VDSL چیست و چه تفاوتی با ADSL دارد؟

VDSL وی دی اس ال ، البان
نوشته شده توسط البان

با اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای آذری جهرمی، مبنی بر ارائه اینترنت خانگی VDSL با سرعت های تا چهار برابر بیشتر، البان تصمیم گرفت تا در این رابطه برایتان توضیح دهد تا بدانید که چه امکان و فناوری جدیدی ارائه خواهد شد، تفاوت آن با سیستم فعلی چیست و برای بهره مند شدن از آن چه باید کرد.

مطلب مرتبط: اینترنت گوشی موبایل و تکات مهم استفاده از آن

در زندگی با موبایل اینترنت مسئله مهمی است. حال اینکه با کدام فناوری به اینترنت وصل هستید و استفاده می کنید نیز موضوع مهمی است که سعی داریم تا برایتان توضیحاتی در این رابطه بدهیم.

فناوری VDSL چیست؟

واژه VDSL در واقع مخفف عبارتهای Very high speed digital subscriber line به معنای خط اشتراک دیجیتالی با سرعت بسیار بالا است. در حال حاضر بسیاری از خانه ها از فناوری ADSL بهره می برند که مخفف عبارات Asymmetric Digital Subscriber Line و به معنای خط مشترک دیجیتالی نامتقارن است.

VDSL وی دی اس ال ، البان

هر دو تکنولوژی بر بستر کابل مسی هستند، اما در VDSL فیبر نوری هم دخیل است که سبب می شود بتوان سرعت اینترنت بالاتری به دست آورد. در وی دی اس ال، تا مرکز مخابراتی فیبرنوری بوده و از آن به بعد کابل مسی است که به اصطلاح به آن FTTC یا Fiber To The Center می گویند.

وی دی اس ال تا 40 مگابیت بر ثانیه (برحسب فاصله از مرکز مخابراتی و خطوط انتقال) را پشتیبانی می کند و این درحالی است که برای ای دی اس ال این عدد برابر 20 مگابیت بر ثانیه است.

مطلب مرتبط: اینترنت نسل 5G چیست؟

در وی دی اس ال از ترکیب فیبر و مس و در فواصل کوتاه سرعت بسیار بالایی ارائه می دهد.

تفاوت VDSL و ADSL در چیست؟

تفاوت اصلی این دو فناوری در فرکانس کاری و نوع مدولاسیون آنها است که سبب می شود یکی بیشتر از دیگری بتواند اطلاعات جابجا کند. به همین دلیل است که فاصله در فناوری VDSL بسیار تاثیرگذار است و از فاصله ای به بعد، سرعت آن از ADSL هم کمتر می شود.

VDSL وی دی اس ال ، البان

منظور از فاصله، فاصله از سوئیچ اصلی اپراتور ارائه دهنده است که معمولا در مراکز مخابراتی مستقر هستند. بنابراین اگر فاصله شما از مرکز مخابراتی بیشتر از یک کیلومتر کابل باشد، احتمالا جابجایی و رفتن به فناوری جدید فکر مناسبی نخواهد بود!

VDSL وی دی اس ال ، البان

اما در حالت کلی سرعت وی دی اس ال از ای دی اس ال بیشتر است و کیفیت اینترنت بهتری می توانید با آن تجربه کنید. این امر مخصوصا در نسل های بعدی وی دی اس ال قابل مشهودتر است و جتی در فواصل طولانی هم در بدترین حالت سرعت برابر با حالت ای دی اس ال می شود که البته شاید با توجه به هزینه بیشتر، مقرون به صرفه نباشد.

VDSL وی دی اس ال ، البان

نحوه فعالسازی و دریافت VDSL چگونه است؟

ابتدا باید متوجه شوید که در منطقه شما کدام اپراتورها این سرویس را ارائه می کنند.

اگر اپراتور فعلی شما این سرویس را ارائه می دهد، می توانید با مشورت با خودشان نسبت به تعویض و رفتن به تکنولوژی جدید اقدام کنید.

دقت داشته باشید، همانطور که گفتیم، حتما با تغییر به فناوری VDSL سرعت اینترنت شما بهتر نمی شود و پارامترهای زیادی در این امر دخیل هستند.

اما چنانچه اپراتور به شما توصیه کرد که تعویض کنید و ضمانت داد که سرعت اینترنت شما بهتر می شود، بایستی در ابتدا مودم خود را نیز تغییر دهید. برخی اپراتورها، مودم قبلی را از شما گرفته و مودم جدید به شما ارائه خواهند کرد و ما به تفاوت را از شما اخذ می کنند و برخی دیگر هم چنین کاری نمی کنند و مجبور خواهید شد کلا یک مودم جدید بخرید.

از لحاظ هزینه، هزینه مودم و راه اندازی اینترنت VDSL از ADSL بیشتر است و در مورد هزینه بسته ها و خود اینترنت بستگی کامل به اپراتورها و ارائه دهندگان سرویس دارد.

به روز رسانی: در حال حاضر مشترکین می توانند از طریق سامانه اینترنتی مخابرات اقدام به ثبت نام برای سرویس VDSL و راه اندازی آن کنند. مشترکین تهرانی باید به سایت www.tci.ir رفته و در آنجا از طریق گزینه مربوط به ثبت نام برای VDSL اقدام به ثبت نام کنند. بدلیل شرایط خاص کرونایی گفته شده که تمام مراحل کار اینترنتی خواهد بود و نیازی به حضور فرد در مخابرات نیست!

کلام آخر

در این پست سعی داشتیم در رابطه با فناوری جدیدی که اخیرا در اخبار به گوش می رسد کمی توضیح دهیم و بگوییم که لزوما با گرفتن این سرویس جدید، سرعت اینترنت شما بهتر نمی شود و پارامترهای دیگری هم دخیل هستند که حتی ممکن است کیفیت اینترنت شما بدتر شود. بنابراین در تعویض و تغییر دادن عجله نکنید و حتما از ارائه دهنده بخواهید که در این رابطه به شما اطمینان و اطلاعات کامل بدهد.

4 دیدگاه

  • سلام
    متاسفانه این سرویس برای استفاده شخصی در منزل خیلی گرون در میاد هزینه اولیش !! عجیب هم بود که مخابرات این میزان تبلیغ کرد . ممنون بابت توضیحات

  • سلام، وقت به‌خیر. سرویس‌های فیبر نوری که بعضا ارائه می‌دن چیه؟ و فرقشون با اینها چیاست؟ به‌صرفه هستن اصلا برای استفاده‌ی خونگی؟ ممنون.

    • سلام
      فیبر نوری فناوری متفاوتی هست و کلا یک فیبر تا منزل شما میاد. البته در برخی حالات هم فیبر تا مخابرات یا ایستگاه نزدیک خونتون میاد و بعد روی سیم به شما میرسه. اما در حالت کلی، فیبر نوری خیلی سرعت بهتری دارد. ولی اینکه تا محل سکونت شما فیبر کشی شده باشد یا خیر روی هزینه راه اندازی خیلی تاثیرگذار خواهد بود و اینکه ارائه دهنده سرویس چه هزینه ای برای سرویس از شما می گیرد هم باید بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید