امریکا برایش وضع کرد که دسترسی هواوی به اندروید و شرکت های تولید کننده قطعات موبایلی را محدود می کند، یک سوال مهم که پیش می آید این است که: آیا هواوی بخرم ؟ سوالی کوتاه که جوابش بلند خواهد بود.

تحریم امریکا علیه هواوی

امریکا چند سالی هست که ادعا می کند تجهیزات هواوی جاسوسی می کنند و نباید از آنها استفاده کرد. این ادعا فقط در حد حرف نبود و سیاست های بسیاری علیه آن وضع شد. تا بالاخره در آخرین اقدام ترامپ، هواوی مورد هدف تحریم های امریکا قرار گرفت.

هواوی بخرم ، اِلـبان

این تحریم شامل تمام محصولات امریکایی برای شرکت هواوی است. اندروید و اپ استور اندروید (گوگل استور یا گوگل پلی) که محصولات شرکت گوگل هستند، امریکایی بوده و این تحریم به این معنا هست که گوشی های جدید هواوی دیگر نخواهند توانست از این سیستم عامل استفاده کنند و گوشی های قدیمی نیز دیگر منتظر دریافت به روز رسانی نباشند و گوشی های هواوی نمی توانند از گوگل استور برای دانلود اپ استفاده کنند.

هواوی بخرم ، اِلـبان

بعد از گوگل شرکت هایی نظیر کوالکام و اینتل که تولید کنندگان اصلی آی سی های مدرهای موبایل هستند به این تحریم پیوستند و اعلام کردند که دیگر به هواوی محصولی نخواهند داد!

مطلب مرتبط: تعمیرات موبایل هواوی در محل 

ضمنا امریکا در پی این تحریم خواسته تا تمام زیرساخت های کشورش از محصولات هواوی پاک شوند و دستگاه های داخلی یا از سایر کشورها استفاده شوند، بازاری که برای 5 سال آینده حدود 56میلیارد دلار تخمین زده شده است!

واکنش هواوی

شرکت هواوی همواره گفته که به هیچ عنوان با استفاده از ادوات مخابراتی اش جاسوسی نمی کند و زیر بار این اتهام امریکا نرفته. پس از اعمال تحریم ها، شرکت هواوی خم به ابرو نیاورده و گفته که هیچ نگرانی بابت این موضوع ندارد.

هواوی بخرم ، اِلـبان

هواوی ذکر کرده که پیش از این فکر چنین روزهایی را کرده و سیستم عاملی همچون اندروید طراحی کرده که احتمالا به زودی ارائه خواهد کرد. در رابطه با ساخت و استفاده از انواع آی سی ها هم گفته که خیلی بهتر از شرکت های فعلی تولیدات خود را رونمایی خواهد کرد.

بنابراین می توان گفت که پاسخ هواوی به سوال آیا هواوی بخرم مثبت هست. مخصوصا اینکه در سال های اخیر فروش گوشی های هواوی سهم زیادی از بازار را از آن خود کرده و در سه رتبه نخست دیده می شود. در رتبه بندی موبایل ها هم در 10 گوشی برتر حداقل دو گوشی هواوی وجود دارند ضمن آنکه دوربین پرچمدارانش در سایت DXOMARK رتبه نخست را دارا هستند.

تاریخچه تحریم های امریکا علیه شرکت های چینی

پیش از این نیز امریکا نظیر چنین کاری را روی شرکت ZTE و آن هم به بهانه دور زدن تحریم های ضد ایرانی و فروش محصولات به ایران، انجام داده است. که پس از گذشت چند سال و اخذ جریمه های سنگین، با درخواست چین و دادن امتیازاتی این شرکت از تحریم خارج شد.

هواوی بخرم ، اِلـبان

مطلب مرتبط: سیستم عامل هواوی برای مقابله با جنگ تحریمی امریکا

حال با توجه به تمدید 90 روزه امریکا در رابطه با تحریم علیه هواوی، پیش بینی می شود که باز هم شم اقتصادی امریکا و به خصوص ترامپ خواهان تحت فشار قرار دادن هواوی و به خصوص کشور چین و گرفتن امتیازاتی دیگر از این کشور و شرکت هست.

آیا گوشی هواوی بخرم

در انتها در پاسخ به سوال آیا هواوی بخرم باید بگوییم که فعلا برای گوشی های موجود مشکلی نخواهد بود. احتمالا مدتی به روز رسانی دریافت نکنید و نتوانید از گوگل استور برای دانلود و به روز رسانی اپ ها استفاده کنید و باید از مبادی دیگری استفاده کرد.

هواوی بخرم ، اِلـبان

اما قطعا باتوجه به بازاری که گوشی های هواوی از آن خود کرده اند، شرکت هواوی بیکار نخواهد نشست و همانطور هم که اعلام کرده، محصولات خودش را عرضه خواهد کرد. فقط معلوم نیست که زمان آن کی باشد و البته با این نود روز مهلت امریکا، احتمالا جای نگرانی نباشد!

مطلب مرتبط: تعمیرات گوشی هواوی در مرکز تعمیرات موبایل البان

آخرین اخبار

مسئول گوگل در توئیتی اعلام کرده که تمام گوشی های هواوی مربوط به قبل از تصویب این قانون همچون گذشته از تمامی سرویس های گوگل امکان استفاده خواهند داشت و این قانون تنها شامل گوشی هایی می شود که بعد از این تاریخ تولید شوند (یعنی حتی اگر گوشی در مغازه هم باشد اما تولیدش برای قبل از تاریخ تحریم باشد، شامل لطف گوگل باقی خواهد ماند!) البته در این توئیت ها صحبتی از آپدیت سیستم عامل اندرویدی نشده و تنها مسائل امنیتی مطرح شده است.

1398/4/10 – کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که تحریم های علیه هواوی تا حدودی برداشته می شوند و بدین ترتیب شرکت های قطعه ساز امریکایی می توانند هر قطعه ای به هواوی بفروشند مگر آنکه آن قطعه در ساخت وسایل جاسوسی هواوی (به ادعای امریکا) نقش مستقیم داشته باشند. برای این بیانیه تاریخ پایانی اعلام نشده و به نظر می رسد با این خبر بخش موبایلی هواوی مجدد روحی تازه بگیرد. در این میان شرکت سامسونگ که به دلیل تحریم های ضد هواوی چند بخش کاری خود را تعطیل کرده بود تا با آرامش بیشتر و در فضایی بدون رقیب جدی کار کند، بیشترین ضرر را احتمالا متحمل خواهد شد!

1399/2/25 – تحریم های امریکا علیه هواوی قوت گرفتند و حالا دیگر هواوی نمی تواند در محصولات خودش از فناوری های امریکایی استفاده کند. برای انجام چنین کاری نیز باید برای تک تک موارد لایسنس مورد نیازش را اخذ کند که در حال حاضر چنین مجوزی به او از طرف امریکا داده نمی شود. این به معنای این است که نه تنها دیگر نمی تواند به گوگل استور و اندروید دسترسی بدهد، بلکه در ساخت چیپ های مربوط به لپ تاپ ها و گوشی های موبایل هم دچار مشکل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید