تیک تاک (TikTok) چیست و چرا انقدر سریع محبوب شد؟

تیک تاک ، البان
نوشته شده توسط البان

بخواهیم تیک تاک را توصیف کنیم، آن است که نوجوانان عاشقش هستند، والدین آن را نمی فهمند، قانونگذاران از آن می ترسند و شرکت ها می خواهند از آن درآمد کسب کنند. اپی است بسیار محبوب که در مدتی کوتاه توجهات بسیاری را به خود جلب کرد و نصب های فراوان اپ ان تایید کننده این موضوع است.

این توصیف یک خطی شاید ترسناک به نظر برسد. در زندگی با موبایل این گونه موارد بعضا کم هم نیستند، اما البان در ادامه برایتان بیشتر توضیح خواهد داد تا بهتر متوجه زوایای مختلف این اپ یا فضای اجتماعی مجازی جدید بشوید.

مطلب مرتبط: معرفی اپلیکیشن گوشی و مسائل پیرامون آن

تیک تاک چیست؟

تیک تاک یک اپلیکیشن اشتراک گذاری فیلم است. اعضای آن از خود هر فیلمی را با انواع فیلترها و آهنگها می توانند منتشر کنند. می توانید دیگران را فالو کنید و مجموعه ای از آنچه که دوست دارید را بسازید.

یک فید For You دارد که مجموعه ای از فیلم هایی که احتمالا خوشتان بیاید برایتان در آن نمایش داده می شود، بدون آنکه آن افراد را دنبال کرده باشید. بنابراین ممکن است یک شبه ره صدساله را بروید و فیلم شما در میان کاربران تیک تاک آنقدر محبوب شود که به یک سلبریتی تیک تاکی تبدیل شوید، حتی در حالتی که تعداد افراد کمی شما را فالو می کنند!

تیک تاک ، البان

در این بخش For You حتی ممکن است فیلم هایی ببینید که اصلا علاقه ای هم به آنها ندارید، اما در عرض 5 دقیقه یا حتی کمتر دنیایی از موضوعات متنوع برایتان آشکار خواهد شد و کم کم براساس آنچه فالو می کنید این موضوعات منسجم تر می شوند، اما باز هم فیلم های بی ربط هم برایتان نمایش داده می شوند.

آسانی گرفتن فالوور و مشهور شدن و همچنین امکاناتی نظیر پیام مستقیم و لایک کردن فیلم ها، امکاناتی است که تیک تاک را حتی با وجود یوتیوب و اینستاگرام بسیار محبوب کرده است.

تیک تاک فضایی مناسب برای تقلیدکاران

آنچه از تیک تاک گفتیم تنها بخشی از قابلیت های آن بود که باعث محبوب شدنش شده است. تقلید بخش مهم دیگری است که سبب شده کاربران زیادی را به خود مشغول کند. کافی است یک ویدیو یا ایده جدید منتشر شود، آنگاه همه به راحتی می توانند آن را به شیوه خودشان تقلید کرده و بازسازی کنند!

مطلب مرتبط: اپ های ممنوعه کدام هستند؟

بنابراین عجیب نیست اگر از یک نوع فیلم چندین نسخه در فاصله ای کوتاه ببینید. کافی است یک عده از یک فیلم خاص خوششان بیاید. حتی در این راستا دوئل هم می کنند! یعنی شخصی فیلم شخص دیگر را تقلید کرده و مقداری از خودش هم اضافه می کند و نفر اولی را به چالش دعوت کرده و دوئل می کند!

تیک تاک ، البان

یکی از چالش ها، زیر پای افراد زدن هنگام پریدن بود، که در ظاهر خنده دار بودند، اما متاسفانه سبب مرگر عده ای و قطع نخاع شدن عده دیگری شد! 🙁

پول کجای تیک تاک قرار دارد؟

اگر در هنگام نصب دقت کرده باشید، این اپ پرداخت های درون برنامه ای دارد. و در توصیفش از خرید سکه (Coin) می گوید. در تیک تاک هنوز امکان تبلیغات و درآوردن پول به واسطه گرفتن ویو زیاد (مانند یوتیوب) وجود ندارد. اما افراد می توانند به همدیگر از طریق پول مجازی درون برنامه ای هدیه بدهند!

هدایا به صورت سکه های مجازی درون برنامه هستند. افراد باید با پول واقعی این سکه ها را بخرند. وقتی تعداد سکه های یک فرد به حدی برسد، آن را تبدیل به الماس (Diamond) می کند. این الماس را می تواند به صورت پول واقعی در بیاورد! نرخ الماس ها متغیر هستند و فقط تیک تاک نرخ آنها را تعیین می کند و تابع بازار و … نیستند.

تیک تاک ، البان

از طریق همین سکه ها، برندها تبلیغات می گیرند تا توسط افراد مشهور و اصطلاحا اینفلوئنسرهای آن منشن و دیده شوند.

خلاصه این سکه بازی‌ها، برای خودش بازاری است که بعضا کاربران برای گرفتن سکه ممکن است کارهای خطرناکی هم بکنند.

چرا تیک تاک انقدر جدال برانگیز شده است؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تیک تاک یک اپ چینی است و اولین اپ چینی است که خارج از چین این همه محبوبیت پیدا کرده و حتی در کشورهای غربی هم کلی مورد استقبال قرار گرفته. این اپ با بیش از یک میلیارد نصب در اندروید و نزدیک به 4میلیون کامنت و ریویو در اپ استور اپل (تعداد نصب ها در اپ استور قابل دیدن نیست)، به اپ شماره یک در حوزه سرگرمی و فضای اجتماعی تبدیل شده، آن هم در مدت زمانی بسیار کوتاه!

تیک تاک ، البان

چینی بودن و محبوب بودن این اپ، سبب نگرانی قانون گذاران، مخصوصا قانون گذاران غربی شده که مبادا این اپ چیزهای بدی در پشت خود داشته باشد. چیزهایی مانند سرقت اطلاعات، جاسوسی و … این اپ نه تنها می تواند به محتویات کاربران دسترسی داشته باشد، بخش شاید ترسناک این است که می تواند تعیین کند که هر کاربر چه چیزهایی را ببیند! و به همین ترتیب می تواند هر موضوعی را در افکار عمومی جا بیندازد، دروغ یا حقیقت

یک فیلم چالشی هم سبب شکایت امریکا از این اپ شد که در نهایت با حذف فیلم و بسته شدن اکانت فرد گذارنده فیلم همراه بود، اما بعد از مدتی، تیک تاک اعلام کرد که این اشکال از طرف او و زیرساختش بوده و کاربر را باز کرد. اما این فیلم با بازدیدهای بسیار زیادش احتمالا اثرات زیادی گذاشته که این گونه شکایت ها دیگر نمی تواند فایده ای داشته باشد.

این موضوع در کنار موضوع فیلترینگ شدید چین کمی قابل توجه است. چین کمتر اجازه ورود محتویات غربی به کشورش می کند، اما اینکه الان برعکس این موضوع اتفاق می افتد و چین تعیین می کند چه کسی چه را ببیند و چه را نبیند، بیشتر باعث نگرانی دنیا می شود.

متاسفانه همچون سایر موارد، این اپ در ایران بلافاصله مسدود شد، بدون آنکه درموردش فرهنگ سازی شود و از خطرات آن گفته شود. ناراحتیم که مجدد شاهد و ناظر اتفاقات تلخ ناشی از این مسدودسازی های بی مطالعه خواهیم شد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم، تیک تاک یک اپ اشتراک گذاری فیلم با امکانات بسیار زیاد در این راستا است. محبوبیت بالایی دارد و به راحتی می تواند هر کاری از جمله عوض کردن فرهنگ یک جماعت یا جا انداختن یک دروغ انجام دهد. استفاده های تبلیغاتی و مفسدانه از این اپ از جمله نگرانی های افراد در سراسر دنیا در مورد تیک تاک است که باید دید در ادامه چه اتفاقاتی خواهد افتاد، یک نمونه کوچک بارش بادمجان در تهران را در ذهن داشته باشید و قدرت فضای مجازی را دست کم نگیرید

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید