احتمال حمله باج افزار به موبایل و راه های مقابله با آن

حمله باج افزار به موبایل ، دیجی دکی
نوشته شده توسط البان

سوالی که برای خیلی از مخاطبین اِلـبان پیش آمده این است که آیا باج افزاری که چندی است از آن صحبت می شود به موبایل هم حمله خواهد کرد؟ در این پست در رابطه با احتمال حمله باج افزار به موبایل و شیوه هایی برای جلوگیری از آن برایتان شرح داده خواهد شد.

 

مرتبط: باج افزار چیست؟

 

در حال حاضر باج افزار WannaCry بیشتر به سیستم های نهادها و مراکزی که به صورت گروهی هستند حمله کرده است و با اینکه امکانش هست، اما هنوز موردی از حمله باج افزار به موبایل شخصی گزارش نشده! اما همانطور که گفتم این اتفاق هنوز رخ نداده و هرگاه که عوامل این باج افزار بخواهند می توانند این کار را بکنند.

حمله باج افزار به موبایل ، اِلـبان

حمله باج افزار به موبایل ، اِلـبان

خبر خوش اینکه گوگل هر ماه به روز رسانی های امنیتی را ارئه می دهد که به واسطه به روز بودن می توان از این گونه بدافزارها در امان ماند. این به روز رسانی ها تنها مختص آخرین ورژن اندروید نیستند و حتی برای قدیمی تر ها هم ایجاد می شوند. گوگل هرگونه مشکلی را در این به روز رسانی های ماهانه یافته و سعی در برطرف کردن آنها می کند. اما با این وجود همچنان بیش از 100ملیون گوشی به روز نشده وجود دارد که از حمله باج افزار در امان نیستند.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

اما صاحبان گوشی های هوشمند لازم نیست که خیلی نگران باشند. معمولا یک کاربر عادی چرا باید برای پس گرفتن اطلاعاتش از روی گوشی اش پولی بپردازد؟ اطلاعاتی که عمدتا در کلادها (فضاهای آنلاین اختصاصی) موجود هستند و از حمله بدافزارها در امانند. اما اگر سازمان بهداشتی انگلستان مورد هجوم قرار گیرد قطعا برای پس گرفتن اطلاعات پزشکی اش این مبلغ را خواهد پرداخت!

اگر چه نیازی به نگرانی نیست، اما اخیرا نخبگان امنیت یک روزنه در سیستم گوگل دیده اند که گوشی ها را در معرض خطر قرار می دهد که گوگل گفته در ورژن بعدی اندرویدش Android O آن را حل خواهد کرد.

اما چند اقدام کوچک برای در امان ماندن از باج افزار و کلا بدافزارها را برایتان خواهیم گفت:

  • اپها را فقط از مراکز مورد اطمینان دانلود و نصب نمایید. معمولا سایت هایی که اپ های پولی را مجانا در اختیار شما قرار می دهند، آنها را همراه با یک نرم افزار جانبی به شما خواهند داد که می تواند یک بدافزار باشد!
  • از فعال بودن Verify Apps در گوشی خود مطمئن باشید. این قابلیت هر اپی را قبل از نصب بررسی می کند و احتمال خطرناک بودنش را به شما اخطار می دهد.
  • حتما گوشی خود را از لحاظ امنیتی به روز نمایید.
  • از گوشی خود پشتیبان تهیه کنید. در فضای کلادی، روی کامپیوتر، و یا روی هر هارد اکسترنالی.
  • هنگام نصب یک برنامه حتما حتما کمی زمان اختصاص دهید و نظرات کاربران مختلف (اعم از راضی و ناراضی) را بخوانید.

 

شما تا چه حد مراقب اطلاعاتتان هستید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید