حسگر گوشی موبایل و تعمیرات موبایل

حسگر گوشی تعمیرات موبایل البان
نوشته شده توسط البان

حسگر گوشی موبایل انواع کارکردهای گوشی را کنترل می کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به اقدامات اضافه از قابلیت های زیادی استفاده کنند. اما همانطور که بودنشان مفید است، خراب شدنشان می تواند باعث ایجاد دردسرهای زیادی برای کاربر شود که بعضا نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا خواهند کرد. از همین روی یکی از انواع تعمیر گوشی های موبایل تعمیر همین حسگرها در موبایل است که در ادامه ضمن آشنا کردن شما با نحوه کارکرد این حسگرها به صورت کلی روش ها و راهکارهای تعمیرات این حسگرها در گوشی را نیز برایتان بیشتر شرح خواهیم داد.

حسگر ها در موبایل چه وظیفه ای دارند؟

حسگرها به طور کلی این وظیفه را دارند که پارامترهای محیطی (نور، حرارت، رطوبت، جاذبه، میدان مغناطیسی و …) و حرکتی (بلند کردن یا لرزاندن یا چرخاندن گوشی) را حس کرده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل کنند تا با این سیگنال ها بتوانند کار یا تغییری را ایجاد کنند. برای مثال کم کردن یا زیاد کردن نور صفحه نمایش موبایل در روز یا شب برای آنکه حس بهتری در استفاده از گوشی ایجاد شود یکی از کارکردهای این سیگنال های موبایل است.

حسگر گوشی تعمیرات موبایل البان

هر حسگر یا سنسور از اجزایی تشکیل شده و یک بخش مربوط به دریافت عاملی است که باید حس کند و بخش دیگر برای تبدیل آن به سیگنال الکتریکی است. به طور مثال حسگر اثر انگشت باید بتواند از طریق تصویربرداری از اثر انگشت افراد هنگامی که انگشت بر روی آن می آید آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل کند که برای مدارهای موبایل قابل فهم باشد تا آن را با اثر انگشت ذخیره شده تطبیق دهد.

انواع حسگر گوشی موبایل چه هستند و هر کدام چه وظیفه ای برعهده دارند؟

در گوشی برای هر کاربردی از یک یا چند حسگر استفاده می شود. و تعداد حسگرهای گوشی شما به مدل گوشی بستگی دارد و در بسیاری از اوقات تعداد و کیفیت این حسگرها تعیین کننده قیمت گوشی های موبایل خواهند بود. و هر بخش از موبایل متناسب با کارکرد خود دارای حسگرهای جداگانه ای هستند. از بخش های امنیتی گوشی گرفته تا بخش های مرتبط با دوربین موبایل که به عنوان مثال حسگر مجاورت در آن قرار دارد و سبب خاموش شدن صفحه نمایش هنگام تماس های تلفنی می شود. در ادامه برخی از حسگرهای مهم در گوشی های موبایل را برایتان شرح می دهیم، دانستن این اطلاعات به شما در تشخیص مشکل گوشی کمک شایانی خواهد کرد به صورتیکه پیش از مراجعه به تعمیرکار موبایل در صورتیکه مشکل گوشی شما خیلی پیچیده نباشد عیب یابی اولیه را خودتان انجام دهید.

حسگر اثر انگشت

این سنسور وظیفه دارد تا اثر انگشت ها را تشخیص داده و فقط برای اثر انگشت هایی که از قبل در آن ذخیره شده اند قفل گوشی را باز کند. علاوه بر قفل گوشی، برای برخی عملکردهایی نظیر پرداخت های بانکی و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مطلب مرتبط: نحوه کار حسگر اثر انگشت

از لحاظ نحوه عملکرد حسگر اثر انگشت گوشی چند مدل دارد:

حسگر خازنی: این نوع حسگر که در اکثر گوشی ها به کار رفته است در ابتدا از اثرات انگشت تصویر برداری کرده و سپس اثرات انگشت بعدی را با تصاویر حافظه اش مقایسه کرده و برای موارد تطبیقی عمل می کند.

حسگر درون صفحه ای: در گوشی های جدید با صفحه نمایش های فول، حسگر اثر انگشت درون صفحه ای استفاده می شوند که با استفاده از نور اثر انگشت را تشخیص می دهند. به این صورت در ظاهر گوشی شما اثری از یک بخش جداگانه متعلق به حسگر اثر انگشت مشاهده نمی کنید. علی رغم جذابیت و ظاهر خوبی که برای گوشی ایجاد می کند در صورتیکه صفحه نمایش موبایل شما دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر داشته باشد؛ احتمال این وجود دارد که حسگر درون صفحه ای موبایل نیز به درستی عمل نکند.

حسگر گوشی تعمیرات موبایل البان

از جمله حسگرهای امنیتی در موبایل، حسگرهای مرتبط با چهره و یا چشم را هم می توان می توان نام برد که عموما از دوربین موبایل به عنوان همان حسگر استفاده می شود اما در گوشی های جدید تر در کنار دوربین اصلی موبایل که به عنوان حسگر تشخیص چشم و یا چهره استفاده می شود از نور مادون قرمز نیز برای بالاتر بردن دقت این حسگر ها استفاده می شود. در این گوشی ها اگر از کارکرد صحیح دوربین خود اطمینان دارد احتمال خرابی ارسال کننده نور مادون قرمز وجود دارد که عموما به تعویض این بخش ها نیاز خواهد بود.

 مطلب مرتبط: حسگر چشم گوشی و احتمال آسیب رسانی به چشم 

حسگر نور صفحه گوشی موبایل و حسگر مجاورت

حسگر نور در گوشی های موبایل به صورت کلی دو کارکرد اصلی دارد؛ کاکرد اول آن در صفحه های نمایش موبایل است و وظیقه تنظیم نور صفحه نمایش را دارد. بدین شکل که وقتی نور محیط کم است، نور صفحه نمایش را کاهش می دهد تا چشمان شما کمتر اذیت شوند. این سنسور در کنار حسگر مجاورت، هنگام تماس های تلفنی هم صفحه نمایش را خاموش می کند.

کارکرد دوم حسگر نور در عکاسی و در دوربین موبایل است. این حسگر در دوربین ها کمک به تنظیم نور فلاش متناسب با میزان مورد نیاز می کند. به این صورت که به صورت اتوماتیک میزان نور محیط را تشخیص داده و متناسب با آن به فلاش دوربین دستور می دهد که به چه شکل و چه میزان شدتی عمل کند. در نتیجه بسیار اتفاق افتاده که بسیاری از افرادی که با دلیل خرابی فلش گوشی برای تعمیر مراجعه می کنند پس از بررسی کارشناسان مشخص می شود که حسگر نور دوربین دچار مشکل شده است و نیاز به تعویض آن است.

برای آشنایی با نحوه کارکرد این حسگرها باید اشاره کرد که این نوع حسگرها از دیودهای نوری تشکیل شده اند که با توجه به نور دریافتی، جریان الکتریکی ایجاد می کنند.

شتاب سنج گوشی (حسگر جاذبه)

شتاب سنج یا حسگر جاذبه یکی دیگر از حسگرهای گوشی های موبایل است. این حسگر به گوشی کمک می کند تا به صورت خودکار در حالت افقی و عمودی قرار گیرد. به علاوه انجام وظایفی همچون شمارش تعداد گام های حرکتی، تشخیص حالت های گوشی (مثلا بلند کردن گوشی)، برنامه هایی نظیر قطب نما، انجام بازی های ماشین و موتور که با چرخش گوشی عمل پیچیدن انجام گیرد بر عهده این حسگر است.

حسگر گوشی تعمیرات موبایل البان

نحوه کارکرد این سنسور به این شکل است که این سنسور دارای سه خازن در جهات x و y و z است که بر اثر حرکت، فاصله صفحات این خازن ها تغییر می کند که سبب می شود تا گوشی جهت و میزان حرکت را متوجه شود. عموما این سنسور به سختی دچار مشکل می شود اما در صورتیکه متوجه شده اید که وظایف مرتبط با این حسگر به درستی عمل نمی کند در ابتدا و پیش از آنکه برای تعمیر گوشی خود اقدام کنید از بخش تنظیمات وظایف مختلف مرتبط با این حسگر را چک کنید که فعال باشند. برای مثال در صورتیکه گوشی را به صورت عمودی یا افقی نگه می دارید اما صفحه تصویر گوشی به درستی تغییر حالت نمی دهد بخش Portrait Orientation را در قسمت تنظیمات گوشی چک کنید تا حتما فعال باشد و در حالت قفل یا lock نباشد.

شتاب سنج یا ژیروسکوپ

این سنسور در همه گوشی ها وجود ندارد. البته در اکثر گوشی های امروزی وجود دارند. در انواع بازی ها کاربرد دارد و همچنین وقتی سیگنال های جی پی اس (GPS) موجود نباشند به مسیریابی شما کمک خواهد کرد.

سنسور قطب نما در موبایل

این حسگر که در تمام گوشی ها هم نیست، به یافتن موقعیت مکانی و جهات جغرافیایی به شما کمک می کند. به این معنا که در صورتیکه گوشی شما دارای این سنسور باشد امکان دریافت موقعیت دقیق خود را بر روی نقشه خواهید داشت و با امکاناتی که برخی نرم افزار ها همچون واتس اپ در اختیارتان قرار می دهند می توانید موقعیت خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

حسگر اثر هال

برای گوشی هایی که باز و بسته شدن کاور رویشان، روشن و خاموش می شوند، این حسگر بر اساس میدان های مغناطیسی وظیفه انجام این کار را دارد. میدان مغناطیسی سبب ایجاد اثر هال می شود و حسگر گوشی را خاموش و روشن می کند.

فشارسنج یا بارومتر

این حسگر متشکل از یک خازن و مقاومت رئوستا است که تغییرات ارتفاعی سبب ایجاد تغییرات در مقدار این دو شده و اندازه ارتفاع سنجیده می شود. البته همه گوشی ها این حسگر را ندارند.

نشانه های خراب شدن حسگر گوشی

حال که درمورد انواع حسگرهای پرکاربرد در گوشی موبایل گفتیم و اینکه هر کدام چه وظیفه ای دارند. هرگاه بخشی از این فعالیت ها دچار مشکل شدند، می تواند به خاطر خرابی سنسور یا پوشیده شدن آنها به گونه ای باشد که پارامتر مورد سنجش آنها به سنسور نرسد.

یکی از بیشترین مشکلاتی که برای کاربران البان پیش آمده، خراب شدن سنسور مجاورت و خاموش شدن های ناگهانی گوشی است. مخصوصا در هنگام تماس تلفنی.

این مشکل به خاطر پوشانده ماندن سنسور یا سوختن آن است که به درستی عمل نمی کند. گاهی دلیل مشکل چسباندن گلس محافظ نادرست است که روی سنسور را می پوشاند.

مطلب مرتبط: افزایش دقت اثر انگشت

گاهی هم براثر ضربه مشکلات ایجاد می شوند.

خرابی دیگر می تواند برای اثر هال باشد و کار نکردن قلم نوری و مشکل در موقعیت یابی باشد. مشکلاتی که معمولا به دلیل ضربه یا نزدیک شدن آهنربا به گوشی ایجاد می شوند.

راهکار تعمیر حسگر موبایل

حسگر های گوشی را نمی توان تعمیر کرد و تنها کاری که می توان کرد این است که تعویضشان کرد. اما در تعویض کردن حسگرها مخصوصا حسگرهای امنیتی باید مراقبت های خاصی داشته باشید.

تعویض حسگر اثر انگشت

در تعویض حسگر اثر انگشت باید حواستان باشد. در برخی از مدلهای گوشی مانند گوشی های آیفون، حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره مطابق با سی پی یو کد می شوند. یعنی اگر خراب شوند و بدون ملاحظه تعویض شوند، کلا از کار می افتند.

مطلب مرتبط: حسگر اثر انگشت درون صفحه ای

در صورتی که آسیب ببینند، باید از سنسور خراب، کدها خوانده و کپی شوند و به سنسور جدید منتقل شوند.

تعویض حسگر مجاورت و نور

در برخی از مدل های گوشی، این حسگر به صفحه نمایش چسبیده است. بعضا با تعویض صفحه نمایش مجبور به تعویض آنها هم می شوید و کلا به صورت یک بسته هستند. گاهی هم می توان این سنسورها را جداگانه تعویض نمود و یا با یک سرویس و تمیزکاری ممکن است تمیز شوند.

چگونه اقدام به تعویض حسگر گوشی کنیم؟

حال اگر نیاز به تعویض حسگر داشتین و یا سوالی در رابطه با عملکرد آنها داشتین، ابتدا می توانید سوال خود را در پایین همین پست به صورت کامنت بپرسید تا کارشناسان البان پاسخ شما را بدهند.

اما اگر از خرابی آن مطمئن هستید و می خواهید تعویضش کنید، در سامانه تعمیرات موبایل البان به نشانی www.elbaan.com یک درخواست رایگان ثبت کنید تا تکنسین های البان با شما تماس گرفته و راهنمایی تان کنند.

9 دیدگاه

  • سلام ؛
    ممنون از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم آیا فقط تو آیفون به این صورت هست که فینگر پرینت تعویض میشه از کار میوفته یا تو همه گوشی ها به این صورت هست

    • سلام
      خواهش می کنم 🙂
      در آیفون هم باید مراقب بود که حسگر را هنگام تعویض صفحه نمایش جابجا کنیم. در دستگاه هایی که حسگر با سی پی یو ست شده است، مانند آیفون، نمی توان به سادگی هر حسگری انداخت و باید مراقب بود. در برخی از گوشی های سامسونگ هم مشکل مشابه به وجود می آید که با عنوان خطای کالیبراسیون روی موبایل نمایش داده می شود

  • سلام، ممنون از مطلب خیلی خوبتون.
    تا به حال نشنیده بودم حتی که بعضی از گوشی‌ها سنسور بارومتر یا اثر هال دارند. کارکردشون رو هم نمی‌دونستم.
    خیلی مفید بود.

      • حسگر نور صفحه گوشی موبایل کارکرد جالبی داشت. ژیروسکوپ هم جالب بود برام. خیلی جالبه که حسگر جاذبه به کمک خازن ها کار میکنه.

  • سلام
    حسگر مجاورت موبايل آيفون ٦ چطور هست ؟ به صفحه چسبيده يا جداگانه هم مي شه تعويض بشه ؟

    • سلام
      بعضی از سنسورها را به بعضی از گوشی ها از طریق پورت پایین گوشی میشه
      بعضی مدل گوشی ها هم هستند که ماژول می خورن
      اما به داخل بورد به این راحتیا امکان پذیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید